woensdag, oktober 23, 2013

Vissen een week voor Allerheiligen???

Nederlands: Turkse Tortel op het dak
Nederlands: Turkse Tortel op het dak (Photo credit: Wikipedia)
Ja.
Eergisteren kreeg ik een foontje van Luc: "Ga je morgen mee vissen?"
Ik schrok even... We zijn al een heel end oktober, straks is het herfstvakantie... Nu nog gaan vissen? "Ja, ze geven goed en warm weer !"
Allee, dan, dan gaan we vissen hé...

Veel hebben we niet gevangen, ondanks het weer was de vis al grotendeels verzonken in de winterse lethargie... Enkele kleine bliekjes, en Luc ving zo waar ook nog een mooie karper !

Maar toch was het een heerlijke dag ! Met zijn drietjes aan het water, in een bijna zomerse temperatuur, kijkend naar de val van de zieke zomerblaren... en wat zitten keuvelen tegen elkaar.

Het lijkt wel alsof  de seizoenen wat zijn opgeschoven, we hadden winter tot in mei, en zomer tot tegen Allerheiligen... Wie snapt er nog iets van ? Allemaal het gevolg van de Global Warming zeggen de enen, een heel normale en steeds terugkerende gebeurtenis zeggen de anderen... Ik weet het niet meer. En eigenlijk lig ik er ook niet echt van wakker. Van die oorzaak bedoel ik!

Ik lig wel wakker van de vervuiling, ik huiver bij de vaststelling dat het fijn stof de oorzaak zou zijn van kleinere lichtere baby's, van een groter aantal kankerpatiënten... en van een krasselende natuur.
Toch is er ook hoop ! Ik lees voortdurend dat de natuur zich enigszins lijkt te herstellen. Er zijn weer wat meer vlinders en vlindersoorten, er zijn weer meer dit en meer dat, we krijgen door de opwarming zelfs nieuwe soorten binnen, die soms in de clinch gaan met onze eigen inheemse soorten... Héla !
Hola !
Daar klinkt iets bekends !!!
Ik herinner me, uit mijn jeugdjaren de invasie van de Turkse tortel, en ik zit me suf te denken hoe lang het al geleden is dat ik nog een inlandse tortel heb gezien. Meer zelfs, geen kat spreekt nog over de Turkse Tortel, men heeft het over de tortels... En nog meer, de tortel (de Turkse !) lijkt hier en daar achteruit te gaan. In tegenstelling met zoveel andere soorten. Luidt dat een herstel in van onze eigen en veel mooiere tortel ? Moet ik toch eens opzoeken.
Waarom is die Turkse tortel in de jaren '50 van de vorige eeuw plots beginnen migreren naar het Noorden? Was er toen ook al een golf van opwarming? Het was in ieder geval de periode van de smog.. De giftige mist en vervuiling die vele doden veroorzaakte ! Hierboven een foto van onze eigen mooie tortel, die nu bijna niet meer te vinden lijkt... (Ik ben er zeker van dat heel wat jonge mensen deze vogel niet eens kennen !)

Is die global warming dan toch maar een iets hogere golf in een normale golfbeweging ? Ik weet het niet.

Ik blijf wel bekommerd over onze natuur. En ik ben een beetje misselijk als ik zie hoe mensen achteloos hun vuil langs de straat deponeren, waar het jarenlang het milieu vervuilen zal. Blikjes, brikverpakkingen, sigarettenpeukjes, kauwgum en noem maar op. Ik wil niet weer uitvallen op de wielertoeristen, maar die zie ik heel vaak afval wegwerpen langs de rijweg... Misschien denk je ook dat het niet op dat kleine beetje aankomt, maar er zijn miljoenen van die kleine beetjes, tonnen van die beetjes te rapen langs onze banen... en nog erger, echte sluikstort in onze bossen...

Hoe kunnen we ooit maatregelen van de industrie, van de autofabrikanten afdwingen, als we zelf maar voort vervuilen... ? Nee, "Verbeter de wereld, begin met jezelf !"

En ondertussen genieten we toch maar, van dat warme weer, van die onverhoopte visdag... en hopen we dat we in 2014 (dat is héél dichtbij !!!) weer niet een winter krijgen tot in mei, juni...
Laat het maar weer normaal worden,
laat het maar weer vriezen op de kerkhofblommen...
Laat ons maar weer bibberen als we buiten lopen...
en laat de lente komen op zijn normale tijd...

tot de volgende ?



Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: