vrijdag, mei 31, 2013

Kleine wereld

Vandaag heb ik weer het gevoel van een kleine wereld... Het is erg mistig, en het lijkt wel of mijn wereld zich beperkt tot mijn huiskamer en een vaag klein stukje van de voortuin...

Nu en dan komt de houtduif en het pimpelmeesje aangevlogen en landen in mijn lindeboom. Ik vraag me af hoe die beesten de weg vinden in die mist, en hoe ze eten vinden... Het pimpelmeesje vliegt zo de boom in, zo zie je hem, zo zie je hem niet, maar de grote zware houtduif die maakt er telkens heel wat circusactiviteiten bij, iedere keer weer denk je, nu valt hij van dat takje, nu redt hij het niet, maar iedere keer weer, met veel vleugelgeklapper weet hij zich te redden.

Ook zij leven vandaag in een kleine wereld... Al heb ik de indruk dat ze van ginder boven iets meer zicht hebben dan wij hier beneden (of ze hebben betere ogen). Ik zie immers nu en dan een vogel voorbijvliegen, komende uit het niets en verdwijnende aan de andere kant van het niets...

Mist. Ik heb er een hekel aan.
Alles is nat, kleverig nat. Je hebt niet de indruk dat het regent, maar loop er even door en je bent nat.
En morgen begint de zomer, volgend de weerman... Bij ons, mensen van voor 't concilie begint de zomer op 21 juni, nog steeds, net als vroeger... We hebben dus nog een twintig dagen na deze om de lente nog te redden van een totaal verloren jaargetijde...

2013 zal dan in de annalen staan als het jaar dat de Lente vermist was...
De zon ook.
Mijn gebuur zit in Egypte, en daar zit de zon nog... Een hele geruststelling !

Vandaag heb ik voor de tweede opeenvolgende dag mijn neus gespoeld...
Dat komt zo, in de academie heb ik een lotgenoot, met een scheef neustussenschot en een eeuwig verstopte neus. Sinds een hele tijd spoelt hij dagelijks zijn neus, en hij heeft omzeggens geen last meer, en bijna nooit nog een snotvalling....

Ik had er al eens over gelezen, maar dan als iets wat ze daar ergens in Tibet en/of Nepal deden... Maar blijkbaar is het dus ook een geneeswijze in onze eigen Westerse wereld. Ik heb mij zo'n fles aangeschaft om mijn neus te spoelen, en nu, iedere morgen, nog voor het tandenpoetsen, vul ik die fles met lauw water en zo'n 2 gram zout, hou mijn hoofd boven de lavabo, en laat dan het water in mijn ene neusgat lopen, tot het door het andere neusgat naar buiten loopt. En dan van de andere kant idemdito...

De eerste keer een beetje met schrik, zou dat niet in mijn keel lopen? zou dat geen verschrikkelijk raar gevoel geven? Niet dus. Het voelt gewoon goed aan. En het eerste uur lijkt alles wat vast zat los te komen, en zit je je snufferd te reinigen dat het een lieve lust is. Voorlopig heb ik 's nachts nog wel een verstopte neus, maar het lijkt minder erg, zelfs al na één keer (vannacht slaap ik pas de tweede keer met een "gespoelde" neus...).

Het is in ieder geval een natuurlijke manier, geen medicatie, alleen water en wat zout...

Oh ja, op google vind je heel wat foto's en uitleg over dat neusspoelen, maar geen enkele is vrij te gebruiken... Dus moet je zelf maar een gaan zien bij Google...)

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: