zaterdag, juli 12, 2008

gedonder in de glazen

en buiten ook. Heeft het bij u ook zo gedonderd vannacht ? Voor ne keer dat ik goed aan 't slapen was, vinden ze het hier boven nodig om te beginnen bowling spelen !
Anny het bed uit om alles wat een stekker heeft uit te trekken, de hond zat te beven dat het niet schoon meer was, en zijn halsketting rammelde lichtjes in beeftempo mee...
Het knetterde nogal ! Maar erg lang heeft het gelukkig niet geduurd, of...ik ben toch weer in slaap gesukkeld...

Gisteren bij de oogarts... Na mij kwam er nog een man in de wachtzaal zitten, en uit het gesprek (jaja, een die kost klappen!) bleek dat hij ook een rondzwevend gescheurd netvlies had, en het was al 3 (drie!)keer vastgelegd met een laser... Dus dat helpt ook maar zo en zo !
Toen het aan mij was, moet je eerst in twee machines gaan zitten kijken, een waarin je moet kijken naar een luchtballonneke dat daar hangt te hangen op het eind van een lange autoweg, en in het tweede machine "niet schrikken" blazen ze recht in uw oog... Dat laatste is om de druk te meten, dan weet ik, maar wat dat eerste doet ???
Dan moest ik in "de" stoel gaan zitten, zetten ze zo'n stom brilleke op je neus, en trekken de oortjes aan opdat je dat brilletje niet zoudt verliezen, en beginnen je dan te doen lezen met allerlei diverse glazen in... Vroeger was dat een grote verlichte bak, en wees de oogmeester de rij aan die je moest lezen, nu blijft hij netjes bij je staan, en via afstandsbediening brengt hij licht in het gewenste lijntje... Praktisch, dat wel, maar het is veel killer en afstandelijker...
Het bleek dat mijn bijziendheid verbeterd is, dus moet ik minder straffe glazen hebben om in de wereld te kijken (wereld achter de maïs)... Maar te zelfdertijd mag ik nu niet meer lezen door gewoon mijn bril op mijn voorhoofd te schuiven en "met zonder" bril te kijken, nee, nu moet ik ook een leesbril dragen... Ik ben dus verziend en bijziend te zelfdertijd. Oud worden hé !
Hij wilde mij dat bezorgen in één glas, maar ik heb hem vriendelijk bedankt ! Ik heb al eens glazen gehad waarvan de onderste helft diende om mee te lezen (alsof ik mijn bril uitdeed) maar ik kon 's avonds niet meer in mijn zetel liggen om naar de tv te kijken... Als je op je zijde ligt, heerlijk lui, met je hoofd op een zacht kussentje, dan ligt je hoofd scheef, dus dan kijk je met je ene oog door het stuk voor ver en met het andere oog door het stuk voor bij en dus zie je niets ordentelijk ! Ik prefereer mijne zetel boven het "gemak" van varioglazen. Dank u .

Dus mag ik om twee nieuwe brillen... Van moeder moet ik ne keer ne nieuwe montuur nemen ook, want aan den diene zitten al twee nieuwe tremen ! en vermits ik een gehoorzame jongen ben. Bovendien zag ik juist in de krant dat er heel de maand solde is in de monturen ! Hebbekik chance !

Volgens de dokter kwam het bleiten voor de tv van het feit dat mijn glazen veel te straf waren. Hij heeft me waarschijnlijk horen babbelen met die man met zijn zwevend netvlies, want hij heeft er met geen woord meer over gerept, en ik ook niet - na wat ik hoorde ...

Het boek (een omnibus) van Claes is uit... Er was zelfs een boek in wat ik nog nooit las. Het was toch een pracht van een verteller ! In het laatste boek vertelde hij dat hij ooit Camera Obscura ontleende aan de bibliotheek van het patronage, en het stond nu nog in zijn bibliotheek (allee, op het moment dat hij dat boek schreef hé!)... Ik ga dus nu beginnen aan camera Obscura, het boek waarover ik ooit moest leren, maar nog niet heb gelezen... Volgens Claes heeft dat boek hem humor geleerd...

De stapel naast mijn bed mindert stillekes...maar ik heb nog drie grote bananendozen vol met boeken die ik nog moet beginnen...onder meer al die nobelprijswinnaars van lang geleden, toen ze nog schrijvers verkozen die konden schrijven en niet schrijvers met een politieke boodschap zoals ze nu - naar mijn gevoel- meestal nemen... Ik denk van dat pak te beginnen met Rudyard Kipling, een schrijven waarvan iedereen de vele afgekookte en uitgekookte, verromantiseerde versies kent van Mowgli... maar het echte boek is bijna volledig verdwenen in de nevelen der tijd. Zo heb ik nog boeken gekend, waarvan ik eerst een "moderne" (lees van vlees ontdaan geraamte) van boeken las, en pas later het echte boek bij toeval in handen kreeg, en vol verbazing moest vaststellen hoe mooi het was en hoezeer ze het verketterd hadden. Och, ik weet het wel, de jacht van het leven laat niet meer toe dat je een halve bladzijde tijd moet verliezen aan de couleuren en dreigende vormen der wolken in het hemelgespansel, maar het kan toch mooi zijn ! Geef toe, we lezen dergelijke ontboezemingen met graagte als het poëzie betreft, maar niet meer in een roman...Er is maar één conclusie mogelijk, de boeken van vroeger waren veelal veel poëtischer...
Heb je al eens bemerkt dat de oude sch voor de s klank in dergelijke woorden bewaard is ? Poëtischer... een stukje nostalgie ?
Ik heb hier nog pakken boeken met die oude spelling, boeken die ik tegen de zin van het onderwijzend personeel bleef verslinden, en nooit ofte nooit last van had. Bijna in tegendeel, het was een bron van bijna vergeten woorden, die toch zo schoon kunnen zijn, en zoveel meer vertellen dan de huidige... Geef toe, een man die in een spreekhoorn zit te roepen is toch veel leuker dan die peet uit het reclamefilmpje die staat te brullen in een sterkuitvergrote gsm... Mijn vader viel over het portatiefke, en ik over al die afkortingen, gsm, gps, tv en noem maar op...wij knabbelen zelfs aan de tijd in onze gewone spreektaal. Misschien moesten we wat meer hebben van de Duitsers met hun fernseh en van de Fransen met hun courriel, en de dingen een oervlaamse naam geven, een naam die ook zegt wat het is en waarvoor het dient! Maar ik weet dat het er niet zal van komen... We leven in een wereld waar de allesoverheersende commercie in het engels gebeurt, en dus adapteren we allerlei engelse termen en afkortingen in ons taalgebruik. Bijna alle jongeren kennen nu een mondjevol engels, en vinden het frans een verderfelijke taal... Ik zit me ergens, heel diep van binnen, een beetje te verkneukelen dat er steeds meer en meer handel komt met China, en er steeds meer en meer stemmen opgaan om chinees te leren... Binnen x tijd hoor je dan ongetwijfeld mensen praten dat ze last hebben met de afstandsbediening van hun I-tseng-mi, omdat de sangwefan niet aangepast is...
Ik hou van talen, ik ben verliefd op taal, en mij stoort het niet dat we vreemde woorden opnemen in ons taalgebruik, maar ik loop echt ongelukkig met al die afkortingen, waarvan de meerderheid niet eens de woordbetekenis weet...Ik ook in veel gevallen niet. Kan het echt niet meer met woorden die zeggen wat het is ? Is een meeneemtelefoon niet duidelijker dan een gsm, en eentje met computerfuncties niet duidelijker dan een iepot (i-pod) ?
Ze doen met taal een beetje als met sommige gebruiksvoorwerpen...daar geeft men soms ook van die absurde vormen aan, die het gebruik helemaal niet bevorderen. Ik zag ooit een telefoon in de vorm van een pantoffel. Leuk idee om je pantoffel op de kast te zetten...
Het mag allemaal van mij, ik kan het toch niet tegenhouden, maar geef toe, het is kil, het is koud en het zegt niet meer wat het is...en was het woord nu niet ontstaan uit noodzaak te zeggen wat het is ? We maken nu al werkwoorden van afkortingen ! We imisimmen (officiëel msm-en), en we google-en en ga zo maar door.. Sorry, maar dat is taalverkrachting, dat trekt er niet meer op.
Is het nu zoveel meer werk om te zeggen : zoek het op met Google? Komt het echt op die paar milliseconden ?
Ja, ik weet het, ik word oud...maar heb je al eens gezien hoe ze de laatste tijd onze taal helemaal in het verdomhoekje werpen met die sms-taal ? Het woord taal is al misplaatst ! het zijn allemaal absurde afkortingen die dan ook nog uit verscheidene talen dooreen genomen worden, en die voor een neofiet en voor de ouderen totaal onbegrijpelijk zijn. Het erge is dat er tegenwoordig al kinderen zijn die dergelijke "woorden" gebruiken in hun geschreven teksten !
Sorry, niet voor mij... Als ik zoiets krijg op mijn meeneemtelefoon, dan antwoord ik er niet op, en beschouw het als niet ontvangen. Ik acht mezelf te goed om te antwoorden op msf ff ly en dergelijke ondingen, die ik trouwens ook niet eens allemaal kan ontcijferen. Voor de liefhebbers van dergelijk bargoens, er bestaat eergens op het grote wijde internetweb een woordenboek (Wat is er in een naam !)van dergelijke ondingen...
I ga stppn (nee niet stappen, stoppen, oen !)

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: