maandag, januari 28, 2008

Kerk in nood ?

Ik lees iedere dag de hoofdartikels van de kranten op mijne pc, en wat lees ik vandaag: Hoofd van de Mormoonse kerk op 96 jarige leeftijd gestorven, en enkele lijntjes er onder Hoofd van de Griekse Kerk aan kanker overleden...Hoe is 't nog met de paus ???
Ne mens zou er schrik van krijgen hé...
Nogal een geluk dat ik al op veertienjarige leeftijd mijn roeping kwijt was. Wie weet was ik nu al ex-hoofd van de kerk geweest...
Ik ga toch eens moeten kijken wat ze daarvan allemaal maken op die bizarre sites die ik laatst heb gevonden ! Wellicht is het duidelijk de straf van den Heere omdat zij niet in de juiste kerk zaten ?
Het is zeker niet de bedoeling van de opstellers van die gekke sites, maar bij mij werkt dat precies andersom! Moest ik mensen kennen die twijfelen, en eigenlijk zouden willen "genezen" van hun (te) kerkelijke opvoeding, ik zou ze verwijzen naar die sites...Ofwel vinden ze gegarandeerd hun geloof in versterkte vorm terug, ofwel lachen ze zich dood...
Ik dacht dat de manieren van de inquisitie al allemaal vergeten waren, maar die mannen zouden, mochten ze aan de macht raken, de inquisitie doen verbleken tot een faitdivers... Het spijt me dat de fundamentalisten van de Islam al hun sites in het arabisch schrijven, anders hadden we nog zo'n opwekkende lektuur.
Ik begrijp het niet !
Is er nu iets makkelijker dan ieder het zijne te laten ?
Je moet er in feite niets voor doen! Maar nu wel, nu moet je gedomme vechten om te houden wat je bent en hebt.
Gisteren kwam mijn Waalse vriend nieuwjaren... In de school van zijn dochtertje mogen de meisjes geen hoofddoek dragen...Ik ga er op in, en vraag of ze wel een kruisje mogen dragen ? Nee, ook niet, geen enkel uitwendig vertoon van godsdienst is toegelaten...
Eén ding begrijp ik dan niet...je kunt er wel kiezen tussen zedenleer (nu heet dat anders maar 't is hetzelfde) en godsdienstige vorming (zelfs islam)...Tonen die kinderen op dat moment dan niet wat en wie ze zijn ? Mag dat wel ? Ik denk als ze al de uitwendige tekens verbieden, ze consequent moeten zijn, en helemaal niets meer van die dingen onderwijzen... En let op ! Dat ik niet zie dat er een van die gastjes naar een of andere eredienst gaat hé, of ik leg klacht neer bij diene bureau tegen de discriminatie, want ik voel mij bedreigd in mijn neutraliteit....
Nee, ik ga niet te ver, ik trek gewoon de logica door !
Heb jij er al van wakker gelegen dat uwen gebuur al dan niet naar de kerk gaat ? Of dat er een kruis aan de muur hangt of een tekst uit de koran ?
Bij mij hangen ze alle twee, en er staat hier en daar ook nog een boeddha ook, en enkele goden uit het verre China uit het Taoisme....
En weet je, ze vechten niet ondereen !
En er is nog niemand die me gezegd heeft dat ik niet logisch ben in die dingen.
Ik heb ook nog ergens de bijbelversie van de Jehovah's liggen, en ook het boek van Mormon.
Op mijne pc zit ik soms op die website waar broederlijk naast elkaar, om te vergelijken!, de bijbel en de koran...en het is leerrijk (heerlijk) om te zien hoe dicht ze bij elkaar staan...
En als je eens rustig wilt door de dingen heen kijken, dan zie je dat al die teksten bijna letterlijk dezelfde leefregels dikteren, en dat die op hun beurt weer heel dicht liggen bij de teksten van de moraalfilosofie van de zedenleer...het enige fundamentele verschil is dat men bij de godsdiensten ook nog straf en beloning in de eeuwigheid vooropstelt... De rest verloopt vrijwel identiek...
En in al de versies vind je telkens weer het jammerlijk misgroeien... Overal zijn er mensen die menen dat ze "HET" in handen moeten nemen, en de leiding moeten nemen, en, en dat is het waarover het in feite gaat, de macht naar zich willen trekken...terwijl in al die teksten staat dat dit in feite verkeerd is...
Raar hé ?
Macht, dat is het wat alles om zeep brengt.
En het zit in ons allemaal ingebakken... Maar als we het zelf doen, dan noemen we het geen macht, dan noemen we het verantwoordelijkheid, opvoeding, bekommering en noem maar op...maar in feite zijn dat allemaal synoniemen van "ik zal het nu eens zeggen zie"
Zou het echt niet mogelijk zijn met overtuiging te werken, zonder dwang, zonder tuchtmaatregelen, gewoon het uitpraten, de meest logische weg zoeken, met het oog op het beste voor iedereen ?
Nee, helaas is dat niet mogelijk, want dan hadden we nooit ons eigen huis, onze eigen auto, onze .... noem maar op...we zijn allemaal kleine machthebbertjes en sommigen iets groter en heel sommigen zijn dan vieze premiers of zelfs hoofd van die of die kerk of die of die dictatuur of van dit groot concern of, of, of ....

In se is dit het kapitalisme, en in werkelijkheid is er geen ander systeem dan dat ! Kijk maar eens waar ze iets anders proberen, daar ook hebben ze bazen, en ook die verrijken zich...net als in het andere soort kapitalisme...
Het is nu eenmaal in de mens ingebakken !
Wij willen onszelf goed doen, en zelfs als dat ten koste van de anderen is.
En als we eens iets voor een ander doen, dan is dat zelden zonder bijbedoelingen, zelfs al is die bijbedoeling maar je eigen geweten sussen....

De bel is gegaan, en er was bezoek ! De man van de veiligheid in de bouw kwam eens vlug nieuwjaar wensen.

Nu zit ik hier terug aan mijne pc, en kijk eens naar de trieste grauwe luchten, maar het is toch droog ! Het veld voor mijn deur is ondertussen zoals voorspeld veranderd in een tapijt van gele stokjes en verschompelde blaadjes. Het is precies een savanne, alleen nog wachten op de leeuwen en zebra's en de gnoe's. Maar 't zit er dik in dat ze niet komen, ze zijn slimmer dan wij, ze kiezen voor de zon.

Volia, dat is het weer voor vandaag...
tot de volgende ?
ps: nog altijd pijn

Geen opmerkingen: