maandag, april 30, 2007

Het geluid van de stilte

Nu zijn we erdoor ! Nu zijn we van de goeie !
Ze werken (correctie: ze gaan werken) aan de baan Brakel Oudenaarde, en ze hebben de wegomleiding heel vriendelijk hier langs mijn deure gelegd !
Tof !
Gisteren was het zondag, vandaag ongeveer en morgen ook, maar toch : les auto's moustaches dans not' rue.... Vanaf woensdag komen daar dus wellicht ook nog de vrachtwagens, kamions en kamionetten, opleggers en zwaar machines bij...Hier en daar opgevrolijkt door een trekteur die heel fier een file van 100 en meer auto's zal aanvoeren (want hier is voorbijsteken heel dangereus) Bovenop zie je dan een heel gelukkige boer nu en dan in zijn spiegel kijken, in een wanhopige poging om de achterliggers te tellen, kwestie van in the guinness book of records te geraken hé...

Ik herinner me nog van héél lang geleden, toen ze op de A10 te Oostende het kennedy-rondplein aanlegden, dat alle verkeer van de autosnelweg door onze straat kwam gedenderd...Dat was ook leuk ! Gelukkig was er ten dienen tijde (zowat in de prehistorie) nog veul minder verkeer, en zagen wij zelfs nog kans nu en dan de straat over te steken... En ik kan me godomme zelfs geen een wried accident rappeleren in die periode... Wel nadien, toen sluffer Verbiest daar verongelukte kreeg hij adepten en in enkele weken tijd reden er daar zich tefrente (van differents ???)supporters van Anderlecht dood. Ze hebben het niet volgehouden -jammer-, ik ben meer voor club, maar het vergt vandaag de dag veel te veel van ne mens om dat nog te durven zeggen...

Ik herinner me zelfs de tijd dat de A10 aangelegd werd, toen nog zonder rondplein...Wij pikten dan enkele van die roodwitte paaltjes die daar gezet waren om de baan uit te peilen. Dat waren prachtige speren, met een echte ijzeren punt aan. Wij smeten dan om het verst met die speren in de wei van Celle (Marcel +). Tot Henri kwam en we die stokken moesten terug zetten...

Ik herinner me ook dat we eens op de hooizolder lagen, aan de open kant, met een prachtig zicht op de mesthoop en de scharrelende kippen... Ik schoot een pijl met mijn zelfgemaakte boog naar die kippen... Het was quasi onmogelijk met die ongelijkmatige boog en die kromme stokken als pijl iets te raken, maar ik raakte een kip...Kwok zei die kip en viel ter plekke neer... Celle en ik hebben verzekers vijf minuten ons adem ingehouden van grote schrik, tot die kip plots toch weer tot leven kwam en rechtscharrelde...(Vandaar scharrelkippen).

In die schuur, beneden stond een grote kooi van Willy, een oudere broer van Celle, een grote kooi in fijne kotjesdraad, vol met allerlei trapjes en molentjes en vooral een massa witte muizen. En plots was dat volledig weg, en nooit of te nooit heb ik geweten wat en hoe en waarom van die verdwijning...'t Moet dus wel erg geweest zijn, anders zou iedereen niet zo hard gezwegen hebben over die plotse verwijdering.

Vorige week was er weer mussentelling...Er zijn geen mussen meer genoeg zeggen ze, hier heb ik er anders wel enkele honderden in aanbieding... Toen wij klein waren vingen we de mussen en de spreeuwen om op te eten...we hadden daarvoor mussentrapen en spreeuwentrapen. Dat waren slagvallen, we hingen op een afgestelde slag een wit pluimpje, en de mus die dit pluimpje wilde oppikken om zijn nest te versieren, was onvermijdelijk tussen de klemmende ijzers van de slag geprangd. Wreed, maar toendertijd zagen we dat nog niet zo. Mussen en spreeuwen waren lekker, dat was wat we wisten, en geen gezever. Je zag toen die beestjes ook liggen in de winkels in 't stad. Nu zijn zo wat alle dieren beschermd, en als je onze kleinkinderen hoort, zullen we binnen afzienbare (van afzien)tijd zelfs de muggen niet meer mogen doodkloppen...
Ik heb me bijkans dood gelachen met de eerste muizenval voor het levend vangen van muizen...De bedoeling was dat je die muis dat ergens anders weer uit liet...Bij je schoonmoeder ??? Tussen haakjes ken je de straf voor bigamie ? Twee schoonmoeders...

Voor ons is het gek muizen en ratten netjes weer in de "vrije" natuur uit te zetten, die beesten vreten mijn kippenvoer in een ijltempo, en ik zou hun kweek op mijn kosten ook nog moeten beschermen??? 'k Ben niet gek joh...
Als er enen is die mij kan bewijzen dat hij die beesten kan doen overschakelen op gras, dan mogen ze voor mijn part blijven lopen, maar niet eerder, en hou er rekening mee dat de boer zijn vee onder meer met gras onderhoudt, dat de rat / muis dus ook daar weer ongewenst zal zijn...

Als een leeuw een antilope pakt, dan is dat natuurlijk, en dat mag...als de ene meute wolven de andere meute verdrijft als zijnde voedselconcurrenten, dat mag, dat is natuurlijk...als ik de ratten verjaag en dood, die voor mij voedselconcurrenten zijn, dan is dat plots niet meer natuurlijk... Leg dat eens goed uit, want ik kan (en wil) dat niet snappen, je zult dus héééééél goede argumenten moeten hebben....
Oh ja, ik ben een dierenliefhebber, en ik ben kwaad als ik zie op welke wijze sommige mensen een konijn dood doen, maar ik ben niet tegen het dooddoen van dat konijn, want konijn hoort in mijn voeding. Ik hou van mijn kippen, maar ik roof de eieren...want daarvoor hou ik die kippen, en als er weer een vlieg in mijn bakje met blauwe lichten en hoogspanning vliegt en knetterend ontploft, dan ben ik blij, want vliegen zijn ambetante en vervuilende beesten. Vind je dat slecht ? Wat doe jij dan met de vliegen? ze met hun vuile poten op je brood laten lopen??? Mij hoef je dan niet meer uit te nodigen op een etentje hoor, dank u...Ik probeer mijn eten zo netjes mogelijk te houden, en ziekten te vermijden.

Sjongejonge, hoe kom ik daar nu weer bij? Ik was gezellig aan 't keuvelen over illo tempore non suspecto, en nu zit ik weer gaia de nek om te wringen (en ik heb er nog deugd van ook)... Hoe doe ik dat toch telkens ???

Oh ja, deze namiddag gaan we eens op bezoek bij onze Bart en co... Ik vernam dat hij ondertussen al weer zelf met de auto rijdt...dus alles zal wel ok zijn??? En al zijn bomen zijn vakkundig door een vakman verwijdert...oef....

ala proxima blogga ?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja Antoon dat van die mussen en spreeuwen klopt volledig, ook ik heb nog mussen gegeten vroeger en vandaar ook het toenmalige strijdlied " wij zijn de mannen van Etikhove, wij braaien de mussen op de stove" en dat op het deuntje van "wij zijn gezworen kameraden enz."
Groetjes
Eddy

P.S.
Ik zal eens zien of ik hier geen kraaiepoten heb liggen

Antoine Van Loocke zei

Mijn tante in Canada wees mij, terecht, er op dat Patattenscheller niet het juiste 'gens' was voor dit mesje, maar wel petoatermeske....ik zocht het even op internet en bij de enige vermelding desbetreffende. Groet, Antoine