dinsdag, juli 08, 2008

't Giet !

Voor wie botanische interesse heeft: de maïs zie ik nu al boven mijn hortensia's uit komen, als ik me hier zit te ergeren op de groeiende groene muur.
Voor de groene jongens, die steeds maar door zitten te keffen tegen biotoopvreemde inbreng, bijna al onze geteelde dinges zijn van vreemde origine... Maar voor de maïs heb je mijn zegen.
Het is (weeral) aan 't gieten, de wereld - althans het stukje dat mij door de maïs nog gegund is - staat er troosteloos bij. Ieder blaadje hangt en weent bittere tranen.
Nu ja, één probleem schijnt alvast met zeer grote waarschijnlijkheid van de baan te zijn... Mensen, maak je maar niet meer ongerust over de global warming, geleerde bollen hebben - met grote vrees - vastgesteld dat de zon, je herinnert je nog wel dat geelgouden warme ding, zwaar ziek is ! Om zo te stellen, op sterven na dood !
Nee, ik vertel je geen fabeltje, het is biechtewaar !
Mensen die wat dichter bij de natuur staan, en onderlegd zijn (dus al mijn lezers) weten dat de zon geen egale bol vuur is, het is een borrelende massa, waar je regelmatig stukken kunt op zien (mits de nodige apparatuur !!!!) die lijken afgekoeld te zijn, en gekend zijn als "zwarte vlekken" op de zon, dat er anderzijds nu en dan hele stukken kilometers hoog opspatten met andere woorden het is een bewegende massa gloeiende materie...
Men heeft vastgesteld dat dit nu niet meer het geval is...
De zon is momenteel inderdaad een gewone gloeiende bal. Niets meer ...
Men weet uit de geschiedenis minstens van één zo'n periode, die ongeveer 50 jaar duurde. Zo van ongeveer 1650 tot 1700... Mensen die hun geschiedenis door en door kennen weten dat we dan spreken over de periode die in de geschiedenis gekend is als de kleine ijstijd.
Waarvan akte !
Dus niks global warming, te contrarie, nu de prijs van de brandstoffen pijlsnel stijgt gaan ze ons nog wat meer ambeteren met een sterke afkoeling van onze aardkloot !
De biestjes die nu al stillekes bezig waren meer en meer noordwaarts te migreren dank zij de verwarming, zouden beter al vast beginnen hun valiezen weer bij de hand te houden om weer zuidwaarts te trekken, willen ze niet proefondervindelijk vaststellen dat hibernatie bij hun bloedgroep niet past...
Waar ik enkele honderden blogs geleden nog met weemoed sprak (lees schreef) dat mijn kleinkinderen nog nooit het genot hadden gehad in de sneeuw te kunnen baggeren tot over hun buik, zou het dus kunnen dat ze dat binnenkort wel kunnen...
Bovendien moet ik de mensen die zware investeringen hebben gedaan of overwegen die te doen in de plaatsing van zonnecellen op hun dak, niet moeten rekenen op winst vanaf het tiende jaar, maar pas vanaf het vijftiende of zo, want zonnepanelen werken niet onder een dikke laag sneeuw !
Kortom, wil je een serieuze en wel overwogen investering doen, zet je hof vol met snelgroeiende bomen, voor toekomstig brandhout, of steel een mazouttank van enkele tienduizenden liters en vul hem tegen dat de kou er zo intens is en er geen mazout meer te krijgen -of te betalen - is...

Misschien kunnen we het allemaal wat filosofisch benaderen en stellen dat het de wraak van God is, omdat wij zijn schepping zo aan het verdemolieren zijn, en dat hij ons eens goed zal laten afzien om ons eens een lesje te leren...
Maar wellicht heeft Hij dan wel de verkeerde optie genomen, want als het inderdaad plots zo heel erg veel kouder zou worden, dan zal iedereen weer alles waar warmte wil uitkomen aan het branden maken, en overal zullen boven de huizen de rookspiralen van de allesbranders de ijle vrieslucht in rijzen, en zal er steeds meer en steeds sneller fijn stof en CO2 ons wereldje toedekken als een weliswaar vuile, maar toch warme deken...
De groenen zullen niet meer moeten stellen dat we dit en dat niet mogen verbranden, als de mens koud heeft zal hij alles doen branden wat maar wil branden, en de schadelijke stoffen er bij nemen, dat zijn dan zorgen voor morgen, want nu heeft hij het koud ! na !

Het is als gaan vertellen tegen de erythreeër dat hij geen struiken meer mag kappen om een vuurtje te stoken voor zijn schamel eten op te warmen, de sukkelaar heeft niets anders ter beschikking, en hij moet toch eten, de enkele keren dat hij eten heeft ! Zo zou het hier ook zijn om zich te verwarmen! Als de normale brandstoffen er niet meer zijn of niet meer betaalbaar zijn, dan zal hij toch blijven stoken, met wat dan ook, als hij zich maar kan verwarmen !

Maar, het is maar om u te zeggen dat wij mensen, met al ons verstand (?) toch eigenlijk maar wat zitten aan te modderen...het is altijd de natuur zelf die beschikt. Wij zitten ons hier druk te maken over al die kleine onnozelheden, en plots blijkt dat alles precies omgekeerd dreigt te verlopen dan wij hier zaten te doemdenken...
Ik heb het al gezegd, en ik zeg het je steeds weer: denk eens na, en denk zelf, zonder je steeds weer opnieuw te laten beïnvloeden door wat eigenlijk maar luxeproblemen zijn. Denk je echt dat je voorvaders die ellendig zaten te bibberen in hun koude vochtige huisjes zouden warm te maken geweest zijn om properder brandstoffen te gebruiken ? Nee, ze waren allang blij als ze hun voeten eens bij de warme kachelpot of bij het open vuur konden warmen. En was het halfnatte turf die meer rook gaf dan warmte, dan waren ze nog blij dat ze tenminste dat hadden. En dan reeds waren er klachten over de slechte lucht in de steden... door de rijken, want de armen , de massa !, had andere zorgen dan die lucht ! Die moesten gewoon proberen te overleven. En de lucht in die steden (er bestaan documenten onder meer over Londen vanuit de 18° eeuw !) zal inderdaad wel slecht geweest zijn, al die huizen met slecht werkende schoorstenen, die alles branden wat ze maar konden krijgen, en toen de beginnende industrie daar nog alle stoommachines bijvoegden!!! en als je dan weet dat de straten eigenlijk, zeker in de armere buurten, eigenlijk vol afval lagen, die er ook nog eens lag te stinken... Nee, dan zou ons smogprobleem in de ogen van die mensen inderdaad een echt luxeprobleem lijken...

Er is ook zo weinig logica in al die dingen... Ik rij sinds enkele jaren ook met een diesel... en -veel meer door het kalmer worden onder de druk der jaren dan wat anders - rijd ik op de manier die de regering aan allen wil aanpraten, omdat het zuiniger en minder vervuilend zou zijn. Dat het zuiniger is om rustig te rijden, langzaam op te trekken en je aan de rode lichten te laten uitbollen in plaats van te rijden tot je met een korte en hevige remstoot alles dicht moet smijten, dat is duidelijk, maar minder vervuilend ???
De laatste keer dat ik naar de autokeuring moest, ging ik, zoals steeds, eerst naar de garage om alles eens op punt te laten zetten... Daar stelde men dat ik problemen zou hebben omdat ik te traag en te zuinig rijd met mijn wagen, en men deed een of ander product in mijn motor, en een van de garagisten reed met mijn wagen de garage uit, gaf verkwistend gas en vertrok met huilende motor ondertussen alle roet uitstotend die mijn manier van rijden blijkbaar in de motor had opgespaard... Het was precies een brandende auto die daar reed, met kolossale zwarte wolken achter zich aan... Voor de mensen in de omgeving van garages moet het leuk wonen zijn ! Maar of ik nu in het totaal minder vervuilend zal geweest zijn ???
Ik heb het gevoel dat ik minder woonoppervlakte vervuild heb, maar waar ik het deed (of liever de garagist het deed) daar deed ik het véél intenser ...
Met andere woorden, ook daar weer is het veeleer een verleggen van het probleem, en is de autokeuring, die onder meer toeziet op de vervuilingsnorm, er de oorzaak van dat ik vervuiling maak ! Absurd ? Ja, maar als we al het absurde uit deze wereld halen, dan zullen er in een klap veel werklozen bij komen, want hoeveel nodeloze en oeverloze werken presteert onze maatschappij niet ? Er zijn restaurantjes waar je zelf je eten moet halen, en er zijn er waar achter ieder stoel zo'n "livreier" staat om je te bedienen, om maar een klein voorbeeldje te geven.
Of het nu warme zal worden, of juist kouder, weet je, we zullen er ons, als mensheid, een klein stukje van de natuur, wel door slaan...Misschien zullen er duizenden, misschien miljoenen ten onder gaan aan de "nieuwe" levensomstandigheden, maar er zullen er steeds weer genoeg overblijven om weer opnieuw de boel naar de filistijnen te helpen...
Want dat is wellicht heel ons probleem, we zijn nog steeds veel te veel dier om eigenlijk mens te zijn, en we zijn veel te veel mens om nog dier te zijn...
Wat wil je dan van ons ?

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: