woensdag, oktober 09, 2013

Het einde van de zomer...

English: Guido Gezelle, picture taken from old...
English: Guido Gezelle, picture taken from old photo (19th century) in my personal possession, of unknown origine (Photo credit: Wikipedia)
We mogen niet klagen, tot en met gisteren heeft het gezomerd. We zijn er wat laat mee gestart, maar we hebben die late start ruimschoots vergoed gekregen in een eindeloze nazomer...
Maar volgens de weermannen en -vrouwen zou het nu gedaan zijn, en tuimelen we eindelijk voluit de herfst binnen: koud, nat en winderig...

Het kon natuurlijk niet blijven duren, maar met slecht weer, of liever met dikke bewolking zijn de dagen plots met één klap nog veel korter.

En dat, dat is mijn grootste hekel aan de winter... Ik mis het licht, ik mis het licht als ik opsta, ik mis het licht als ik ga slapen en ik mis het licht in een steeds groter deel van de dag... 21 december is straks al weer de kortste dag van het jaar, maar dan duurt het nog eindeloos voor je weer echte, lange lichte dagen hebt.

Als er één reden denkbaar is, voor mij, om heel veel geld te hebben, dan is het dat. Ik wou dat ik nu tijdelijk kon verhuizen naar de zuidelijke helft van deze aardkloot, de kant waar het nu lente is, en straks zomer... Niet naar dat bloedhete stuk van Australië, maar misschien ergens Nieuw Zeeland of zoiets, maar dan liefst in een gebied waar ook al niet teveel moet gedacht worden op aardbevingen en tsunami's... Kortom, een heerlijke streek met heerlijk weer, waar ik elke dag, na het bloggen, aan het water kan gaan zitten, vissen... en 's avonds eventjes skypen met de kinderen om te horen hoe koud en nat het hier wel niet is...

Als ik heimwee heb, dan kijk ik naar de foto's op mijn computer, en denk aan de sneeuwlandschappen van Valerius De Saedeleer... en ga buiten genieten van de ondergaande zon achter de Nieuw-Zeelandse bomen en bergen...

Als daar de herfst komt piepen, dan kom ik terug, naar de lente hier, naar de lengende dagen, naar het groeiende licht. Maar ja,...
... ik ben niet rijk, dus blijf ik maar hier, en zucht iedere avond en iedere morgen "Waar is de zon, waar is het licht???"...

Straks komen de enige kleuren weer van de bloemen die hier naast mij staan, in bloempotten. Ik zie ook stillekens de blaren van mijn linde verkleuren, en weet dat ze straks, na één koude nacht, in een versneld tempo zullen vallen... Hoe zeere vallen ze, de zieke zomerblaren, zei Gezelle...
De enige troost zijn dan de piepkleine botjes op het fijngetakte, beloften van nieuwe bladeren, straks, na de winter, straks, als de dagen weer lengen.

Gisteren nog zaten wij op de Crea Ziekenzorg in de zaal bijeen, om te knutselen, en we moesten het raam openzetten omdat het zo heerlijk warm was... Dat zal wellicht niet meer moeten gebeuren voor een heel lange tijd...

En toch hebben wij ook iets goeds aan dat systeem... Wie in warme gebieden woont, waar geen winter heerst, heeft ook niet de Lente met zijn uitbarsting van kleuren en nieuw fris groen... Sterven wij ieder jaar een stukje, samen met de natuur, we herleven ook ieder jaar met nieuw fris leven !

Straks ga ik weer naar de academie. Benieuwd wie nu tijdelijk lerares zal zijn... Linda moest onder het mes, iets aan de gal. Hopelijk is het ook een goeie ! Ik ben, naar aanleiding van de opdracht voor dit jaar, bezig iets te maken met plooien in... Een vaas die gedeeltelijk is "opgestuikt"... maar die toch nog vaas is en bruikbaar blijft.  Het mag gek klinken, maar het is niet zo eenvoudig om dat effect te bekomen in klei...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: