zaterdag, januari 05, 2008

Pa na Ma en Renco

Ik ben vlugvlug naar de melkerij geweest om mijn morgend-yoghurtjes, en vandaar naar mijn gazettewinkeltje bij Tom.
Ik pik er vlug mijn favoriete tijdschriften : Quest en Triv, en ga aanschuiven aan de kassa bij Tom. "Ik heb geluk dat ze er nog lagen" zeg ik, want normaal moet ik er de 20° van de maand om... Ja, zegt ie, maar je hebt geluk, want panamarenko is er ook nog niet omgeweest... 't Verwonderd mij niet dat hij dat ook leest, zeg ik, want 't is ook ne rare kwiestenbiebel... Tom bekijkt me, grinnikt en zegt als je 't zelf zegt, en we beginnen te lachen. Ook de mensen achter me staan te lachen. Daarjuist waren het nog allemaal gehaaste vieze burgers... Heerlijk.
Vandaar naar de meelmarchand om kiekenmengeling, gebroken met legkorrels gemengd. Ook weeral duurder. Gelukkig jaar...

Sinds kort heb ik de verjaardagen van de kinderen van Pallieter in mijne kwampjoeter gestoken, en het valt mij nu pas op dat er zo veel van hen verjaren in januari...April moet daar altijd iets meer gehad hebben...

In Horebeke staat langs de baan een schooltje en er vlakbij een bejaardenhuis. Daarom staat er ook een bord van 30, en dat bord is niet met lampjes, maar een gewoon bord, zodat het daar altijd 30 te rijden is. Ik vermoed dat ze dat bewust gedaan hebben omdat de bejaarden daar ook wel eens wandelen en de straat oversteken... Ik heb al altijd dat bord gevolgd, maar vandaag heb ik vastgesteld dat er wellicht geverbaliseerd is, want nu rijd iedereen er heel devoot 30 per uur... tot heil van de oudjes ?

Het is weer aan 't regenen. Het veld voor mijn deur is, zoals voorspeld, bezig met van groen naar geel te verkleuren. Daarna zullen de slappe voddige blaadjes ook nog afvallen, en rest er een veld vol gele stokjes. Ik vraag me af wat we dit jaar voor onze deur zullen krijgen. Ik gok op maïs, want de prijs van dat produkt rijst de pan uit. Wedden dat vlaanderen volgend jaar bedekt zal zijn met graan, maïs en vooral huizen? Ik zie hier, vanuit mijn huis, het "huis" dat ze aan het optrekken zijn in de Jagerij. Iedereen die langsdaar tot bij ons komt vraagt wat ze daar aan het zetten zijn... Ik moet eerlijk bekennen dat ik geneigd ben te gokken op een klooster, maar er zijn bijna geen nonnetjes meer...'t zal dus wel een bescheiden woning zijn waarvan de metsers allemaal (in 't zwart?)uit Groot Brittanie komen, en al onze centimeters in inches hebben omgezet... Groot, groot...je hebt er geen gedacht van !

Nu, als je langs de baan bent, dan zal het je ook al wel opgevallen zijn dat er geen huizen meer gezet worden, het zijn allemaal van die grote kasten... Ik vermoed dat de meeste jonge vlamingen van plan zijn in de kortste keren een kroostrijk gezin te herbergen.... Nee, ik lach niet ! Dat is in veel gevallen nu al werkelijkheid ! Meneer had in zijn eerste huwelijk twee kinderen, in zijn derde één, in zijn vierde 3 en in zijn huidige is het vierde op komst. Dit betekent dat in het kader van het co-ouderschap vader de halve week met 9.5 kinderen in huis zit, als, ik zeg als ! zijn echtgenote er geen heeft uit eerdere relaties en huwelijken... Ne mens heeft veel plaats nodig in deze moderne tijden newoar...

En ik kan er eerlijk gezegd niet mee lachen ! Je moet eens horen hoe het dan gaat in de scholen ! Sommige kinderen moeten de helft van de week van 50 en meer kilometers ver naar de school gevoerd worden! De uitslagen moeten in sommige gevallen in duplo afgeleverd worden, en noem maar op !

Er is nog een ding die voor mij brandnieuw is... Ik hoorde van Els (die kleuterjuf is bij de helehelehele kleintjes, dat er nu regelmatig ouders in haar klas komen zitten voor enkele dagen, om te kijken of het peil wel goed genoeg is voor haar beminde sjarellowietje... Echt waar ! En dat is meer en meer het geval ! Bovendien beginnen die mensen dan ook nog meer en meer eisen te stellen, en gaan ze over de dingen die hen niet echt bevallen gaan klagen bij de directie. Jongens, waar gaan we naartoe ! Dat je voor je kinderen probeert het goede te doen, dat is normaal, maar dat het op die manier moet gebeuren, nee, daar kan ik niet bij... En dan moet je horen wat de eisen zijn... Als je echt aan de individuele wensen van de ouders zoudt moeten voldoen, dan moet je naast ieder kind een juffrouw, een verpleegster en een therapeut zetten. Als je dan soms vaststelt hoe die kindjes opgevoed zijn door die bezorgde ouders...

Het doet me deken aan het geval in een winkel. Een kleine duwt de kar vooruit, en bezeert de hielpezen van de vrouw die voor hen in de rij staat. Als hij de kar achteruit trekt en dat nog eens doet, maar nu wat harder, dan reageert de dame in kwestie, en zegt dat "ze haren kleinen" wel mag intomen. De moeder reageert dat het pedagogisch niet verantwoord is een kind te contrariëren, en dat hij dat mag doen, en dat madam, als ze daar niet tegen kan maar in een andere rij moet gaan staan. Daarop duwt de heer die achter die moeder staat zijn kar fiks tegen de hielen van de verontwaardigde moeder, met de woorden dat hij zo opgevoed is, en dat dus mag doen. Bijna was er applaus bij de toekijkende mensen, zodat de moeder inbond...

Dat is niet fictief, dat is echt gebeurd ! echt waar ! Waar we naar toe gaan met dergelijk "opgevoeden" ?

In Oudenaarde was er een automobilist die claxonneerde toen de kinderen met 5, 6 naast elkaar heel de straat bezetten met hun fietsen. De automobilist moest tot zijn verontwaardiging stoppen van een toeziende agent, en ontsnapte nipt aan een proces voor geluidshinder...De zwakke weggebruikers staken fier hun middenvingertjes op naar de chauffeur die stilaan chauffeerde (warm liep voor wie de taal van Molière niet beheerst)...

Weet je, als overtuigd antmilitarist zou ik bijna wensen dat de dienstplicht weer ingevoerd werd, dat er toch één moment is dat de jongeren leren dat er ook soms gehoorzaamd moet worden...

Ik weet wel, ze zijn niet allemaal zo, en ik stel met vreugde vast dat de jeugdbewegingen weer groeien, zodat er toch iets groeit, maar ook daar hebben de leiders meer last met de ouders dan met de kinderen zelf... Ik weet het niet meer...ik begrijp wel dat in de steden de mensen 's avonds bijna niet meer buiten durven, en dat zijn heus niet alleen "vreemdelingen", het zijn in veel gevallen gewoon jongeren.

Het moet niet meer zoals vroeger, maar aub, laat de slinger niet doorzwaaien naar het andere uiterste...Probeer de gulden middenmaat te vinden en te hanteren.

Voila, ik heb weer mijn gal gespuwd, mijn lever is weer gezond en ik wens van de uwe hetzelfde....

tot de volgende ,

1 opmerking:

Anoniem zei

toon
aan u allen een gelukkig nieuwjaar
ik zit me hier tranen met tuiten te lachen met die kleinen en die winkelkar.
mijn dag kan niet meer stuk
het drama is dat je gelijk hebt.
opvoeden is moeilijk
maar er is hoop.
ik stel vast dat mijn kinderen , die allen in de jeugdbeweging zitten of gezeten hebben, nu al vertellen dat ze, als ze eenmaal ouder zijn hun gasten strenger zullen aanpakken.
de slinger gaat , beetje bij beertje, de andere kant uit!
en dat ouders de les volgen.
misschien zit daar nog wel een inkomstenbron in
de meeste cursussen die ik volg kosten 5€/uur.
een vorm van subsidie voor de school ?
ik ben er van overtuigd dat het rap gedaan zal zijn.
jij niet?
het is tenslotte de directie die daar aan toegeeft en in feite zouden ze als directie zelf meer haar op de tanden moeten hebben.
die toelaat dat op die manier zijn personeel gecontroleerd wordt is het niet waard directie te zijn.
maar velen zitten daar ook als gevolg van het peterprincipe...

so long
luc