donderdag, april 19, 2007

door

Heb je al ooit gemerkt dat dit kleine woordje zo enorm veelzeggend is, dat het helemaal niets meer zegt ?
Ik ben er door is bijna het regelrecht tegenovergestelde van ik zit er door...en in geen van de gevallen weet je waar je door gaat, maar dat is nog iets heel anders, alhoewel dat ook weer wat pejoratief klinkt, waar het eerste eerder een positieve door is...Maar trek het je niet aan, ik ga door!

Ik heb je al gezegd dat ik Toon Hermans aan 't lezen ben, alle dagen een lepel. Het klinkt denigrerend, maar ik heb Toon verlaagd tot WC-literatuur. En bij mij is dat een plaats waar Het Boek hoog in het vaandel gedragen wordt, er is geen plaats buiten mijn bed, waar ik meer lees dan op het toilet.

Dat komt omdat ik van natuur uit een moeilijke schijterd ben...Nu met die morfine is dat nog verergerd, maar ik kreeg een voorschrift van een schijt-bevorderend product, die geen kwaad kan voor het darmstelsel en de darmflora... Het zijn zakjes poeder, en ik verbruik elke avond één zakje. Ik heb eens uitgerekend dat één zo'n zakje precies 25 frankskens kost...om de schijt van te krijgen...én letterlijk, én figuurlijk !
Ik had er een serieus gesprek over met de apotheker, en hij was het met mij eens dat die prijs voor een strontaffaire echt te veel is... Hij haalde een ander produkt uit, maar toen hij de prijs per schijtbeurt berekende, kwam hij aan een nog hoger prijs uit. Niet getreurd, hij wist nog een ander produkt, dat evenmin kwaad kon...Hij haalde een fles uit, en ja, dat bleek merkelijk goedkoper te zijn, en hij herhaalde nog eens dat het zeker geen kwaad kon ! Ook niet bij langdurig gebruik ! Volgens hem leven ganse instellingen voor bejaarden al jaren op dit middel...Vandaar dat het altijd een beetje riekt in die home's ???...

Dus, zodra mijn dure zakjes op zijn, zal ik eens proberen of ik mij kan behelpen met het middel voor ouderlingen bij uitstek...en als het werkt, zal ik moeten toegeven dat ik oud ben...

Van oud zijn gesproken...er is iets mis met het ouder worden...of beter gezegd, het ouder worden is aan 't verdwijnen...Ofwel is het inbeelding van mij, maar dan ook van Anny...

Toen wij huwden, waren wij respectievelijk 20 en 21 jaar oud...en wij hadden alle twee oude ouders... Vader (van Anny)was sneeuwwit niet alleen op zijn hoofd, maar ook zijn wenkbrauwen en het haar op zijn armen, en hij liep op die typische manier van een oude stukgewerkte mens...Anny zei dat ze mijn vader nooit anders dan oud had gekend, en mijn moeder ook niet...gerimpeld, nu ja, oud... En die mensen waren op dat ogenblik véél jonger dan wij nu zijn...en al ben ik grijs, ik ben nog niet wit, en mijn wenbrauwen en 't haar op mijn armen zijn nog lang niet wit...En wij hebben geen of bijna geen rimpels...Wij zien er véél beter uit dan onze ouders. Mijn vader is zelfs nooit zo ver geraakt als ik nu al ben, en ondanks het feit dat ik al jaren pijn heb, zie ik er beter uit dan hij dan...Maar hij was dan ook al enkele jaren ziek...Toen wij huwden was mijne pa maar zo'n 51 jaar oud... Als wij, Luc, Willy en ik zitten te vissen, dan zitten daar geen 3 oude peetjes...En al beweeg ik als een oude man, door mijn pijn, ik zie er niet zo oud uit...De ouderdom lijkt te verdwijnen...Al de mensen die ik ken zien er beter uit dan de generatie die nu verdwenen is.
Waardoor dat komt ? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de voeding en de manier van leven er heel veel aan doet...en onze generatie heeft nog geen oorlog (bewust) meegemaakt...De oudsten van ons herinneren zich misschien nog enkele dingen van die oorlog, maar velen zijn van net na de oorlog, of waren nog zo klein dat ze het niet echt meer beseffen wat dat eigenlijk betekende voor de mensen. De oudsten van nu waren in de oorlog nog jong, en hebben wellicht de druk niet zo erg ondervonden als hun ouders. Tot op heden zijn we eigenlijk een gezegende generatie...hopelijk blijft dit zo, voor ons en voor al wie na ons komt...
De nederlanders zijn de grootste europeanen, en zij hebben geen eerste wereldoorlog gehad...Heeft dit er iets mee te maken???
De vorming van een verenig europa biedt een zekere geruststelling inzake komende oorlogen, maar ook een schrik ! Als het nog eens tot een oorlog zou komen, alle blokken zijn zo groot geworden, dat het meteen een wereldgrote brand zou zijn...

Maar ik was plezant begonnen, en nu zit ik weeral te zagen. Stoppe chauffeur, Madame moet pissen !
Heb je al eens buiten gekeken? De reclamaties van de boeren hangen te blinken in een helderblauwe hemel ! Ze moesten maar zo blauw niet zijn, 't zal ze leren !
Enne, we zitten binnenkort aan de verkiezing... Dan kunnen we rustig weer onze stem uitbrengen voor X of Y, je weet wel, het minste kwaad van alle kwaden...Of je denkt het toch...
Ik zeg het u nog eens, Stem STEMMIG ! Hou een glimlach op je lippen, ook op de dag van de verkiezing, je kunt niet weten dat het helpt, en dat er een heleboel zijn die dat potlood van dat koordje af trekken, en hoog in de lucht werpen, gewoon omdat ook die dag een mooie dag is !

tot de volgende !

Geen opmerkingen: