zondag, februari 14, 2010

Winterse én zomerse ellende

Mezen in de aanvalImage by AnneTanne via Flickr

Op de wegen waar er gestrooid is, en voldoende gereden wordt, zijn de wegen niet meer glad, maar het is niet aangewezen om er "normaal" op te rijden! De wegen zijn er slecht aan toe, en dat is zacht uitgedrukt! Er zijn wegen waar de putten de een na de ander het wegdek sieren, en ik zag zelfs stukken weg, waar de beton afgeschilferd was in diepe en minder diepe putten... Met andere woorden, na de winterellende mogen wij ons verwachten aan de ellende van ontelbare wegenwerken, veelal -helaas- maar oplapwerk, maar voldoende om ook dan weer voor hinder te zorgen en het normale verkeer op te houden.

Toch vond ik vandaag de zomerse ellende op de weg véél erger dan de winterse... Heb je ooit al eens het genoegen gesmaakt zo'n 10 km lang in een sliert wagens te zitten, die aan zo'n 25, maximum 30 per uur voortsjokken, achter een bende wielerterroristen? Eén adres: de Vlaamse Ardennen... Op een grote brede baan, waar een gelijkloopse parkeerstrook naastlag, verwachtte iedereen dat de terroristen zich eventjes aan de kant zouden houden en fietsen zonder te hinderen, maar hó maar, het is veel leuker als je al die automobilisten kunt hinderen...

Voorbijsteken is er niet bij, onze wegen zijn, door het landschap meestal bochtenrijk, en dus heb je geen overzicht, of, als er al eens een recht stuk is, dan heb je meestal wel een of meerdere tegenliggers. Weet je, de meesten van die wieleraars rijden in de week met de wagen naar het werk. Mocht ik ze kennen, ik zou met liefde met mijn auto aan een slakkengangetje voor hen uit gaan rijden, kwestie van de pasmunt weet je...

Och, ik heb niks tegen die fietsers, maar waarom hebben zij zoveel tegen ons???

Het leukste is dat er op het grootste gedeelte van de weg, waar we voortsjokten aan 25 per uur, een mooi fietspad lag te blinken, maagdelijk leeg...

Ondertussen begint het weer te sneeuwen, en het vriest nog steeds 2.5 ° Celsius. Dus als het vlugger zou beginnen vallen, zitten we weer met die ellende ook.

Een geluk dat we met de Global Warming zitten, anders moesten we straks nog trager rijden.
Voor de pinguins.

Maar mooi is het wel, heel onze mooie Vlaamse Ardennen zijn één groot schilderij...De Saedeleer, Saverijs en co zouden hele doeken volsmeren met dit hemelse uitzicht. Als je nu Berg Stene naar beneden rijdt, dan moet dat rustig doen, en genieten van die weidse landschappen. Ik noem Berg Stene, maar zo kan ik honderden punten opsommen. Kijk, nu kunnen wandelen, of rustig fietsen (niet in zo'n bende elkaar 't hart afjakkeren), en genieten...

Maar ja, de meeste mensen nemen daar de tijd niet voor, hebben geen oog voor al die pracht, en zitten thuis naar de TV te kijken, naar natuurfilms van verre oorden... Hier zitten prachtige staartmezen aan mijn voederbakje...Veel mooier!

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: