maandag, augustus 17, 2009

Google vertaalt het voor u, als het niet te lang is...

Minux MintImage via Wikipedia

Het was bij toeval dat ik weer eens opbotste tegen die vertalingen van google, en ik moet zeggen: chapeau! Klasse !

Ik had net gelezen dat er naast Ubuntu nog een dergelijk systeem op de vrije, gratis markt zou bestaan, namelijk Linux Mint. Ik wou daar toch eens wat meer over lezen, maar mijn eerste reactie was teleurstelling: de meeste van die artikels zijn in het Engels geschreven, en mijn Engels is niet zo goed dat ik technische informatie lees als zoetekoek...Maar onderaan het blad zag ik een vermelding dat ik die dingen allemaal in het nederlands kon lezen, dank zij de google-vertaaldienst. Toch maar eens geprobeerd.
En ik heb een drietal artikels gelezen, en heb ze werkelijk allemaal vlot kunnen lezen, zonder dat ik ook maar één keer moest gaan liggen sukkelen met een foutieve vertaling of foutieve zinswending. Knap ! Het nederlands is nochtans niet zo'n eenvoudige taal, en onze zinswendingen zijn nog al dikwijls anders dan in andere talen...

Ik kan dan ook niet anders dan mijn bewondering nog maar eens uitdrukken voor Google. Het enige waar ik nog wat op mijn honger blijf zitten is dat er nog steeds geen volwaardige Googlechrome is voor Linux...Want op windows is chrome werkelijk heel snel en heel efficiënt !

Maar om terug te komen op Mint, dat schijnt dus een veredelde vorm van Ubuntu te zijn, nog wat beter, nog wat geschaafder nog wat steviger...en eveneens met zeer regelmatige updates. Ik ben heel tevreden met mijn Ubuntu, maar mocht ik op een bepaald ogenblik toch opteren voor een ander iets, dan denk ik dat Linux Mint wel eens een prettig alternatief kan zijn.

Ze zitten er momenteel aan versie 7, dus Linux Mint 7 genaamd Gloria... What's in a name...

Ik bedoel maar, er zijn gratis alternatieven voor dat verderfelijke Windows, met heelder hopen! En ik stel vast dat de Nederlandse regering alle openbare diensten aan het verplichten is over te schakelen op de gratis alternatieven. Het is alleen voor die zaken waar geen aanvaardbaar of bruikbaar alternatief zou bestaan, dat men verder mag werken met een betaalversie...Ze krijgen maar een paar jaar om volledig om te schakelen. Waar blijft ons Belgenlandje op dat gebied ???? Of heeft er hier links en rechts een of meer politici of partijen aandelen in Microsoft ??? Zou ik niet van verschieten, we hebben hier te veel herinneringen aan katogen, containers voor klein en gevaarlijk afval en dergelijke meer...

Het zou een goed bewindvoerder passen te werken met de dingen die én goed en zo goedkoop mogelijk zijn...maar ja, ik ben weer aan het dromen...

We vinden het veel belangrijker een campagne te beginnen tegen de Zeeuwse mosselen, zolang ze de Schelde niet verdiepen...djudedju...

Maar voor niet techneuten zijn er dus ook volledige en makkelijk te bedienen volwaardige (nee meerwaardige!!!!) equivalenten voor Windows, die de gewone man toelaten perfect te werken met zijn pc, zowel voor het werk als voor thuisgebruik. Die Linux Mint en Ubuntu. Er zijn nog andere Linuxpaketten, maar daar moet je meestal al wat meer kennis hebben dan de meeste doorsnee gebruikers. Misschien met een Minix als derde bruikbare mogelijkheid.

De laatste tijd zien we dan ook steeds meer en meer mensen overschakelen op deze volwaardige alternatieven, niet alleen omdat het gratis is, maar omdat het gratis blijft... Ik bedoel het volgende: als je werkt met Windows, dan heb je met windows alleen in feite nog niets...Om te kunnen werken moet je er nog een heel paket bijkomende programma's bij installeren (Word, Office...en ga maar door) en al die dingen kosten wéér geld ! Het kan werkelijk niet op. De pc die je koopt kan ook toegerust zijn met al die programma's, maar dan betaal je die uiteraard ook in de aankoopprijs van je computer... Niet zo bij Linux!
Daar is alles gratis, en je hebt er een enorme voorraad aan mogelijke programma's die ter beschikking staan.

Maar misschien denk je nu: Hij is weer aan 't zagen over zijn Ubuntu! Misschien ben je werkelijk zo'n fan van Microsoft, of, wat veel waarschijnlijker is: je hebt een beetje schrik van de overschakeling. Nu, als je overschakelt van xp naar vista of straks naar windows 7, dan zal je ook enkele dingen anders moeten doen. Heb je daar ook zo'n angst voor ? Want het overschakelen naar Ubuntu is heus niet erger...

Ik zit nog na te genieten van de couscous van gisteren...op meer dan één manier ! Ik heb er niet alleen vurrukkulluk gegeten, ik heb er ook veel van gegeten, zoveel dat ik vanmorgen met schrik naar de weegschaal zat te kijken...Maar, couscous moet wel speciale capaciteiten hebben, want ik was weer een kilo kwijt ! Ik zit nu aan -15 kg ! Nu ja, er zit in die couscous ook bijna niets van vet, het vlees is geroosterd, couscous is ook niet vet, en de dikke groentensoep, tja, veel vet zit er ook niet in groentensoep... Bovendien had ik zoveel gegeten, dat ik 's avonds echt geen honger had. Dus heb ik alleen een stuk fruit genut, om mijn pillen te kunnen innemen. Maar ik weet zeker dat couscous hier voortaan wel eens op het menu zal komen te staan! We waren allebei heel voldaan van de smaak !

Oh ja... ik heb weer een zotte aankoop gedaan ook op de rommelmarkt... Iets wat ik echt niet van doen had, maarja...het vlees is zwak, en ik kocht weer een werphengel er bij... Een hele mooie voor de karpervangst... Nu ik al die mooie beesten vang, hoort dat ook met een mooie hengel te gebeuren hé...Bovendien is het een echte Vlaamse Hengel, gekocht in Wallonië, hij is geel en zwart....

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: