zondag, februari 01, 2009

kouwe zondag

Vanmorgen zijn we naar Merelbeke gereden naar de rommelmarkt. Het was heel de rit - 1°, en toen we vanmiddag terug naar huis reden was het...- 1° ! Met andere woorden,ondanks het vriendelijk zonnetje warmt het niet op !
Wat wel veranderd was, in de terugweg bespeurden wij steeds meer en dikkere wolken, en toen op een gegeven moment de zon door de wolken door moest piepen, zagen wij die zo kenmerkende lichtbanen... " De zon trekt water!" merkte Anny meteen op... Met andere woorden, de beloofde sneeuw is er bijna !

Op de rommelmarkt heb ik - hopelijk wordt het goedgekeurd- 14 mooie houten kistjes gekocht, prachtig om er juwelenkistjes van te maken. Uiteraard zijn die niet alle veertien voor mij, maar wel voor de hobbyclub. Normaal ga ik niet over de aankopen, maar ze zijn zo mooi, en zo goedkoop, dat ik het toch maar gedaan heb... Het zal wel goed zijn ! Ze zijn bovendien in beuk of een daarop gelijkend hout, en dus excellent om er met pyrografie op te werken... Ik ga deze namiddag Monique verwittigen van mijn snode daad, het aankopen van die bakjes. Ik ga er eentje klaarmaken voor ik het meeneem naar de club, want nu dinsdag 10 februari zal er toch niet veel gedaan worden, het is eetfestijn...

We hebben langs de weg een kip van het spit gekocht, en vanmiddag met frietjes... zo had Anny ook niet veel werk, en is het ook voor haar zondag. Nu is ze al de vaat aan het doen, want straks is het veldrijden op tv, en dat wil ze niet missen !

Vandaag las ik in mijn "krant" (op internet) een gek bericht...
In een wetenschappelijk museum in Belgiƫ heeft men de opgezette dieren van de toekomst geplaatst... U leest goed, van de toekomst ! Daar zie je knaagdieren van twee meter groot, vogels met tanden en dergelijke dingen meer...Hoe komt de man tot dergelijke toekomstvisie ? Wel, door het vernietigen van het ecosysteem zal de mens binnenkort uitsterven, en de resterende dieren zullen wellicht groter worden daar er veel soorten zullen verdwenen zijn...
Ik dacht: die heeft mijn blog gelezen !
Hij wijkt alleen af wat zijn visie op de vogels betreft...

Maar, het is dus wel degelijk zo, dat ik niet alleen pessimistisch ben over het voortbestaan van de mens op aarde ! Ik zeg wel degelijk : op aarde !, want het lijkt mij geen toeval dat men de inspanningen aan het opdrijven is om werkelijk naar andere planeten te trekken... Las ik niet dat de Russen plannen hebben om een tussenstation te vestigen op de maan ?

Maar zie je al de bitsige strijd die zal ontstaan om bij de uitverkorenen te zijn, als alles hier in een steeds sneller tempo aan het ineenstorten gaat ? Het elitaire zal er weer afdruipen ! En hoe ver zullen die uitverkorenen afwijken van wat wij betitelen als goede mensen ? Als je alles op alles zet om te kunnen ontsnappen aan de stervende aarde, dan zullen wellicht niet de braafsten en de lijdzaamsten als eersten in de ruimteark stappen...

En dat doet mij denken aan Noach... Volgens het verhaal (of de verhalen, want over bijna heel de aarde vinden wij deze historie terug in sagen en legenden), was het de braafste en de uitverkorene van God die gered werd... Maar ook daar zal er wel gevochten en geduwd en getrokken geweest zijn om plaats te vinden op een veilige hoogte of in de ark... De gelukkigen waren wellicht de bergbewoners? Maar men heeft inderdaad kunnen afleiden van bepaalde kenmerken van de menselijke dna, dat op een gegeven moment de mensheid moet zijn teruggevallen op een stuk of vijfduizend exemplaren op heel de wereld ! Men vermoed dat de grote vloed er inderdaad is geweest, wellicht een enorme tsunami en enorm slecht weer, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen, tengevolge van een een enorme meteoorinslag.... Wellicht met onder meer ook een wissel van de polen, verschuivingen van de continenten en dergelijke dingen als gevolg... Een enorme catastrofe die blijven nazinderen is in het collectief geheugen van de mensheid... Nadien zullen de geredden wel gezien geweest zijn als de lievelingen van de God(en)... Vandaar wellicht de legenden. Die echte historische gronden blijken te hebben. Trouwens volgens veel wetenschappers, zouden de meeste oude legenden wellicht een historische achtergrond hebben. Voor mij is dat een wonder, dat veelal via mondelinge overleveringen, geschiedenissen van duizenden jaren terug toch nog bij ons terecht komen. Wonderbaar !

Wat evenzeer wonderlijk is, is dat heel veel scheppingsverhalen een structuur hebben die lijkt overeen te komen met het ontstaan van het leven op aarde... Uiteraard in een literaire vorm of liever in de vorm van een legende, maar blijkbaar had men al heel vroeg een zekere kennis van "the origin of species", maar zo vast gestructureerd als een gegeven feit in bijbel en andere verhalen, dat men het eigenlijk niet meer in een geleidelijkheid wilde zien, maar in de vorm van het verhaal... Vastgeroeste wetenschap zeg maar...
In de plaats dat zij die er een geloofspunt van maakten wezen op de logica in het verhaal en de daar uit blijkende juistheid, hielden ze vast aan de letter, en berekenden zelfs op basis van de leeftijden opgegeven in de bijbel dat de wereld nu zo'n dikke zesduizend jaar oud was...
En eigenlijk zijn we nog niet wijzer !
Nu maken we wetten, telkens en telkens weer met de bedoeling een goede en vlotlopende samenleving te vormen, maar in de plaats van naar de geest van de wetten te leven, gaan we vitten over de letters, de punten, de komma's, en weten we op de duur niet eens meer waarom die wet er in werkelijkheid is gekomen... (Tot heil van de advocatuur)...
Blijkbaar zit er een rare kronkel in de geest van de meeste mensen...

Geen wonder dat wij wellicht dicht bij ons uitsterven zijn !

We willen immers zelfs niet logisch denken, hoe zouden we ooit logisch werken...

tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk van Blijderveen zei

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat jij en ik arme sloebers waren. Maar nu koop jij 14 van die juwelenkisten. Iemand zonder juwelen doet dat natuurlijk niet. Ik heb ook wel kisten, maar daar zitten rode bietjes en aardappels in. Tja, verschil moet er zijn.

Maar al met al is het toch een reden om je goed te vriend te houden Toon. Zeker met die financiƫle crisis...

Gr. Henk