vrijdag, juli 25, 2008

Heer Halewyn sanc een liedekyn,

Al die dat hoorde wou by hem syn...
Een heel oud liedje over een Heer, een meester, een regeerder, die met zijn woorden iedereen overtuigde en hen bij zich deed aansluiten, alwaer sy geofferd werden aan syn dromen...
Heer (?) Bush sanc een liedekyn... Hij verklaarde dat Irak beschikte over vernietigingwapens en biologische wapens...
Er is nu een boek verschenen, in Amerika, een openbare aanklacht tegen de moordenaar Bush... Waarin de schrijver bikkelhard bewijst dat Bush (en dus waarschijnlijk ook zijn spitsbroeder Blair) dat er geen vernietigingwapens noch biologische wapens in Irak waren, op basis van diverse rapporten van de CIA, die ook verklaarden dat Irak op geen enkel moment blijk gaf van ook maar enige agressieve neigingen...
Met andere woorden, Bush heeft bewust en nodeloos zijn soldaten de oorlog ingejaagd, en niet alleen duizenden en duizenden Iraakse burgers en soldaten de dood in gejaagd, maar ook rechtstreeks de dood veroorzaakt van enkele duizenden van zijn eigen soldaten.
Voeg daarbij de steeds dikkere map met bewijzen dat ook 11 september, en de aanslagen op het World Trade Center geen zuivere koffie is. (Eén voorbeeldje, het derde ingestorte gebouw toren 7, werd als vernietigd aangekondigd in de BBC-televisie, 20 minuten voor het daadwerkelijk instortte... Bovendien verklaarde de eigenaar dat hij het bevel gegeven had het te doen ontploffen om veiligheidsredenen... Dezelfde eigenaar die drie weken voordien heel het complex had opgekocht, en zeer zwaar had laten verzekeren, met inbegrip van "terroristische aanslagen".
Bovendien zijn alle drie de gebouwen heel netjes en heel secuur recht ineen gezakt, zoals bij een geplande sloop door dynamiettering, voeg daarbij de talrijke ontploffingen die gehoord werden net voor de ineenstorting... Van het "vliegtuig" op het Pentagon is geen spoor gevonden, nog geen fractie, en het gat in het gebouw was amper groot genoeg om een raket binnen te laten..), en je begrijpt niet dat men nu zo'n lawaai maakt over het gevangennemen van die Servische massamoordenaar, terwijl de andere gefêteerd wordt.

In ieder geval, ik vind dergelijke dingen van aard om geen enkele, maar dan ook geen enkele officiële berichtgeving van regeringen nog zo maar voetstoots aan te nemen. Mijn hekel aan politici, van welk land dan ook, neemt alleen maar toe. Het is nog maar eens bewezen dat ze bereid zijn alles te doen om hun macht te versterken. Want dat is in feite de essentie van heel het Bush verhaal ! ALLE regeringen, allemaal !, hebben die zaken en het gevaar voor terrorisme dermate opgeblazen, dat ze overal beperkingen van de persoonlijke vrijheid hebben ingevoerd, zogezegd om de burger te beschermen... Ook in onze Europese landen.
Ik heb nog geen opzoekwerk gedaan in verband met de aanslag in Spanje op de trein, maar het feit dat ze nu de aanstoker hebben vrijgesproken doet ook in dit geval bij mij een belletje rinkelen.

Ik weet niet wat men aan het doen is, ik weet wel waarom! Twee redenen: de vergroting van de macht en de verrijking van de rijksten via wapenleveranties en beheer van alle brandstoffen.
Dat Bush met Bin Laden in een bedrijf van aardolie zit zal u wellicht niet eens meer kunnen verwonderen... Dat Bush en Kerry neven zijn wellicht ook niet. Maar het maakt mij wel ongerust.
Wij hebben ons leven al gehad, zo heel veel kunnen ze ons niet meer afpakken, maar ik denk aan de kinderen, de kleinkinderen, die nog een heel leven moeten voor zich hebben, en waarvan ik grote dromen heb, die ik graag zou zien gebeuren, met nog meer nadruk op gebeuren dan op zien.

Wat mij pijn doet is dat men wat nu gebeurt democratie durft te noemen.

Mijn vriend uit Nederland, Happyturf, vind onze politici blijkbaar erger dan de zijne, ik niet, ik heb liever dat ze hier liggen te wortelen over een onbestaand probleem tussen Vlaanderen en Wallonië, dan dat ze meer en meer soldaten gaan sturen naar de slagvelden van Bush...Alhoewel ze daar nu blijkbaar ook mee gaan beginnen. De .... !

Sorry dat mijn blog zo negatief klinkt, maar ik ben bang van de toekomst die enkele potentaten voor ons aan het bereiden zijn ! en bovendien verrek ik van de pijn. Ik heb voor het eerst sinds ik de morfine bande, vannacht pijnstillers geslikt. Ik wist het bijna zeker bij voorbaat, ik had nog pijn van mijn aquarium te reinigen en visjes er uit te vissen, en dan gaan vissen... en dan nog nooit zo weinig gevangen in Wannegem als gisteren...tju toch.

De maïs voor mijn deur begint meer en meer de allures aan te nemen van het ijzeren gordijn, van de muur in Berlijn... Mocht ik kunnen springen, ik zou er nog niet bij hopjes kunnen over kijken. Ook dat komt uit kamerika ! djudedju.

Vannacht las ik "Daar is een mens verdronken..." van Ernest Claes. Een meesterwerk ! Eigenlijk is de achtergrond van het gebeuren in grote trekken hetzelfde als in "Het verdriet van België", maar dan veel intenser en mooier geschreven. Het gaat weliswaar over de eerste wereldoorlog en er zit ook een serieus stuk over de Vlaamse ontvoogding in, maar toch gaat het ook hier over mensen die zich verrijken op kap van hun medemensen. Maar waar Claus dat heel koel en afstandelijk beschrijft, zonder een positie in te nemen, doet Claes dat wel, en onvervaard. Ik kende het boek niet, maar het is voor mij het mooiste van alle boeken van Claes die ik al heb gelezen. De pijn van de mensen in het kader van de grote oorlog, de macht van het geld, de verbittering over het onrecht en nog veel meer slepen je mee door het leven van enkele gezinnen, van voor de oorlog, door de oorlog en zelfs door de naweeën ervan. Beklijvend !

Gelukkig dat ik net dat prachtboek in handen had, het hielp me wat door de pijn heen.

Ergens in mijn bibliotheek heb ik een boek over de oorlogen van de twintigste eeuw. Het is ver van volledig, ik herinner me conflicten die nooit het boek hebben gehaald, maar niettemin, het komt er op neer dat er wellicht nooit ook maar één dag zonder oorlog was in die voorbije eeuw! En het ziet er meer en meer naar uit dat we niet van plan zijn het deze eeuw beter te doen. Ik behoor tot het eerste geslacht Belgen dat nog niet rechtstreeks geraakt werd door de oorlog en ik hoop dat het zo blijft, maar is het niet rot dat je moet vaststellen dat de mensheid het in feite nog steeds niet verder heeft gebracht dan de holbewoners die vochten voor het bezit van een hol om in te wonen. En hebben we geen rechtstreekse oorlog, niettemin sterven jaarlijks duizenden mensen door een gewelddadige oorzaak, gaande van dronken chauffeurs tot moorden. En zeggen dat we alles hebben om gelukkig te leven, we hebben eten, drinken, kleren en verwarming. De ene heeft wel wat meer dan de andere, en sommigen hebben, ook in onze omgeving, echt moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, maar toch hebben we het hier goed in vergelijking met het grootste stuk van heel onze wereld... en nog zijn we niet tevreden, nog moeten we proberen om meer te hebben, om een ander onder ons te krijgen, om meer macht te hebben. In het kleine bestek van ons leventje zijn we niet veel beter dan de politici, en dat is echt geen compliment ! Wat is het toch dat de mensheid er toe drijft altijd de baas te willen spelen ?
Weet je, mijn ziek zijn heeft mij op dat stuk althans gelouterd, ik ken nu mijn onmacht, en vooral ik heb geleerd het te aanvaarden. Ik heb geen behoefte meer om meer te hebben, om hoger te staan, ik wil alleen nog proberen rimpelloos te leven... in een zachtjes voortkabbelend bestaan, zonder hoogtepunten, zonder dieptepunten... dan wordt plots een gewoon babbeltje van mens tot mens al een hoogtepunt, al een feest, een lichtpunt... Dan erger je nog meer aan een veld maïs dan aan het lawaai van een opgefokte brommer om 4 uur in de morgen... Kortom het kleine wordt plots groot en vult je leven, het grote hou je bewust zo goed mogelijk buiten en schrijf je van je af, in de hoop dat ook anderen zich bewust worden, en dat de nog volledig levenden er ook iets mee doen... bij mij mag het alleen maar kabbelen, golfslagen zijn verboden.

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: