donderdag, juli 17, 2008

La Belziek

Ik hoor mensen denken: zou hij nu echt niet eens bloggen over de toestand van het land ?
Eigenlijk heb ik er niet veel over te vertellen, wat ik zeggen wou, heb ik al lang gezegd: er is geen tweespalt tussen Walen en vlamingen, ik ken geen enkele Waal die zich opstelt tegen de vlamingen en omgekeerd ook niet. Ik woon hier op een boogscheut van Wallonië en mag me verheugen in het bezit van een heel goede, héél goede Waalse vriend...
De enigen die blijkbaar moeilijkheden hebben zijn de politici.
De reden is héél simpel !
Als je er in zou slagen van 15 regeringen te maken, dan kun je postjes verdelen over 15 regeringen.
Maak dan lichte verschillen in de aard van het beleid en zet de ene partij op tegen de andere.
Alleen, dat laatste lukt nog niet echt !
De geldstroom (?) naar Wallonië, de verschillen in sociale zekerheid zijn niet van die aard dat er een volkswoede over ontstaat, en iedereen weet dat er in de Franstalige kranten dingen staan in de andere richting... Want ook dat zijn wapens in handen van de politieke partijen, en dus bruikbaar om de noodzaak (die er niet is) om te splitsen, te verdedigen...
Nu lijkt het plots, te plots of de splitsing daadwerkelijk voor de deur staat, en waarschijnlijk tot verbijstering van de Waalse krantenlezers, is men er in Wallonië niet meer zo erg voor, omdat zij duivels goed weten dat het economische zwaartepunt in Vlaanderen ligt, en zij wellicht inderdaad in moeilijkheden komen als vlaanderen hen niet meer boven water houdt...
Plots hoor je de Waalse politici ook zeggen dat er een hervorming nodig is !
Ware het niet zo triestig, 't ware een komedie...
En meer zeg ik niet, ze doen maar, ze zitten aan de ene kant alles te fusioneren en op grotere eenheden om te vormen, waar ze ook maar kunnen, van bedrijven samensmelten tot landen aaneensmelten in een verenigd europa, en hier zitten ze dan te wortelen...om te scheiden.. Van tafel en bed ? Om belastingtechnische redenen ? of helemaal uit de echt ? Met onderhoudsgeld voor de bedroefde en treurende armere helft ? Of helemaal laten stikken ? Bezoekrecht aan het verweesde kind ? (Brussel) Dat geïsoleerd ligt in de Vlaamse helft en nu zal moeten kiezen of het verder wil verkeren met Wallonië of met Vlaanderen... en dat dreigt helemaal het kind van de rekening te worden...Want zeg nu zelf, wie zal er nog investeren op een labiele plaats ? De bedrijven zullen moeten opteren voor of Vlaams, of Frans, of voor twee pijlers ... en in alle gevallen valt Brussel duidelijk uit de boot... Hopelijk houden ze er nog Europa en wordt Brussel een stad van vele talen...

Voila, ik heb gezegd. En ik ben niet van plan ruzie te maken met mijn Waalse Vriend, ook al zou hij nu plots in het "buiten"-land komen te wonen...
Ik sta boven al die zever.
Heel hoog !

Gisteren moest ik mijn brillen hebben, maar helaas het glas was er nog niet, dus zit ik hier nog steeds met rode bleitogen te pieren.
Ze zouden er vandaag zijn.
Hoop doet leven.

Vandaag komt vriend Germain Bonte op bezoek ! Hij is ondertussen op zijn tachtigste, maar nog altijd even vitaal ! Die man verandert amper, 't is er ene die ze nog nog gaan moeten doodsmijten om er vanaf te geraken, anders blijft hij er lopen... God, wat een zegswijze is me dat ! Gek, als je het zegt klinkt het bijlange niet zoals je het geschreven ziet... Maar ik wil gewoon zeggen dat het een taaie is, een om honderd en meer te worden. Ik ken hem al van toen hij nog bij ons thuis kwam, en toen ik hier in Oudenaarde kwam werken, kwam hij ook regelmatig bij mij over de vloer. Bij mijn collega's kwam hij op het bureel op bezoek, bij mij kwam hij thuis, en nam de tijd om eens gezellig bij te praten. Eerst het werkgedeelte en dan het gezellige.
Ieder jaar komt hij nog eens op bezoek, en nu en dan hoor ik dat dan van de gelegenheid gebruik maakt om eens in onze mooie streek enkele dagen te verblijven in een of ander hotelletje, liefst helemaal op den boerenbuiten.
Dat doet hij niet alleen hier, ook in de ardennen en in andere streken. Het geluk van beiden nog goed gezond te zijn benutten ze om ook te genieten van hun oude dag, zodat ze nooit oud worden.

Jammer, maar 't is weer mottig weer, 't regent niet, maar Rodenbach zou zeggen 't is een wolkenzwangere hemel...
Dat doet mij denken aan mijn school tijd... In de les geschiedenis lag ik altijd in de clinch met de prof van geschiedenis, een echte Gentse, in een Gentse school, en ik de enige Westvlaming van heel de klas... Het was leuk, en het bleef leuk. Geschiedenis was toen al mijn dada, en ik had (en heb) over heel wat punten een andere mening dan de schoolse... Maar er was ook de rivaliteit tussen Gent en mijn westvlaanderen... In die tijd was er op tv een spel "Een tegen allen", en op een keer was het een inwoner van Oostende die zou spelen, en we wedden in de klas dat hij zou winnen/tegen verliezen. De prijs werd vastgesteld, de verliezer zou de klas trakteren op Gentse Mokken, een lekkere soort koek. De Oostendenaar verloor, en in de klas had ik mijn zak Mokken mee, en de prof had er ook mee, als troostprijs... Op een andere keer stonden nog nota's van de vorige les op het bord, toen zij binnenkwam, en ze bekeek het, en draaide zich om naar mij" Over Gezelle geleerd ?""Een goede dichter hé" Ik schudde bedenkelijk met mijn hoofd..."'t Is nochtans een westvlaming hoor Antoon" zei ze... "Tja," zei ik, "maar we hebben er betere !" "Beter dan Gezelle ? Wie zou dat dan wel zijn ?" "Rodenbach" zei ik zonder verpinken. "Rodenbach? Zo bombastisch, zo pathetisch zo..." . "Ja", knikte ik, "maar hij heeft mijn hart gewonnen met een gedicht" "Oh ja? welke mag dat dan wel zijn?" "Daar waarin hij zegt "Gent, spuugt bloed en sterft" --- De klas lag plat en en de prof ook...
Die zin komt uit het inderdaad bombastische werk van Rodenbach," Sneyssens", dat begint met:
Onder een vlagenzwangere hemel ijlt wanhopig een vlucht voorbij...
Oh wanhoop, het is Gent dat vlucht, der vrijheid laatste hope
en in dat gedicht staat een heel stuk verder ook: "Gent" zucht hij, spuwt bloed en sterft...
Ik had het dus ook nog een beetje uit zijn context getrokken en aangepast...

Waar is de tijd... Ik herinner me met veel moeite nog enkele namen van medeleerlingen, die ik allemaal volkomen uit het oog verloren heb... Ik heb nog diverse klasfoto's van in het lager onderwijs, en buiten mijn toenmalige echte vrienden, Claude, Diele en Sille (Marcel) ken ik er bijna geen een nog bij naam... De gezichten wel, die zeggen me nog wat, maar ik kan er geen namen opplakken.
Nu en dan krijg ik ook nog eens een uitnodiging om naar een bijeenkomst te gaan van de Chiro, waar ik zo lang bij was... Als ik daar de foto's van bekijk, dan stel ik hetzelfde vast, ik ken er hooguit nog enkele bij naam, al de rest is weg... Soms herinner ik mij dingen bij een gezicht, maar geen naam en plots twee namen, maar ik vind niet onmiddellijk de gezichten terug... Gek geheugen van me, ik herinner mij twee gebroers Decorte, die alle twee héél lange opgeschoten sprieten waren, en ene Delanghe die in dezelfde groep zat in een heel klein manneke was...Dat is me dan wel bijgebleven...
Memorie is een raar ding... soms herinner je van die kleine details, en je kunt je het grote niet herinneren. Misschien maar best... ?
Gisteren heb ik op internet een film zitten bekijken, uitgezonden op de KRO Nederlandse tv. Over de grote klimaatszwendel... Gevolgd door een discussie tussen voor en tegenstanders van de theorie van Al Gore... Ik heb er deugd van gehad, de conclusie lag veel eer in mijn richting dan naar de nieuwe religie over de global warming! Bovendien wist een van de profs ook te vertellen wat ik al gelezen had bij anderen en je zei: we staan voor een nieuwe ijstijd !
Heel wat anders dus.
Toch is er een ding goed aan, en ook dat was een conclusie, de zoektocht naar andere energie is plots gestimuleerd, waar het jaren zelfs niet echt mocht ! (Wie vroeger een systeem had voor het opwekken van elektriciteit, moest toch aangesloten zijn aan het net, zijn overschot dat verdween in het net werd niet vergoed, hij moest wel de meter en het eventueel nu en dan gebruik betalen, ondanks dat hij veel meer elektriciteit gaf dan nam...)
Je moet echt eens kijken op internet wat er al allemaal bestaat op het gebied van goedkopere energie en betere en zuiniger motoren ! Alleen, ze worden (nog steeds!) niet gemaakt, omdat momenteel de opbrengsten van de taksen interessanter zijn dan die propere en zuinige motoren !

Ik ga stoppen, ik zit weer op een van mijn vele stokpaardjes...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: