zondag, oktober 27, 2013

Winter(z)uur...

Vandaag heug tegen meug liggen luisteren naar de wind en de regen, terwijl naast me mijn vrouw genoot van het uurtje langer in bed... Om 5.30' uur zat ik al een boek te lezen op het toilet...
Om maar te zeggen, ik ben een morgenmens, ik hou er van redelijk vroeg op te staan, wakker te zijn, bezig te zijn... Mijn vrouw houdt er van lang te liggen slapen, of desnoods gewoon warm ingeduffeld in de dekens te blijven liggen.

Dat is geen twistpunt tussen ons, ik probeer gewoon niet te veel lawaai te maken, en haar niet te storen. Als ze dan toch wakker wordt, en ziet dat het licht aan is, dan hoor ik naast me een duidelijke zucht. Zij twist dus ook niet, maar laat wel horen dat ze eigenlijk veel liever een donkere kamer heeft, om in de cocon van haar dekens te liggen wachten tot zij kan verpoppen tot de mooie vlinder waar ik mee getrouwd ben...

Winteruur, ik krijg er het zuur van. Zeker de eerste dagen, tot ons lijf weer wat aangepast is aan dat nieuwe ritme.
En weten dat zelfs dat zomeruur eigenlijk geen natuurlijk ritme is... Eigenlijk zou het daglicht ons moeten dicteren, zouden wij in de zomer hele lange dagen moeten genieten van het licht, en zouden wij in de winter met zijn korte perioden van daglicht ergens in een bijna winterslaap moeten gaan leven. Wellicht deden onze voorouders dat, misschien zelfs een beetje noodgedwongen... Als je lang blijft liggen, zonder bewegen, zonder energie te verbruiken, dan moet je minder eten, en in de winter was er véél minder eten in voorraad...

Ik zou dus aan de ene kant geschikt zijn om in die oude tijden te leven, want ik bouw heel vlug een vetvoorraad op, zodat ik lang kan teren op mijn eigen vet, ik zou echter wellicht ook een slechte oermens zij, omdat ik niet kan blijven stil liggen, energie besparen.

Nu ja, ik leef nu, in deze gekke tijd, waarop bijna een volledig werelddeel beslist om de tijd anders te gaan beleven, met zijn allen, op bevel. Wat doet dit met je lijf ??? zie tekening hieronder !

Straks gaan we naar de tentoonstelling van kleinvee te Merelbeke. Aanvang 10 uur (eigenlijk 11 uur) daar gaan we wat rond sjokken tussen al die mooie dieren,  en dan rond 12 uur (13 uur!) naar huis rijden, waar ik uitgehongerd zal toekomen en nog moet wachten tot de spaghetti (vlug gereed) klaar is. Ondertussen misschien kijken naar het nieuws, maar dat is er pas om 13 uur (14)... Dus kom ik terecht op de zevende dag, en zie ik politici, en is mijn dag helemaal naar de k...

Ik haat dat winteruur;
ik krijg er het zuur van

tot de volgende ?

1 opmerking:

Henk zei

Hoi Toon, zelf ben ik redelijk afgestemd op de seizoenen. In de zomer slaap ik toch al gauw een paar uur minder per dag dan 's winters. Ook ben ik dan aantoonbaar lichamelijk wat actiever. In de zomer ben ik vaak zelfs zo druk, dat ik uitkijk naar de herfst en winter.

Gr. voor jou en Anny,

Henk