zaterdag, augustus 15, 2009

Ons heerlijke landje

Saint Margaret's Chapel in the hamlet of Wijle...Image via Wikipedia

Vandaag zouden wij naar de rommelmarkt rijden van Melle, maar helaas, driewerf helaas! Toen wij daar kwamen, was de rommelmarkt een week verschoven... Stonden wij daar te staan...
Ik wou niet langs dezelfde weg terug naar huis, en duwde op mijn gps Merelbeke aan... Dus wilde mijn wagen eerst dwars door een wegens wegenwerken opengelegde baan naar huis...Niet dus, gewoon een eind weg rijden, en ja, daar vond de gps plots een andere baan.
In Merelbeke drukte ik dan op thuis, maar toen wilde mama naar het kiekenkraam om een bruingebakken kippetje in Zwalm. Dus, weg van de voorgestelde weg... En dan begon het...

Eerst leidde hij (de GPS met mannenstem) mij op de bekende waeg, maar na een paar honderd meter deed hij mij links inslaan... Tiens, dacht ik, waar loopt dat naartoe... Dus ikke links op voorstel van de gps... Sjongejongejonge, ik heb heelder stukken gezien die ik nog nooit eerder zag, nu en dan waren er kleine stukjes herkenbaar...Zoals St Denijs Boekel, het kerkpleintje, en toen wij de molenberg naar beneden donderden over de roemruchte kasseien van de ronde van Vlaanderen, dan was dat ook een herkenningspunt. Hij voerde ons bijna langs de geuzenhoek te Horebeke, maar daar waren de Geuzenfeesten en ook daar konden we dus niet door...Weer de velden in, maar nu langs bekende baantjes, waar ik vroeger heel dikwijls ging joggen...Maar die baantjes zijn niet meer te herkennen, want overal zijn nieuwe villa's de grond uitgekropen, en het voorheen mooie landschap is nog amper zichtbaar... Vlaanderen wordt echt een, lees 1 grote bebouwde straat!

Allee, al bij al was een mislukte uitstap toch nog leuk geworden, dank zij de gps...Wonderbaar machine !

Het is ook heerlijk weer, en geef toe, onder een zonnetje is de wereld nog mooier dan anders!

Deze namiddag gaan we weer naar tanteke... Onze wekelijkse plicht vervullen. Nu ja, plicht, omdat we onszelf daartoe verplichten, anders was het niet zo. Maar och, ik heb kompassie met dat oude mensje naar wie niemand meer uitkijkt... Als wij niet gaan, dan ziet ze niemand meer, en ondanks haar dementie, dat weet ze heel, heel goed !

Morgen vinden we dan wel een andere rommelmarkt om eens op rond te struinen...We zien wel.

Ondertussen is het hier voor mijn raam heel druk! Zomertoeren of zoiets? Er hangen in ieder geval weer her en der van die bordjes om de wielerfanaten de weg te wijzen. Al die mensen die niet gewoon zijn om in de Vlaamse Ardennen rond te toeren zullen hier weer eens kennis komen maken met de "bergen"... Je ziet dan ook regelmatig hele volksstammen die naast de fiets de berg op sjokken, met een kop als een biet en zwetend...djudedju. En dan rijden daar de getrainde wielerterroristen fluitend en grinnikend voorbij...

Hopelijk rijden ze met die zomertoeren niet te veel op de wegen die ik moet volgen om bij tanteke te geraken... Anders zit ik weer heel de tijd te sakkeren op al die ambetanterikken...

tot de volgende ?

Op de foto het kerkje van Wijlegem in St Denijs Boekel... Een kerk op privégrond van een grote boerderij, met een kerkhofje waar alleen bewoners van dat boerenhof begraven liggen... Het kerkje is toegewijd aan St Margriet, en dus is er ieder jaar één keer een beeweg naar St Margriete....

1 opmerking:

Henk zei

Wat een rommelkonten, zeg. Ik bedoel, dat ze zomaar die rommelmarkt hebben verplaats.

Wat die GPS betreft: je had het nieuwste model moeten kopen. daar hoef je alleen maar "bruingebakken vis eten" in te voeren en je wordt naar de dichtstbijzijnde bruine-kippen-eetgelegenheid geleid.

Fijne voortzetting van de zondag gewenst. Gr. voor jou en Anny, Toon!