woensdag, februari 04, 2009

Warm bij de kachel...

't Heeft vannacht weer ferm gevroren! We zitten al weer een paar dagen met de kachel als bijverwarming. Je hebt er stof van, er is werk aan, maar er is niets gezelliger dan de warmte van de "stove" om bij te zitten.
Het is niet alleen een menselijk gevoelen, want ook de honden gaan languit bij de kachel liggen, genietend van de hitte.
Bij de centrale verwarming gaat de warmte meer op in het geheel, bij een kachel voel je duidelijk de stralingshitte. Heerlijk !
We hebben weer eens een echte winter, mocht ook wel ! Wellicht gaan we een heleboel van die immigrerende beestjes weer kwijt zijn, zal het aantal teken weer binnen de perken zitten, zal er heel wat schadelijke insecten het tijdelijke met het eeuwige verwisseld hebben... (Zitten ze dan nu in het hiernamaals vergeven van de muggen?)

Wat we nu meemaken is een zoveelste bewijs dat zelfs de geleerdste bollen nog maar bitter weinig kennen van het geheel van de samenhang van heel ons moeder aarde.... Soms heb je de indruk dat ze meer weten van de maan dan van de grond waarop we lopen !

Ik vind dat heerlijk ! Krijgen we telkens weer verrassingen ! Neem nu het weer, ik lees het weerbericht op mijne pc, en Anny zegt: "Ze zijn mis! Zowel op VTM als op VRT zeggen ze het anders!" Klopt de pc toch ! Vind ik leuk, niet dat ik of de pc gelijk heeft, maar het feit dat, ondanks alle vooruitgang op gebied van weersvoorspellingen, ze toch nog heerlijk de bal mis kunnen slaan! Krijgen wij nog eens een verrassing... En geef toe, voor ons Vlamingen is dit een godsgeschenk ! Want 99,97 % van al onze gesprekken beginnen met "Het weer", en dan is er een onverwacht iets, net zoals in de tijd van Armand - de leugenaar- Pien... De sukkel had de naam van leugenaar omdat hij in zijn voorspellingen nogal eens de bal missloeg, wat toendertijd heel normaal was, maar niet bij ons, waar het weer gespreksitem numero uno is...

Ik heb me al dikwijls zitten afvragen of in andere landen er ook zo'n gespreksopener bestaat, zoals het weer bij ons ? In de woestijn kunnen ze maar een paar keer per jaar het weer als opener gebruiken, als het eens per abuus heeft geregend... anders is het weer er altijd: gewoon... zoals altijd... Daar kun je dus geen inleiding tot een babbeltje mee maken. Misschien begint ieder gesprek daar wel met de toestand van de kamelen???

Bij de eskimo's zullen ze ook wel over het weer praten, want daar is het weer niet alleen een fenomeen, maar is het ook de mogelijkheid of onmogelijkheid om op jacht of visvangst te gaan... Ik las dat ze in die landen enkele honderden woorden hebben om de soorten van sneeuw te beschrijven ! Dus we zijn niet alleen met ons weerpraatje... Maar toch moeten er heel veel volkeren zijn, waar ze andere dingen hebben als algemene gespreksopeners... Alleen, mijn fantasie schiet tekort om ze zo maar te bevroeden. In Rio beginnen ze misschien ieder gesprek met "nog zoveel dagen voor het weer carnaval is"???

Ik denk dat wij het weer gekozen hebben, niet omdat het zo enorm belangrijk is, maar omdat het een veilig en neutraal onderwerp is, waarbij je in feite de gesprekspartner een beetje kunt bespieden in zijn reacties, en kijken of hij bereid is tot een verder, minder neutraal gesprek... Bovendien is het weer hier zo wisselvallig dat je wel telkens iets specifieks kunt zeggen, zonder de neutraliteit te schenden. Wellicht daarom kiezen de meesten zelfs het wel overdreven neutrale "'t Is wel een weere hé?", wat zo wel kan slaan op goed, op slecht, op rotslecht, op vervelend, op weet ik veel welk soort weer. Maar het is in ieder geval de dooddoener bij uitstek.

Iets origineler zijn de mensen die zijpende nat binnenkomen en stellen "En niet willen regenen hé ?", alhoewel dat ook al zo dikwijls is gezegd door zovelen, dat je alleen nog beleefd glimlacht...

Nee, we zijn maar saaie praters.

Ik heb gisteren heel mijn kwampjoeterke weer op punt gesteld, en alles werkt weer perfect ! En nog veel rapper dan voorheen. Eigenlijk is het niet slecht dat je nu en dan eens herbegint bij nul, want een mens sleept na enkele jaren gebruik heel wat programmaatjes mee die hij ooit installeerde en nooit of bijna nooit gebruikte... Het heeft ook een positief effect op mijn surfgedrag ! Want als ik een leuke site ontdekten dan zette ik dat netjes in mijn bladwijzers, en ik moest alleen mijn lijst van bladwijzers openen om wel ergens boeiende dingen te vinden...Maar je zit wel steeds weer in dezelfde bronnen te drinken. Nu moet ik weer eens herbeginnen... ik heb geen bladwijzers meer, alles is weg. Dus nu moet ik weer echt gaan zoeken op dat enorme internet. Enkele namen weet ik nog wel, omdat ik er heel vaak naar toe ging, of omdat ik er ook geabonneerd ben op nieuwsbrieven, maar al de rest zal wellicht nieuw zijn, en heel anders dan vroeger.
Als browser gebruik ik het onvolprezen firefox, en daar installeer je wel eens wat add ons, maar dat gaat net als met die programmaatjes, sommige zitten na een tijdje alleen ballast te zijn, en je gebruikt ze nooit. Die zijn nu ook allemaal weg, en de add ons die ik dagelijks wel gebruikte heb ik meteen weer geïnstalleerd. Kortom, alles werkt weer perfect, en is nieuw. Heerlijk !
Ik heb dus nu ook Windows helemaal buiten gezwierd, zal het nog alleen op een virtuele manier gebruiken, werkend op de roots van Linux, wat dan plots ook weer veel veiliger is!.
Nu beseft Windows dat ook wel, en als je kijkt naar wat ze doen in Windows 7, dan kun je zien dat ze heel wat over het muurtje hebben gekeken, en ook een veel sneller werkend machine aan het bouwen zijn. Eindelijk zou ik zo zeggen, maar mij rest nog wel de vraag waarom het bij hen zo duur moet zijn, en bij de anderen gratis ?
Als ik praat met vrienden en collega's, dan geven ze mij allemaal gelijk, maar ik zie dat ze toch de stap niet durven maken naar Ubuntu of een andere vorm van Linux... (Linux is veel eer geschikt voor mensen die werkelijk computerminded zijn, Ubuntu is een zeer vriendelijk en zeer makkelijk bruikbaar geheel van linuxprogramma's die een perfect werkend geheel vormen, net zoals je bij Windows een geheel pakket krijgt, sorry, koopt....) Nochtans, Ubuntu is qua gebruik bijna gelijklopend met Windows, er zijn weinig totaal nieuwe werkwijzen. Je kunt het ook proberen ! Je kunt Ubuntu downloaden op een cd of dvd, en dan opstarten van op de cd of dvd, en daar eens werken, zonder het echt te installeren. Vergeet niet dat je bij Ubuntu om de zes maanden een nieuwe ubuntu kunt installeren, gratis, waar je bij Windows veel langer moet wachten om van XP naar Vista te gaan of nu naar Windows 7. Misschien zie je het belang daarvan niet meteen, maar kijk eens naar de updates die je telkens weer moet bij installeren op je windowspakket... Al die updates blijven maar zitten, en op den duur sleep je een enorme massa aan gegevens mee, die je systeem loodzwaar en traag maken. Bij Ubuntu worden de oude niet meer geldige updates automatisch verwijderd, en heb je dus om de zes maand een grote opkuis, echter zonder jou gegevens te verliezen. Bij het installeren van een nieuwe versie van Ubuntu, laat hij al mijn eigen programmaatjes netjes staan, tenzij hij er zelf een nieuwer systeem voor heeft...
Maar wat zit ik hier te praten...Probeer het eens !

tot de volgende ?

1 opmerking:

lieve zei

Je kunt ook zeggen:tis weere geen weere hé

GG