dinsdag, augustus 14, 2007

Out of Africa

Ik ben al enkele dagen bezig met bovengenoemd boek. Eigenlijk heb ik een ander boek dan ik verwachtte...Ik dacht dat dit het boek zou zijn over de prachtige film van die twee mensen in een boot die vluchten langs een grote en lange rivier voor de oorlog, en stilaan op een hoofse manier verliefd geraken op elkaar...
Nee, het boek dat ik lees is ook verfilmd, alhoewel ik niet goed begrijp hoe, want het is een boek zoals mijn blog, allerlei kleine verhaaltjes. Wel heel mooi en heel ontroerend geschreven.
Wat me wel plots frappeerde was dat ik heel de tijd mezelf al aan 't afvragen was hoe een vrouw alleen er blijkbaar zo goed in slaagde een plantage te runnen, tot ik plots op blz 300 ongeveer, één lijntje las, dat haar man opgeroepen was voor de oorlog (in Afrika, de eerste wereldoorlog, Nigeria tegen een andere (duitse) kolonie). Ik ben nu al weer tientallen bladzijden verder, en van een man is weer geen sprake meer. Wel van een of andere cowboy die daar land met zijn vliegtuig en haar meeneemt op talrijke uitstapjes, een oude zeeman die daar maanden blijft logeren en noem maar op...
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze adellijke dame geen goed huwelijk had, ook al zegt ze daar geen woord over...integendeel, ze zwijgt het dood !
Leuk is ook wel de kijk van de mensen in die tijd tegenover de zwarte en gekleurde medemensen (er zijn ook veel indiërs in Nigeria in die tijd)... Het is niet echt rascisme te noemen, maar ze zijn blijkbaar overtuigd van hun eigen meerwaarde, zonder dit zelf te beseffen.
Ik denk dat dit ook voor een deel het succes was van de kolonisatie, ze straalden gewoon een meerwaardigheid uit, en de negers zagen die autoriteit en aanvaarden die...
Het is ook logisch dat de twee wereldoorlogen het einde moesten betekenen van de kolonisatie, de blanken smeten andere blanken van hun voetstuk, en bleken plots ook maar gewone mensen te zijn, geen superman.
Met onze ogen van vandaag begrijpen wij dat allemaal niet zo goed, maar enkele generaties voor ons was het hier eigenlijk ook een beetje zo ??? De franssprekende bourgeoisie en industriebaronnen (ook franssprekend om het verschil te beklemtonen) behandelden hun pachters en arbeiders niet veel anders dan de negertjes in de kolonies. Weliswaar werden hier geen handen afgekapt, maar voor de rest... En dat handen afkappen was een "gewone" straf ook in de maatschappij van de negers zelf, ook al was het voor andere misdaden, of voor het van een andere stam zijn... Bovendien waren er in zwart afrika ook toen blijkbaar al veel islam's ook onder de negers, en de straffen zoals beschreven in de koran zijn ook lijfstraffen, het was dus een "normale" vorm van straffen, alleen niet voor de westerse ogen die dit niet (meer) kenden.

Kijk ook maar eens tot wanneer de zwarten in Amerika (land van de vrijheid)in werkelijkheid behandeld werden als minderwaardig...

Ooit las ik een kort verhaal (Science Fiction) waarbij de wereld plots contact krijgt met een ruimteschip die de aarde aan het naderen is. De contacten zijn veelbelovend, ze beloven ons alle kennis die zij hebben en alle rijkdom van een volledige onmetelijke ruimte...De wereld groeit langzaam tot een euforie, en bereid een enorm feest voor als de buitenwereldsen zullen landen. Tot...enkele uren voor de landing een van die buitenaardsen vertelt dat zij in feite al eens hier waren, en gevlucht waren voor een verschrikkelijke ziekte..."En," besluit hij,"Ook daar hebben we goed nieuws voor ! We zijn er in geslaagd de afwijking die zorgt voor die lelijke, afzichtelijke bleke huid te genezen!."...
zonder commentaar....

Dat brengt me op science fiction...Er was een tijd dat ik die boeken en boekjes verslond bij hopen, tot plots een beetje oververzadiging op trad, en je bijna alle ideeën al eens waart tegengekomen in een of ander vorig boek... Toch zaten er echte parels tussen.
Eéntje die mij enorm raakte, ook al kreeg het nooit een prijs en was het maar een pulpeditie, was het boek "De Plasticvreters"...
Het idee was heel simpel, maar ook heel beklemmend. De wereld zat met een enorme berg afvan in de vorm van allerlei plastic, en dat heeft de eigenschap niet te verteren... De wetenschap was dan ook op zoek om dit probleem op te lossen.
Eén wetenschapper lukt er in om een bacterie om te bouwen, via genetische manipulatie, tot een nieuwe soort, die leeft van plastic. Alles verkeert nog in een testfase, de bacterien zijn nog niet echt stabiel, als bij een ongeluk een deel van die beestjes in de riolering terechtkomt, en zich werkelijk ontwikkelt tot eters van diverse soorten kunststoffen...Alles gaat kapot, de isolatie van alle draden worden opgegeten, de afvoerleidingen verdwijnen voor je ogen...De ramp is kolossaal en...zo herkenbaar...het probleem ken je, de zoektocht komt je bekend voor, en de oplossing is rampzalig...

Dat genetisch gepruts aan ons eten is iets wat ons allemaal op een of andere manier raakt...Er is omzeggens geen soya meer die nog zuiver is, geen maïs, en noem maar op.
Oh ja, de bedoeling is goed, maar wat zal het meebrengen op lange termijn??? Kijk men heeft een koe gemaakt die menselijke stoffen produceert in de strijd tegen de suikerziekte. Dat lijkt goed, maar op een of andere manier maak je een brug tussen twee totaal verschillende wezens, de mens en de koe. We kennen allemaal BSE, de gekke koeienziekte, die kan overgaan op de mens... Iedere oude boer kende al lang deze koeienziekte, in westvlaanderen noemden ze dat de kopziekte, hier misschien anders, ik weet het niet...Maar plots is deze ziekte ook besmettelijk voor mensen. Is het toeval, of heeft die brug tussen mens en koe, ook een brug gemaakt tussen deze koeienziekte en de mens??? Men is bezig met onderzoeken om in varkens menselijke organen te kweken, om zo het probleem van het organen tekort op te lossen, en een voorraad harten, levers, longen en noem maar op ter beschikking te hebben, en niet meer te moeten wachten op de dood van iemand om een ander te genezen. Lofwaardig toch? Of gaan er dan plots varkensziekten overgaan op de mens?
Tomaten maken die niet meer aangetast kunnen worden door een ziekte, dat is toch goed, geen sproeistoffen meer, grotere opbrengst en noem maar op...Maar blijven die nieuwe cellen wel stabiel, ook bij de vertering van de tomaten in het menselijk darmkanaal? Of gebeuren daar nu dingen die vroeger niet gebeurden????
Ik weet het niet, en dat is precies wat me bang maakt. En beseffen dat die zaken niet echt kunnen uitgetest worden zonder risico's, maakt dit niet beter ! In onze regio zijn er testvelden van de universiteit, waar de planten gekweekt worden onder grote koepels waar geen insekt binnen kan... Maar met die abnormale hagelbuien, stormen en dergelijke, is daar nog nooit een lek geweest??? Ze zeggen het niet, het wordt doodgezwegen...Net zoals wijlen Armand Pien de waarheid over Tjernobiel niet mocht zeggen op onze tv, zogezegd om paniek te vermijden???

Voor mezelf moet ik wellicht geen bang te hebben (om het op zijn oudenaards te zeggen)maar de generaties na ons, onze kinderen, kleinkinderen en verder ???

Heb je het al gemerkt hoe ik je telkens en telkens weer opzadel met problemen? Nee, ik doe het niet om dat ik deugd heb van je schrik, ik wil dat de mensen bewust worden, en dat we moeten beginnen met de reactie.
Tot de volgende?

1 opmerking:

Anoniem zei

toon,
ik kan me de bron niet meer herinneren hoe ik mezelf ook inspan maar ooit las ik eens dat men rond de afrikaanse meren een vaccin wou maken.
dit zou getest zijn en uitgeprobeerd zijn op apen.
en blijkbaar heeft dat vaccin ook het virus meegekregen van die beestjes een virus dat we nu aids noemen.
...

één van die testen zou nog in een lab in parijs liggen...
ik vrees dus dat het niet zo sf is als je schrijft...
we zouden dus terug moeten naar het oude gebruik van de univ van oxford:
hoe legt men een grasperk aan?
Men ploege ( spite) het plein om en egaliseert het
vervolgens zaait men er gras op en besproeit het 500 jaar...
indien we met onze test zolang experimenteerden dan zou er geen probleem zijn maar
sde wetten va de economie geven ons geen geduld meer..
so long.

luc