vrijdag, oktober 14, 2011

Z'is terug !

The House Kammerzell is a timber framing build...Image via WikipediaGisterenavond goed 9 uur: de bel !
Moeder is terug thuis, Roland, Rosa en Eddy ook nog vlug eens naar binnen om vlug nog iets te drinken en nog even na te babbelen en te vertellen over de reis ...
Nadien nog even op de camera de foto's bekeken van het mooie Elzas, een wondere mengeling van Duitsland en Frankrijk, met van beide landen het beste...

Nadien naar bed, waar Anny maar voortvertelde over al wat ze gezien hadden en al wat ze beleefden... Ze heeft duidelijk genoten, maar was wel steenstokkedoodmoe... Het was een lastige uitstap, met heel veel stappen en heel veel trappenlopen "Je mag blij zijn dat je niet mee was! Je zou dat nooit hebben aangekund" Ik zei dat ik dat wel wist, dat je dat aan het programma kon zien.

Vanmorgen haalde ze nog wat documentatie uit om te tonen wat ze allemaal heeft gezien, maar eigenlijk zegt dat veel minder als je er niet bij was. Het is een beetje het gevoel als kijken in een fotoboek van een ander, je kent het niet, je hebt er geen binding mee, en je kijkt weliswaar met bewondering naar de mooie beelden, maar je hebt er geen binding mee.

Ik ben alleen blij dat ze zich heeft gejond, en dat het een plezierige en mooie uitstap was. En ik ben ook heel blij dat ze terug is, en dat mijn leven weer wat meer geregeld zal verlopen. Ik had nochtans niet veel om anders dan anders te leven, maar toch, het was niet hetzelfde, en ik stel iedere keer weer vast dat ik een echt gewoontedier ben geworden, die het liefst alles rimpelloos ziet verlopen, zonder veel hoogten en laagten.

Ik vraag me af of dit een symptoom is van oud worden... Vroeger was ik een druk baasje, met een drukke dagtaak en daarnaast nog en nog en nog dingen te doen en te beleven. Nu dus opteer ik voor een rimpelloos leven. Ik heb geen betrachting meer om "avontuurlijk" te doen. Ik vind het zelf een beetje gek. Ik was helemaal geen man van dat stille en brave leventje... Om een klein voorbeeldje te noemen, we gingen niet op verlof naar een hotelletje naar eentoeristisch oord, nee, we gingen met de rugzak op gaan stappen door Haut Auvergne, waar alleen stappers op verlof lijken te gaan, of trokken door de Schotse Highlands van piepklein dorpje naar nog pieperkleiner plaatsje...

We waren dus eerder avontuurlijk dan wel op een rimpelloos bestaan uit...
Nu zien we een beetje op tegen alles wat het dagelijkse leventje verstoort... Kaartnamiddag van Arco ? Ik kaart wel eens graag, maar het kost een inspanning om er naar toe te gaan, het verbreekt immers het stramien. Ieder ding moet eerst een beetje tot het vaste stramien gaan behoren. In de beginfase moet ik echt iedere keer weer mezelf dwingen. Ook het omgekeerde is het geval. Het wekelijkse bezoek aan tanteke hoorde nu al jaren tot de vaste cyclus, en dus mankeren we het, steeds minder en minder, naargelang het verder af ligt.

We zijn kortom, saaie mensjes aan het worden.
Gek, hoe je kunt veranderen.
Natuurlijk, ik weet het wel, mijn ziekte doet daar een heel deel aan ! De ondervinding leert je dat opwinding invloed heeft op het pijnpatroon, dus vermijd je bewust opwinding. En dus verval je in dat dagdagelijkse...
Vijf dagen niks en dan twee keer een rommelmarktje, dat was de ideale week. Sinds een tijdje is daar de maandelijkse Crea bij gekomen en nu en dan (ambetant !) een vergadering... en sinds kort de academie twee keer in de week, waardoor één rommelmarkt is verdwenen of veel zwaarder is geworden... En nu is men aan het zagen voor die maandelijkse kaartnamiddag... Die kan er wel bij, maar het zal weer een inspanning kosten om er de stap toe te zetten.

Misschien is het vermijden van pijn wel voor een stuk geëvolueerd naar een soort inertie, een soort verstarring, een soort... luiheid ???
Meestal is dat doorbreken van het stramien achteraf plezant geweest, maar dat houdt geen les in, dat noopt niet tot het nog, het weer doen... Wellicht omdat er toch telkens weer een prijskaartje vol pijn aan hangt? Ik kom van de academie iedere keer met pijn terug. Ook voldaan, ook tevreden, maar niettemin vol pijn.
Daarom wellicht ook dat je steeds opnieuw de stap bewust moet zetten jezelf dwingen...

Ach... al bij al vind ik het toch wel verstandig van mezelf te dwingen. Het is immers telkens weer een beetje een overwinning op mezelf en op de dwang van de pijn, en wie weet zal het, net als met mijn dagelijkse turnen wel een positieve inbreng hebben op die pijn. Zal het de grens van het uitstaanbare weer wat verleggen. Pijn is er sowieso, maar zolang het uit te houden is, en het niet over gaat in een ontsteking die lange tijd de pijn vast zet op dat onuitstaanbare hoge pijnniveau, is het voor mij "te doen".

En ik heb het je al gezegd: al bij al ben ik, zijn wij, gelukkige mensen... We leven, en we kunnen ons permitteren dat leven zelf in te richten... We zijn niet meer genoopt in het stramien van een ander te lopen, nee, we zijn "vrij" ons leven zelf te leiden... Een luxe die hele stukken van de wereldbevolking niet kent, en waarvan velen nooit zo ver zullen geraken.

Content zijn gemakkelijk als je niets tekort hebt om een normaal leven te leiden... Maar wat is normaal ? Laat iemand uit de Hoorn van Afrika maar eens kijken naar ons, en vraag hem eens hoe "normaal" dat is...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

2 opmerkingen:

Tiens zei

Hallo Toon,

Je schrijft: "Ik ben alleen blij dat ze zich heeft gejond,".
Wat is dat, gejond?

Ik lig nog altijd meer in bed dan dat ik wakker ben.
Zo'n hersenschudding, ik wens het mijn ergste vijand niet oe, zo ik die al zou hebben.
En, waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan, die buil op mijne arme kop is ontstoken.

Toen Annie in januari, of was het februari, onderuit ging, heb je haar een gevallen vrouw genoemd.
Wel dat ben ik nu ook en daar komt bij dat ik blijf liggen....

Limburgse muulkes,


Tiens

een beetje zoet, een beetje zuur zei

Wij zongen eertijds: Ik jonne mi daarin, ik jonne mi daaran dat ik een lied kan zingen, ik jonne mi daarin, ik jonne mi daaran dat ik een liedje kan...
In het Westvlaams spreken wij van jeunen... Een beetje familie van gunnen ? Het betekent zich amuseren, zich content voelen, blij zijn, gelukkig zijn...