maandag, oktober 17, 2011

Geen foto's meer ?

In een paar weken tijd hoorde ik nu berichten van mensen die een rekening kregen voor het gebruik van foto's op internet, let wel: foto's die schijnbaar vrij ter beschikking staan...
De Amerikaanse staat probeert op allerlei manier Eurootjes binnen te rijven was alvast één opmerking daarbij...
Dus ga ik, voor de veiligheid ook maar geen foto's meer zetten op mijn blog, tenzij het een eigen product betreft... en ik ben geen fotograaf... dus verwacht niet veel meer...
Je gaat het dus moeten stellen met pure tekst (Het is niet om mee te lachen ik hoorde van een rekening van meer dan 700 dollar voor de foto van een pen...
Waar is men mee bezig ?
In eerste instantie dacht ik aan privacy, maar het gaat dus over de rechten op de foto op zich. Als je per gebruikt fotootje 700 dollar op eist, rechtspraak inbegrepen, dan wordt het wel heel duur om foto's te gebruiken... Ik hoop dat er geen dergelijk zitten bij wat ik reeds gebruikte, maar ik doe dat via Zemanta, die net voor dit gebruik bestaat... Dus ligt de schuld dan meer bij die dienst dan wel bij de uiteindelijke gebruiker !

Mijn blog zal wel niet staan of vallen met het al dan niet gebruiken van een fotootje... Ik kan me niet indenken dat men mijn blog nu gaat bewonderen voor dat miezerige fotootje, want het is er steeds maar eentje...en het hoort soms niet eens helemaal bij de tekst.

Maar kijk, als ik mijn blog op internet zet, dan is dat opdat ik wil gelezen worden. Als ik een foto publiceer, dan is dat opdat de mensen er naar kijken. Als iemand een tekst of een stuk van een tekst van mij gebruikt, dan zou ik het appreciëren als men de bron er bij vermeldt, maar doet men dat niet, dan lig ik daar niet wakker van. Als ik een foto op mijn blog zet, van eigen makelij, en iemand gebruikt dat beeldje, dan wist ik dat die kans er in zat... Ik moest het er maar niet opzetten. Het is nu eenmaal een publiek instrument.  Kijk, als ik een T-shirt zelf beklad met een eigen ontworpen tekening, en iemand maakt daar een foto van, dan kun je moeilijk gaan vertellen dat hij mijn copyright schendt ! Als hij mijn tekening kopiëert en zelf T-shirts gaat maken met mijn ontwerp, dan pas wordt dat een schending, en dan nog heel moeilijk waar te maken, want wellicht zitten er kleine verschillen in, zodat het niet eens meer mijn tekening is...
Nee, wie op internet publiceert, weet dat hij het op de publieke markt smijt, en wie daar geen rekening mee houdt, is of niet eerlijk, of kent het internet niet.
Wil je niet dat een tekst of foto wordt gebruikt, dan kun je dat er duidelijk bij vermelden, dan pas heb je een been om op te staan. Maar stel dat Jantje Pierlala die foto wel gebruikt, en de beschermende frase netjes er af knipt, dan is de volgende gebruiker al niet meer schuldig te noemen, dus... heel waterdicht is dat systeem ook al niet !

Nee, het gaat hier dus in se over de mens en de menselijke hebzucht.
Kijk, ik ga nog een stapje verder...
Ik zit nu keramiekjes te maken. Om inspiratie op te doen, bekijk ik al de sites die ik kan vinden van mensen die keramiek beoefenen, en die met dezelfde middelen dus kunst bedrijven. Die beelden inspireren me soms, en hebben dus een rechtstreekse invloed op wat ik dan weer maak. Het is geen kopie, maar het is duidelijk geïnspireerd door... Als je dat niet wilt, dan mag je geen foto's van je werk publiceren, meer zelfs, dan mogen de kopers geen foto's maken waar je werk op prijkt... Absurd ? Ja !

Je moet eens kijken naar de grote kunstenaars van vroeger ! Een van de meest gebruikte vormen van opleiding was het oeverloos kopiëren van werken van grote meesters...En hoe nauwkeuriger de kopie was, hoe beter de les en de opgedane ervaring ! Ik heb zelf, tijdens de opleiding beeldhouwen, indertijd een kopie moeten maken van een kop van een oude romein. Wellicht is er allang geen spoor meer te vinden van 't manneke zelf, maar zijn beeld wordt nog steeds gebruikt al les voor jonge beeldhouwers. Ik moet zeggen dat het inderdaad een goede les is, dat het je echt een en ander bijbrengt !
Dus kopiëren is niet eens een zonde, maar eerder een soort les, een soort verering van de oorspronkelijke maker. Dus de man die een foto op het internet zwiert, en die foto wordt gebruikt, zou eerder geflatteerd moeten zijn, dan wel op geld bewust...

Ach, wat zit ik hier te leuteren? Ik kan wellicht toch niet op tegen de geldzucht van sommige mensen... Ik heb het al gezegd, geld is wellicht een van de sterkste drijfveren van het mensdom... Macht, Geld en Sex en God... de vier krachten die de slechte kanten in de mens boven halen. Ja, ook God, want er is wellicht niets meer echt misbruikt dan de godsdiensten om oorlog te voeren ! En het gekke is dat in zowat iedere godsdienst het intermenselijke verkeer naar vrede en goedheid wordt gedreven, maar niet ten opzichte van hen die die specifieke Godsdienst niet of niet juist (?) beleven...

Mensen... een bizar fenomeen...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: