donderdag, augustus 06, 2009

A-griep ? ja...

Plafond van de Abbey Church of Saint Peter and...Image by roel1943 via Flickr

Ik kreeg hier een mailtje van een collega, over de voorzorgsmaatregelen tegen de Mexicaanse griep, en daar las ik dat mensen die voor 1957 geboren zijn, eigenlijk weinig risico lopen, omdat zij reeds een zekere weerstand hebben opgebouwd tegen dat type van griep. En in het artikel noemt de griep plots niet meer H5 en nog wat, maar staat er een grote A voor...
Ik herinner me de A-griep nog levendig! Ik heb ze gehad, als kind, en ben heel ziek geweest. Mijn zusje Lieve had het ook, en wij lagen samen in een groot bed ziek te zijn. Ik herinner me dat Lieve tijdens die ziekteperiode zo'n speelgoedpianootje kreeg. Ik zal wellicht ook een troost gekregen hebben, maar die piano is me bijgebleven.

De A-griep was de Aziatische griep, en wij dachten dat die A van Aziatisch kwam. Misschien was het toen ook maar de eerste letter van een geheimzinnig codenummer? Ik meen me te herinneren dat er toen ook doden gevallen zijn, maar als je kijkt, dan is griep altijd en steeds een doodsoorzaak. Alleen, bij de A-griep was het een zware griep, dus waren er meer doden dan normaal bij een griep kunnen verwacht worden, maar ik herinner me niet dat er toendertijd zo'n wereldwijde paniek heerste als nu.

Eerlijk gezegd, ik vind heel die panieksituatie nogal overroepen. Wellicht was de Spaanse griep, die de ondervoede en uitgehongerde mensheid vlak na de eerste wereldoorlog trof, ook zo'n nieuwe versie van de griepvirus, en met heel die oorlog, de slechtere voeding, het gebrek aan effectieve medicatie toendertijd, kostte die griep meer slachtoffers dan de oorlog zelf... Bij de A-griep liep het lang zo'n vaart niet, en wellicht zal het ook nu niet zo erg zijn. Natuurlijk is dat een schrale troost voor wie geliefde(n) verliest door zo'n stom iets als de griep, en het lijkt een wat wrede grap van de natuur dat hij minder gevaarlijk is voor wie voor 1957 geboren is, dan voor diegenen die nadien ter wereld kwamen...

We hebben nu echter een veel gezondere bevolking, beter gevoed, en we hebben betere medicamenten. We hebben zelfs een middel tegen virussen, het beruchte Tamiflu, met al zijn bijwerkingen, die vooral optreden bij jonge mensen. Het lijkt wel een beetje of men mikt op de jongeren!

Maar er is ook een zeer goede virusbestrijder in de natuur te vinden! Het oeroude en gekende huismiddeltje vliersiroop... Blijkbaar waren onze voorouders heel goed op de hoogte daarvan, want je kreeg vliersiroop bij vallingen en bij griep, twee ziekten die we danken aan virussen... Bovendien is er ook nog het homeopathische Oscillococcinum, die je moet beginnen nemen bij de eerste symptomen, en die dan echt effectief zijn. Sinds wij dat hier in huis hebben, hebben noch Anny, noch ik ooit nog griep gehad. Maar eerlijk is eerlijk, zodra we iets voelen dat zou kunnen griep worden, nemen wij enkele keren onze oscillococcinum, en sinds enkele jaren drinken we dan ook driemaal daags een lepel vliersiroop...

Dus, loop geen onnodig risico, zorg dat je oscillococcinum en vliersiroop in huis hebt, en mocht je ondanks alles toch nog griep krijgen, dan heb je alvast de ziekte een deel afgezwakt!

Maar begin in hemelsnaam niet te panikeren !!! Paniek is nog nooit goed geweest ! In tegendeel, wees voorbereid, en een verwittigd man ...


Gisteren is het niet zo heet geworden als ze voorspelden! Er hing bewolking, en heel gek, gisterenavond zagen wij plots in de verte een ... regenboog! Dus ginder (richting Gent van hieruit gezien) moet het aan het regenen geweest zijn!

Vandaag zitten we weer in ons verduisterde woning, want vandaag zou eindelijk die hitte er toch komen...Maar helemaal gerust ben ik er toch niet in, want toen ik vanmorgen op de barometer klopte zag ik de naald twee drie streepjes zakken... We zien wel.

Mijn hortensia's beginnen al hun herfstkleuren te krijgen... straks worden de dagen weer merkbaar korter en zitten wij weer met die donkere zes maanden... Misschien moet ik eens zo'n speciale bril kopen? Je weet wel, met een ingebouwde verlichting, waar de grootste hoeveelheid van het licht niet naar buiten schijnt, maar in tegendeel, naar je ogen, zodat je echt het gevoel hebt in de zon, in het volle licht te zitten. (ik weet niet of je er ook door kunt kijken???)maar het schijnt efficiënt te zijn tegen de winterdepressies...Niet dat ik last heb van depressies, maar ik ben een lichtmens. Ik heb een hekel aan die vroege avonden en aan die late morgenzon...

Dat komt wellicht omdat wij niet meer met de natuur mee leven! Kijk naar mijn kippen! In de zomer zijn die beestjes al van vier uur in de morgen druk aan het scharrelen, en 's avonds om 10 uur scharrelen ze nog steeds... Wedden, mochten wij ook dat ritme van de zon aanhouden, wij héél gelukkig zouden zijn met de korte winterdagen, rustpunten door de natuur geboden... Maar nee, wij moesten zo nodig de klok uitvinden en het werk gaan inrichten volgens een uurregeling, zonder rekening te houden met de dag die we krijgen van de natuur...

Je moet eens geschiedenis gaan bestuderen, bv van de bouwkunst. De metselaars die de mooie gothische kathedralen optrokken, die werkten slechts in de werkbare periode, dus niet in de winter, want dan waren de dagen te kort en de vrieskou maakte het werken met mortel onmogelijk. Ze verdienden heel veel in de zomer met zijn lange werkdagen, maar moesten dit opsparen voor de winter, want dan waren ze werkloos, en werkloosheidsvergoeding was nog niet uitgevonden. Maar ik kan me heel goed indenken als ze in de zomer werkdagen hadden gemaakt van zestien uur, dat ze dan heel gelukkig waren met de winterrust. Wij hebben dat natuurlijke ritme achter ons gelaten, met alle voor- en nadelen van dien... onder meer het klassieke winterdipje...

tot de volgende ? (Kijk eens naar die prachtige zoldering in de kerk te Bath !!! (GB))




Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: