vrijdag, februari 12, 2010

weer sneeuw met hopen

Darwin MugImage by Kaptain Kobold via Flickr

of liever: op hopen, en weer hier, vlak voor de deur, langs heel het veld. Het verkeer volgt wijs de natuur, en rijdt dus op één rijvak, is er een tegenligger, dan wacht die wat. Blijkbaar heeft mijn buur zich nog niet kwaadgemaakt, want er is nog geen bulldozer te zien. En koud dat het is! Wij dachten, 't zal door die wind zijn, maar vanmorgen is er geen wind meer, en onze slaapkamer voelde toch zo koud aan. 't Zal aan ons liggen, of misschien is mijn centrale verwarming solidair met de dikketruiendag, en is vanzelf een graadje lager gegaan, maar ik heb geen dikke pyamanacht horen aankondigen.

Vorige week las ik in de Knack (op mijne pc) dat de Global Warming heel wat leugens bevat, en zeker niet altijd juist is ingeschat, en dat we eerder afstevenen op een Global coolingdown... Dezelfde avond staat Frank de Boosere te leuteren dat het wel Global Warming is, en dat januari echt niet zo koud was, en dat we het beeld moeten bekijken over héééél de wereld, en over een tijdsspanne van 30 jaren...

Kortom, ik wist vroeger al niet wat geloven, en weet het steeds minder, maar ik trek het me niet aan ! Wat ik me wel aantrek is die vervuiling, dat fijn stof en de CO2 en al de andere vuiligheid die ze lozen in de lucht die we moeten inademen, het water dat we moeten drinken, en de vruchten die we moeten op eten...

Wat er ook van zij, op een dag zoals vandaag zit ik stiekem wat te hopen op wat "warming". Ik heb het niet te warm. Ik was me elke dag met koud water, maar vandaag leek dat water me veel kouder dan anders. Ik zit hier op mijn klavier te tokkelen om warme vingers te krijgen. Voor die twee die ik gebruik helpt het al een beetje. En mijn duim op de spatie balk doet mij opteren voor korte woorden...

Maar mijn voeten, in mijn open sandalen, die krijgen al weer warm. Want voor één keer had ik ook koude voeten. Anny is er niet goed van. Haar privé centrale verwarming ligt blijkbaar in panne.

Wat ik wel leuk vind, is dat het al een heel stuk vroeger weer licht is, en met de sneeuw als reuze reflector geldt dat dubbel, dus is het 's morgens al licht en helder, en voel ik zo aan mijn ingebouwde kalender dat de lente nadert, en het visweer...

Gisteren heb ik wat met mijn zelfgemaakte lucet zitten werken. Ik heb gewerkt met één draad, met twee en zelfs met drie draden... en vierkante koorden gemaakt. Leuk, en helemaal niet moeilijk. Het is wel een heel werk om zo'n lucet te maken... Ik ga eens diep in de ogen moeten kijken van Luc (courgette) en vragen of zijn neef nog wat vrij hout en vrije tijd heeft... Hij moet het niet afwerken, dat doe ik wel, als ik de plankjes in model zou kunnen krijgen, dan zie ik me wel in staat onze hobbyclub aan het werk te zetten met de lucet. Het is leuk, niet moeilijk en je kunt heel wat doen met het resultaat.

Ik heb wel vastgesteld dat niet alle draden geschikt zijn... Met koorden gaat het niet, want die vertonen de neiging uit te vezelen bij het veelvuldig doortrekken (over elkaar schuren). Ook breiwol met wollige vezels gaan niet, want die vezels trekken zich muurvast, en je kunt de draad niet meer doortrekken. Van de dingen die ik nu probeerde, gaat gewone breiwol best. Als je werkt met twee of drie kleuren, dan krijg je een leuk mengsel van kleurspatjes.

Toch nog maar eens verder zoeken naar draadsoorten en mogelijkheden.

Ik heb ook ontdekt dat ik een typische man ben... Op de hobby zie ik sommige dames breien, en die zitten dan ondertussen te keuvelen en naar elkaar te kijken, terwijl de breinaalden steeds in het zelfde ritme verder tikken... Ik moet kijken naar mijn lucet... Het schijnt dat het eigen is aan de vrouw, om verscheidene dingen gelijktijdig te kunnen doen. Wetenschappelijk is vastgesteld dat er bij hen meer "bruggen" zijn ontwikkeld tussen de linker- en de rechterhersenhelft... Zeg dus niet dat vrouwen minderwaardige wezens zijn, zoals een Plato, een St Augustinus en... Darwin wel zegden... Dat werd er indertijd dusdanig ingehamerd bij de mens, dat ik ons moeder steevast hoorde zeggen: "Waren er geen slechte vrouwen, dan zouden er geen slechte mannen zijn" , de vrouw, als bron van alle kwaad. Gelukkig zijn we ondertussen al ietsje slimmer geworden, en zien dat de dames net zo goed en wijs en dom en slim en slecht zijn als de mannelijke helft van de bevolking... er is maar weinig verschil te merken, tenzij bijvoorbeeld dat de dames beter zijn in het doen van meerdere dingen op hetzelfde ogenblik...

Maar ja,dergelijke vooringenomenheid vinden we echt niet alleen bij de mannen over de vrouwen, we stellen vast dat er nog steeds zijn die zwarten minderwaardig vinden, die bepaalde etnische groepen diefachtig noemen en ga zo maar door... Gek dat ze zich zelf altijd hoog achten en onberispelijk... tommetoch...

tot de volgende ?

Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: