zondag, februari 08, 2009

Kwal

Zonet las ik een krantenberichtje over een kwalletje, een beestje van amper 5 mm groot...Maar wel héél bijzonder: het beestje heeft het eeuwig leven !

Dat het bezig is de wereldzeeën te veroveren is niet zo'n wonder, dat zien we met heel wat zeedieren, die verspreid worden door het water dat als ballast door de schepen opgenomen wordt, en in een haven aan de andere kant van de wereld weer geloosd wordt...

Maar het is dat "eeuwig leven" dat de wetenschappers met verbazing vervult !
Het beestje slaagt er op een of andere manier in, nadat het als volwassen dier een rondje voortplanting gespeeld heeft, zichzelf te herprogrammeren, en weer te vertrekken vanaf leeftijd: dag één... een klein poliepje...

En daar staan al die geleerde bollen dan (bol onderaan de ladder!) te glarieogen, en te zoeken en peinzen en wurtelen hoe zoiets toch kan...
Ik heb het al gezegd, ze zitten prognoses te maken over buitenaards leven, en weten nog amper een heel klein beetje over het leven hier... vlak voor hun neus. (Allee, in dit geval vlak voor hunne duikbril).

Dat zijn dan de mannen die aan het prutsen zijn met de dna van plant en dier, en die zeggen dat ze perfect weten wat ze doen... Mag ik twijfelen???
Ik weet zeker dat er nu al van die vernuftelingen aan het dromen zijn om het genoom te vinden dat verantwoordelijk is voor die herhaalde hergeboorte, en het te kunnen inplanten in de mens, liefst in zichzelf om precies te zijn...
Maar eerst gaan ze dat natuurlijk uitproberen op proefdieren... Eén van de geliefkoosde proefdiersoorten is het fruitvliegje, je weet wel , die vervelende piepkleine vliegjes die steevast opduiken als je ergens een stukje fruit per ongeluk hebt laten slingeren. In een mum van tijd zitten er ontelbare van die kleine rotzakjes in je hele huis, ze komen met tientallen naar je pintje bier, om mee te toasten... Herken je het scenario ?
Wel, stel je voor dat ze dat beestje uit kiezen om her te programmeren tot de hergeboorte... Dan krijgen we niet in één dag honderden van die beestjes, maar ze blijven maar kweken, en gaan niet dood, maar herbeginnen allemaal, ad infinito... In enkele dagen heb je geluk als je er zelf nog bij kunt in je huis ! Een hele woning, tjokkevol met fruitvliegjes, die na enkele dagen toch moeten sterven, nadat alle eten op is, tenzij er een adaptatie is, en er enkelen er in slagen te evolueren tot fruitvliegenetende fruitvliegjes... en dan zijn we nog niet klaar !
Stel dat ze er in slagen u of mij het eeuwig leven te schenken... Dan ben ik alvast geen kandidaat ! Want heb je aandachtig gelezen hoe het gaat ? Telkens je je voortgeplant hebt, spring jij weer op zero ! Dat wil zeggen dat je in feite zou moeten grootgebracht worden door je eigen kinderen, en je weet hoe moeilijk die op te voeden zijn tot deftige mensen ! Kun je je voorstellen wat je zal afzien !
djudedju...
Nee, zonder zwanzen, opteer jij voor zo'n eeuwig herbeginnen in steeds weer hetzelfde wezen ? Ikke mooi niet! Ik heb al bedenkingen bij de hemel zoals de nonnetjes die ons in de tijd voorspiegelden, je weet wel, rijstpap met gouden lepeltjes en heel de dag Gloria zingen... Ik hoef ook de hemel niet van de moslims, stel je voor dat je veertig maagden krijgt, krijg je dan ook veertig schoonmoeders ??? Nee, lijkt me op den duur knap lastig en uitputtend... Ik zou de hemel prefereren van de Indianen of de Noormannen, lekker jagen en vechten en vloeken en drinken, uitslapen en weer herbeginnen... Maar veeleer lijkt mij de hemel een plaats waar ik gewoon kan fantaseren, misschien wel over de hemel?
Maar dat eeuwig hergeboren worden, nee, niets voor mij ! Mijn verstand zegt me dat daar wellicht ook zaken bij zitten die helemaal niet zo "cool" zijn, om het te zeggen met de woorden van mijn kleinkinderen... Ik kan me heel goed indenken, dat als ik een mank been heb, ik dan steeds weer en weer datzelfde been ad infinito zal meeslepen van generatie (nu ja!) naar generatie (nee!).

Maar in ieder geval, heel de wetenschappelijke wereld heeft opnieuw een speeldingetje ontdekt. Zijn ze weer een poosje zoet.

Veel belangrijker vind ik het dat men er in geslaagd is, om uit bestaande organen weer stamcellen te halen, zodat die organen als het ware kunnen herschapen worden... Stel je hebt een zieke long, men neemt uit de goeie delen enkele cellen weg, brengt ze terug tot het statuut van long-stamcellen, en voila, ze beginnen zich te vermenigvuldigen en vormen een nieuwe, gezonde long... Geen afstotingverschijnselen, want het is je eigen long. Zo ver als ik het hier vertel zijn ze (helaas) nog niet, maar ze zijn er wel al in geslaagd een heleboel stappen in die richting te zetten. Dat is niet het eeuwige leven, maar alvast een open deur naar een gezonder leven... En is het niet dat wat we eigenlijk willen?

Neem nu mijn rug, men neem uit enkele goeie tussenwervelschijven enkele gezonde cellen, maakt er stamcellen van, en plant die in op al de plaatsen waar mijn tussenwervelschijven naar de filistijnen zijn... Volgende week start ik weer het joggen, heel geleidelijk, om eerst de overtollige kilo's er weer af te krijgen...

Dromen, want het zullen wel domen blijven... Maar dat is voor mij al een héél groot deel van de werkelijkheid !
Denk je eens in dat we het vermogen te dromen (ik heb het hier niet over de droom tijdens de slaap), waar zouden we dan staan? Ik denk dat het bewust wegdromen een van de grootste verwezenlijkingen is van de menselijke geest ! Ik denk dat er geen enkele ontwikkeling zou zijn geweest, zonder het vermogen te dromen. Als de man die een dikke boomstam naar zijn huis aan het slepen was, niet het vermogen had te dromen, dan zou hij wellicht nooit op het denkbeeld zijn gekomen dat het makkelijker was als hij die stam zou op rolletjes van stukken takken zou leggen en zo de stam voortduwen... Als er nooit iemand was die dicht genoeg bij een door de bliksem in brand geraakte boom was gaan staan om de warmte te voelen, en te dromen dat dit wel plezant zou zijn om bij zich te hebben op de koude winterdagen, dan zaten we hier wellicht nog in berenvellen te bibberen...
Nee, dromen is fantastisch !
Ik heb geen enkele benul van technische dingen, maar dat laat mij niettemin toch toe om dingen te fantaseren, die wellicht nuttig zouden kunnen zijn... Zo heb ik gedroomd van een veilige schroef, bout... Breng in de schroef verticale lijnen aan van een stof met een andere elektrische geleiding dan de rest, dan kun je een sensor aanbrengen in het gat waarin de schroef of bout draait, die verklikt als plots een wijziging van de geleiding optreedt... Je kunt dan zelfs een systeem inbouwen waarbij de sensor je vertelt welke schroef er loskomt en waar precies in de machine... Om niet te spreken over het feit dat inbreken via het losdraaien van de schroeven van een dakkoepelraam direct zou gemeld worden.... Ik denk niet dat dit al bestaat, ik gooi het idee hier zo maar neer, voor wie het wil uitwerken, ten bate van de mensheid...
Ik fantaseerde ook over de ultieme zonwering... Ik dacht daaraan, toen ik vol bewondering het systeem van latten bekeek die men aanbrengt bij de ramen van energieneutrale woningen... Die latten laten de winterse zon binnen, maar zodra de zon hoger gaat staan en meer dan gewenste warmte geeft, dan raakt hij niet meer in de woning binnen, want dan staan de latten in de weg. Je kent het systeem van de lattoflex wel, binnen in de woning. Ik dacht er aan, dat je in feite het idee van de lattoflex en de latten voor het raam zoudt kunnen combineren. Met een systeem van tandwielen, waarbij je op ieder tweede tandwiel een lat laat bewegen, kun je de lichtinval en zoninval regelen naar eigen behoefte, en bovendien kun je het ook gebruiken als rolluik... Wat uiteraard ook isolerend en veilig werkt... Heb jij ook van die ideeën ? Maar ben jij, net als ik, een oen wat techniek betreft ? Zet ze in een blog of zoiets, in de hoop dat er wel iemand zal zijn die ze oppikt en mogelijk maakt ... Of misschien aantoont dat je verkeerd bent (zit er dik in), maar laat geen ideeën meer verloren gaan... Wie weet is jou idee net het hebbeding dat hier of daar een mens red, of een onoplosbaar probleem plots wel oplost...

Durf je het aan ? Of denk je dat je ideeën helemaal gaga zijn ? Weet dan dat ook die ideeën net de aanleiding kunnen vormen om iets uit een andere invalshoek te bekijken...En zo kan je gaga-idee plots wel valabel blijken !!!
Doen !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: