zondag, januari 20, 2008

Schepen, sloepen, schipjes, boten, kano's en noem maar op

Vanmorgen, heel vroeg kreeg ik een jubeltelefoontje !
Je weet dat gisteren Veerle haar laatste stagedag had gedaan, ze had een afscheid gekregen met toeters en bellen en kreeg een heel mooie vaas met een mooie plant er in, in van die gekleurde kristallen... Ze was content, om dat iedereen van haar content was !
En vanmorgen dan die jubeltelefoon !!
Er is er eentje ziek, en Veerle mag beginnen (voortdoen...) met een interimcontract weliswaar, maar volgens de gerante met héél véél kans dat ze mag blijven, want de "zieke" is er ene die er niet graag werkt en zoekt om weg te geraken...
Jammer dat ik haar gezicht niet kon fotograferen, anders kon ik haar zonnegezicht naast dat van haar broer zetten !
Zijn de zeven magere jaren misschien eindelijk voor bij ??? Hopelijk, ik zal echt gelukkig zijn als dat kind van ons ook eindelijk weer op haar pootjes terecht komt, en dat de naweeën van die vechtscheiding, van die slagen, van die onderdrukking eindelijk voorbij zijn...

En nu die schepen...
Ik had al her en der zitten kijken naar afbeeldingen van schepen, om eens mooie dingen te kunnen pyrograferen die met mijn wortels, mijn roots, de zee te maken hebben, maar het is niet makkelijk te vinden, tot vandaag op de rommelmarkt te Kalken Laarne, van de vrouwenbasket... Ik vond er een prachtig boekwerk, in het engels over schepen, van in de oudheid tot heden...met massa's tekeningen, schilderijen, etsen en noem maar op van alle soorten schepen... Ik heb er voor het eerst in mijn leven een foto van een zevenmaster gezien, ik wist niet dat dit ooit bestaan had !
Ik heb nog heel veel werk aan mijn Bacchus, ben ondertussen bezig met het ontwerpen van juwelen om uit te werken in been en/of ivoor, en nu jeukt het al om schepen te branden in hout ... Je ziet, je hoort dat ik weer in gang geschoten ben ! De grote schijterij is eindelijk verleden tijd, I'm back !

Ik heb je al verteld dat ik soms dingen vind in boeken, nu ook, in het engelse boek, een engels mopje...
WHO'S JOB IS IT ?
This is a story about four people named Everybody, Somebody, Anybody and Nobody. There was an important job to be done and Everybody was sure Somebody would do it. Anybody could have done it, but Nobody did it. Somebody got angry about that, because it was Everybody's job. Everybody thought Anybody could do it but Nobody realized that Everybody wouldn't do it. It ended up that Everybody blamed Somebody when Nobody did what Anybody could have done...
Leuk hé ? Ik heb het ooit al eens ergens gehoord, maar ik vond het leuk om het zo plots en onverwacht tegen te komen in het ruim van een hollandse Fluyt...

Het is een stukje gestencileerde tekst, uitgesneden uit een blad... Wie heeft dit stukje tekst ooit zo belangrijk geacht dat hij het uitknipte en bewaarde ? Hoe is het nadien in een boek over schepen terecht gekomen? Zie je, zo een dom snippertje papier doet je eens dromen... Voor mij zijn die dingen gratis geschenkjes in een gekocht boek, toegiftjes...

Vermits het een naslagwerk is, zal het wellicht behoord hebben aan iemand die ergens banden had met de scheepsvaart, of anders aan iemand die, zoals ik, het ooit aankocht omwille van de vele afbeeldingen... De kans zit er in dat het iemand was die engels sprak, want ik zie niet veel mensen die engelse mopjes op stencil ontvingen als ze niet zelf engelstalig waren...Of was het een student die ooit in dit boek zat dingen op te zoeken ?

Vandaag is het minder betrokken dan gisteren, maar de zon is nog steeds zoek, ik heb nog gezocht op de rommelmarkt, maar nee, niet te vinden...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: