woensdag, mei 14, 2014

zap, zap, zap !!!

Als je mij vandaag vraagt wat de grootste uitvinding is, dan denk ik meteen aan "het bakske", want daarmee kan ik iedere keer er een politiek oen verschijnt op het scherm, gaan zappen.
Eén nadeel...
Gisteren ben ik bij de dokter geweest wegens pijn aan de pols... Blijkt dat het gewricht ontstoken is, de spieren er om heen overbelast zijn... Want ik moet zo dikwijls en zo haastig, en zo op de meest onverwachte ogenblikken naar dat bakske grijpen, dat mijn oud en krakend gestel dit niet meer aan kan.  Met andere woorden, ik zit met een verkiezingssyndroom op mijn polsgewricht !

Het grote voordeel van dit zap-gedrag, is wel dat ik steeds meer en meer oog heb voor de programma's op vreemde zenders. En steeds meer en meer tijd doorbreng met het kijken naar die andere zenders. Wist je dat er zenders zijn die helemaal geen oog hebben voor politiek ? Die zich beperken tot het tonen van de natuur, de fauna en de flora (en wat de mens daar al allemaal naar de filistijnen hielp) ? Wist je dat er zenders zijn die zich hoofdzakelijk onledig houden met wetenschappelijke en semi-wetenschappelijke onderwerpen? Weet je dat er zenders zijn die alleen maar films uitzenden ? (En iedere vrijdagavond gegarandeerd een Western !!! Je weet wel met van die revolvers die eeuwig geladen zijn en waar je wel duuzend Indianen met een lading kunt van hun mustang schieten !)
Allemaal zenders die alle heikele onderwerpen vermijden en alleen ontspanning bieden.
Zenders waar je niet moet nadenken
zenders waar je je niet moet zitten opjagen
zenders waar je je niet moet kwaad maken
zenders die je kunt ondergaan, zo maar, verstand op nul...

Daar is geen wereld met honger, geen wereld met dreigende klimaatstoornissen, geen wereld met boosaardige leiders, met dictators, met ... Of liever, ze zijn er wel, maar duidelijk als fictie, ze zijn bedoeld om heerlijk te huiveren, wetende dat het niet echt is, of om heerlijk te schaterlachen of om je te doen schrikken en onmiddellijk te herinneren dat het toch niet echt is...
Weet je dat er een zender is die je heel serieus uitzendingen voor schotelt, waar spokenjagers je tonen of laten horen dat er echt wel iets vreemds aan de hand is in die oude huizen... Die op zoek gaan in je huis naar het voorwerp die al je kriebels veroorzaakt, en dan plots in de kelder of op de zolder een plotse temperatuursverandering noteren (is een kelder niet meestal kouder?) en daar dan een Afrikaans masker tevoorschijn halen, waar het kwaad op geconcentreerd zit...

Daar zit ik dan met verbazing naar te kijken... Geloven ze zelf wat ze vertellen? Geloven er sommige mensen echt wat ze daar debiteren? Geen wonder dat er dan ook zijn die in ons systeem van politiek geloven !
Sprookjes voor volwassenen...
Maar al die sprookjes beïnvloeden de mensen... en niet op de beste manier.

Kijk maar eens naar mensen die gaan ruzie maken tegen elkaar, omdat ze elk een andere politieke partij aan hangen. djudedju...
Daar denk ik plots aan een huis in de straat waar ik als kind leefde... Daar was een huis waar bij iedere verkiezing de twee ramen vol hingen met verkiezingspropaganda... Een venster allemaal rood, het andere allemaal blauw. Men vertelde dat het echtpaar heel die periode niet tegen elkaar sprak, hoogstens wat kijven...
Gek.

Weet je, een mens zou op de duur wegvluchten in de wereld van die TV-zenders zonder nieuws, zonder politiek, met alleen schijnwereld....
Maar dat is ook geen oplossing.

Heeft er iemand werkschoenen met stalen tippen, maat zesenveertig op reserve? Kan ik die eens lenen? Waarom ?
Om de mensheid eens goed in de ballen te trappen.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: