maandag, augustus 06, 2007

Hydrangea's

ofte wat men pleegt te noemen hortensia's...
Eergisteren, op de rommelmarkt passeerden we een huis waar, net zoals bij mij, hortensia's voor de deur stonden, en net zoals bij mij, is daar dit jaar iets geks mee aan de hand...

Je moet weten dat ik bijna ieder jaar een klant heb (een beroemde klant, die je vroeger vaak kon bewonderen in groene vingers op vtm) die les geeft in bloemschikken. Ze kwam meerdere keren om de "verharde" bloemtrossen af te knippen, die ze dan water wellicht verwerkte en liet verwerken in diverse bloemstukjes... Deze bloemknoppen, die om een of andere reden dikker blad krijgen en verkleuren naar een vaal groen, kunnen dan maanden zo blijven, zonder te veranderen.
Je krijgt de bloemen in die toestand, op het einde van het seizoen, de herfst dus.

Welnu, ginder, en bij mij staan nu al talrijke bloemknoppen rijp om geoogst te worden...

Gek is dat ! Ik heb u al gemeld dat de lijsterbessen al lang rijp zijn (normaal ook in de herfst) en dergelijke dingen zien we links en rechts nog, ook sommige bloemen die laatbloeiers zijn, zijn nu - veel te vroeg - al aan de bloei bezig...

Ik kan mij niet herinneren dat ooit eerder gezien te hebben. Ik hoop dat er nu geen strenge winter komt, want dan zouden er massaal dieren (vooral vogels)sterven, omdat de normale voorraad van bessen tegen die tijd al lang verdwenen zou zijn. Aan de andere kant zou een echte winter ons wellicht verlossen van de massale aanwezigheid van insecten, waarvan er vele zijn die hier normaal niet kunnen overleven, maar door het gebrek aan winter toch blijven. Sommige van die nieuwe insecten zijn bovendien erg gevaarlijk! Er schijnt hier een spin rond te flaneren waarvan de beet aanleiding geeft tot gangreen... Ook onze eigen insecten worden een plaag (wespen bv) omdat er veel meer dan normaal de winter doorkomen.

Bovendien mogen wij ons er aan verwachten dat de malaria, die sinds eeuwen verdwenen is in onze gewesten, ook terug opduikt. Dit doet er mij aan denken dat er vroeger dus wellicht ook tijden geweest zijn met zulke "warme" periodes...

Echt verwonderen moet ons dat niet doen, ooit was het hier een wijnstreek...Wij hadden hier dus het weer zoals nu in de streek van de Loire...

En zo zijn we als echte vlaming weer op ons geliefde onderwerp terecht gekomen, het weer ! Het onderwerp waarmee 80 % van de gesprekken in Vlaanderen mee beginnen.

Ik heb u al eens verteld over de semi-wetenschappelijke tijdschriften die ik lees. In één daarvan staat regelmatig ook een quiz, die ik steeds op los, meestal zonder veel moeite, uitgenomen als de vragen over nederland gaan( het zijn nederlandse uitgaven), dan stel ik een beetje tot mijn verbijstering vast dat we eigenlijk héél weinig weten van onze buren. Nu, eigenlijk zou mij dat niet mogen verwonderen, iedere dag is er nu een vraagstelling op tv één, waarbij de man/vrouw die het goede antwoord geeft 50 euro krijgt en eens mag zwaaien naar kijkend Vlaanderen... Onlangs vroeg men waar het minnewater gelegen was...Tot onze verbijstering waren er tientallen die het antwoord niet wisten... Als we ons eigen landje al zo slecht kennen, wat maak ik mij dan druk over de kennis van een buurland???

En het zal zeker niet verbeteren, als ik zie wat onze jeugd daaromtrent nog leert...Ik weet, ze zijn op veel dingen veel vlugger wijs dan wij, ze zitten veel verder in bepaalde vakken dan wij op die leeftijd, maar van wat wij algemene vakken noemden, daarvan hebben ze geen kaas gegeten... Ze hebben amper nog aardrijkskunde, amper nog geschiedenis en noem maar op...
Ik weet wel, je kunt met die dingen niet zo erg veel doen als je volwassen bent, maar toch, ik kan van Houffalise naar huis rijden zonder een landkaart te hebben...Want ik heb ooit geleerd waar wat ligt... Geschiedenis ga ik niet te veel over vertellen, omdat dit een beetje mijn ding is, maar toch, het verleden leert ons ontzettend veel over het heden en over de toekomst...Ik weet het niet, wij hadden niet alleen een veel bredere kijk op dingen, bij velen van onze generatie was er ook een veel bredere interesse voor de dingen gewekt, ik heb het gevoel dat wij ergens een rijkdom hebben die de jongeren niet meer meekrijgen...

En ze missen al zo veel...ze mogen en kunnen niet meer ravotten, ze mogen en kunnen niet meer prutsen en "maken" aan allerlei dingen....Ik herinner mij nog hoe Bart van twee oude kapotte fietsen één goeie maakte, hoe ze zelf een slee maakten, hoe ze soms 's avonds thuiskwamen zo zwart als een neger...Nu mag dat niet meer, kan dat niet meer, mogen ze niet meer luisteren naar een man die het hen wil uitleggen (Dutroux heeft veel meer kapot gemaakt dan wat we kunnen bevroeden), ze moeten netjes blijven, ze mogen niet meer door de bossen lopen (groen!) en noem maar op...

Nee, we hebben een arme jeugd, ook al waren ze nog nooit zo rijk als nu.

Ik ga stoppen voor vandaag, voor ik weer aan 't preken sla,
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: