zaterdag, januari 12, 2008

Laat

Voor het opmaken van mijn 702° blog ben ik laat, schromelijk laat!
Vanmorgen lag Anny nog zo lekker te slapen, dat ik heel, heel stilletjes naar de badkamer ben gegaan, en daar op mijn gemak op het gemak wat heb zitten lezen tot 8.30 uur... Toen ik naar de kamer terugging is Anny wakker geworden, en hebben we nog wat liggen wakkerworden...Het was dik 9 uur toen we eindelijk beneden waren.
Heel de week was het vroeger geweest dan anders, en nu later. Compensatie noemt dat.
Dan zijn we op ons gemak (een ander) naar de rommelmarkt gegaan, en vanmiddag hebben we, zoals de rijpe mensen om 13 uur gegeten. En sjieke kost ! Frietjes ! (En, vroeg Madame aan de jonge keukenmeid, Eugenie, wat eten jullie bij de frietjes ? en Eugenie: zout, madame...)

En nu zit ik al te bloggen... Volgende week zal ik ook wel een keer laat zijn, als het enigszins weer weer is, rijden we eens naar Auchan te Leers. We moeten onder andere een kijken of er hespen liggen aan een goeie prijs, voor Bart en co.

Deze week is Bart weer naar Frankfurt en Hannover geweest voor beurzen. We hebben hem dus nog niet gezien. Vorige week is hij twee keer langs geweest, een keer met het machine om papier in te binden, en een keer om het machine terug te halen... Luc (courgette) weet meteen dat de pak papier die ik ontving van hem, nu netjes verwerkt zit in een pak schetsboeken. Waarvoor nogmaals onze dank. Er zijn wel 3 boeken verdwenen, naar mijn drie tekenende kleindochters... ze vonden dat ook grandioos...
Gisteren moest Gwendolyn, onder meer voor taak een klasfoto tekenen...De opdracht was: zoveel meisjes, zoveel jongens, zoveel j met bril, zoveel m met rok en ga zo maar door...en kim en ik maar commentaar geven...plots stelde ik vast dat er een gehandicapt meisje bij zat ! Gwen was vergeten de voetjes te tekenen, bleek dat er ook een paar handjes tekort waren. Waarschijnlijk had ze nog niet dikwijls zo veel gelachen met een taak. Bij de andere kineren tekent de juf een of enkele figuurtjes voor, maar niet bij Gwendolyn, ze zegt dat de figuurtjes van Gwen mooier zijn dan de hare... Ik heb wel een Juf voorgetekend, want daar klopten de verhoudingen niet helemaal...tenzij... ?

Vandaag schijnt - nu en dan - de zon ! En geef toe, op zo'n momenten ziet de wereld er heel anders uit ! (Alhoewel ik mij kan voorstellen dat er heelder bevolkingsgroepen op onze aardkloot zitten, die dromen van de regen die wij hier "en masse" ontvangen. Kunnen ze dat niet wat eerlijker verdelen? Op één van onze trektochten hebben wij het ooit meegemaakt in la douce France, dat er tijdens de dag geen water voorradig was tijdens bepaalde uren... Dat was heerlijk als er dan juist in die uren een paar naar het toilet geweest waren...Pas dan leer je echt de waarde van het water waar wij zo mee smossen kennen !
Ik begrijp niet dat men niet allang bezig is om over te schakelen op twee netten van water, een net voor drinkwater en een net voor gebruikswater, goed genoeg om de wc te spoelen, de was te doen en dergelijke meer... Er is ook hier stilaan sprake van een tekort aan drinkwater, maar dat is foutief, er is genoeg water, en er zou ook genoeg drinkwater zijn, als men werkte met twee soorten leidingen. Dat dit een enorm werk en een enorme investering zou zijn ? Het zou een oplossing zijn voor het dreigend tekort, het zou werk meebrengen bij de aanleg en bij de ombouw in de woningen, het zou zichzelf voor het grootste gedeelte terug betalen, maar ja...het minst gewaardeerde artikel in ons landje is het gezonde verstand...

Als ze nieuwe tanks of vliegtuigen kopen dan zeggen ze dat ze dat terugverdienen door contracten te krijgen voor het maken van onderdelen. Iedereen weet dat die redenering maar een heel klein beetje recup inhoud, maar toch keuren ze dat wel goed...Dit om maar te bewijzen dat ik gelijk heb. Ik heb ook al dikwijls gesteld dat het rendabel zou zijn om alle leidingen in canivaux te leggen, dus betonnen kanalen, waar alle leidingen, gas, water, elektriciteit, telefoon en noem maar op allemaal zouden in lopen. Dat zou één keer een enorm werk zijn, maar daarna kan men steeds - en zonder openbreken- makkelijk aan alle nodige leidingen waar men ook wil aan werken of aan aansluiten. Maar in ons landje is het veel beter een nieuw wegdak te leggen, te wachten tot de beton goed droog is om dan te beginnen er gaten in te kloppen om een verbinding te kunnen maken met...En dan spreek ik nog niet van het feit dat men een heleboel van de leidingen gewoon niet weet zitten. Ooit kwamen ze hier aan mijn deur met vier man werken en zoeken...Ik ging er bij, vroeg wat ze moesten, en ze wilden de riolering controleren, maar vonden hem niet...Ik toonde ze het groooooote putdeksel in mijn voetpad en gedeeltelijk in mijn voortuin...Dat hadden ze niet gezien, en daar kon het niet zitten volgens de documenten... België = Absurdistan...

Mijn gapepaai is zijn kot weer gewoon ! Eindelijk begint hij weer te fluiten en te babbelen...Tot nu toe was hij dus zijn nieuw grondvlak in zijn kooi niet gewoon, en gedroeg hij zich niet zoals gewoonlijk... Sinds gisteren is hij weer aan zijn normale doen begonnen. Rare beesten...

Voila, ik ga stoppen, 't is voor mij ook zaterdag
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: