dinsdag, mei 07, 2013

eventjes een wapen printen

Nederlands: Presentatie van de 3D printer op d...
Nederlands: Presentatie van de 3D printer op de Wikimedia Conferentie 2011 (Photo credit: Wikipedia)
Het moest er van komen... Met de 3D-printer heeft men een werkend wapen geprint, en het bouwplan ook nog eens op internet gezet...
Dat wil zeggen dat je de wapenwet (Wij hebben er een !) makkelijk kunt omzeilen... Natuurlijk ben je dan in overtreding, maar zolang je het niet gebruikt, of zolang het niet uitkomt, kun je dat wapen onder je hoofdkussen laten liggen...

Ik heb geen 3D-printer, en vooralsnog is het een duur hebbeding voor iemand die het niet echt nodig heeft, maar het is en blijft een fantastisch ding !

Dat er oenen zijn die er wapens mee maken, is natuurlijk niet de schuld van de ontwerper van de printer. Maar ik zie er heel wat nieuwe mogelijkheden mee...
En in mij roert zich dan natuurlijk in de eerste plaats de kunstenaar...
Ik moet niet meer prutsen met klei, me niet meer afvragen hoeveel chamotte en welke kleisoort ik nodig heb om dit of dat beeld te maken... Ik maak gewoon een tekening in 3 Dimensies, en stop dat gegeven in mijn printer, en hup, daar komt mijn nieuwe creatie te voorschijn... Weliswaar in wit of in grijs, maar desnoods kan ik er dan wel een likje verf op zetten...
Ik kan op die manier dingen maken, die je met klei niet of heel moeizaam kunt maken... Wat ik kan tekenen in drie dimensies, kan ik ook printen...

Er zijn ook heel wat andere mogelijkheden: ik heb de dop van mijn fietsbel verloren? Printje maken. Hoe een bel uit die materie zou klinken zou dan meteen ook een antwoord krijgen... Maar als je er een revolver, een bruikbare revolver kunt mee maken, moet het behoorlijk hard en sterk zijn ! (Ik print meteen een wandelstok om te proberen)

Eigenlijk staan we hier dus voor een heel nieuw fenomeen !
Stel: ik heb hier een oldtimer staan, maar een stukje van de motor is kapot... Eventjes netjes een tekening van maken, met aanduiding van de exacte maten, en hup, oldtimer kan weer op de baan...
Dat wil dus zeggen, dat zowat alles wat je in huis hebt, kan hersteld worden, of kan gekopieerd worden.
Zie je het al gebeuren? We krijgen een heel nieuwe economie !
Men zal een systeem moeten maken waarbij het kopiëren van een onderdeel van een machine, of van een totale machine, zal moeten betaald worden aan de firma van wie het ontwerp is... Met andere woorden, het patent zal een heel andere invulling moeten krijgen. En misbruiken, valse kopieën zullen nog veel moeilijker te bestrijden worden.
Net zoals je nu makkelijk een ceedeetje kunt kopiëren, of kunt downloaden van het net, zal men binnen afzienbare tijd een of ander toestel kunnen namaken... (Iedereen rijdt met een Ferrari...)

En we staan nog maar aan het begin van dit verhaal... Ik weet niet hoeveel en welke stoffen men nu al kan gebruiken om te kopiëren, maar zie je het al voor je: "Wat zullen we vandaag eten?" "Waar heb je goesting in? " "Een heerlijk bordje frieten met een sappig stukje tussenrib" "Saignant?" een knikje... Knopjes indrukken, licht zoemend geluid, en een heerlijke geur vult het huis...

De grote vraag zal wel weer zijn: wat is het goedkoopst, eventjes printen of zelf aardappelen schillen?

En wat doe je met Pietje die koleirig is voor de straf die hij kreeg op school, en die nu in een catalogus zit te bladeren om uit te zoeken met welk wapen hij de meester kan straffen...

Weet je, ik ben blij dat ik al zou oud ben...
Hoe meer kennis er komt, hoe meer moeilijkheden er lijken te komen...
Weet je geen eilandje, waar ik maar mijn hand moet opheffen om een heerlijk stukje fruit te eten, eventjes in de grond moet schoppen om een kilo patatjes te hebben? Je weet wel, een kopie van de hof van Eden, maar zonder diene boom van kennis in het midden... Je moet de verzoeking mijden hé...

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: