zaterdag, juli 02, 2011

Jarig !

Back UpImage by FaceMePLS via FlickrIk las zo net dat de GSM twintig jaar oud is, en ietsje vroeger dat Linux ook al 20 is...
Nee, ik ga me niet bij de meute voegen om Happy birthday te kwelen, ik ga me bij de mensen voegen die heel verwonderd kijken... Twintig jaar? Nog maar Twintig ?

Gsm en Linux zijn zo gewoon geworden in deze wereld, dat we ons de wereld er zonder haast niet meer kunnen voorstellen.  En ze zijn niet de enige dingen die geschiedkundig nog maar net ontstaan zijn, en al zo gewoontjes... Denk aan de CD, aan de videotapes, die al weer aan het verdwijnen zijn (maar misschien ook wel weer terug komen, zoals de vinylplaten...).

Op zo'n moment sta ik er dan eventjes bij stil, hoe rap alles verandert in deze wereld. En niet hier of daar, maar overal ! Kijk naar de boer op het veld, en kijk hoe hij nu werkt, en vergelijk dat met zeg maar veertig, vijftig jaar terug... Kijk naar de schrijnwerker hoe een kast gemaakt werd, en hoe ze dat nu doen, hoe een bureauschrijver nu werkt, en twintig jaar geleden moest werken... Ik heb de kopieermachine weten opkomen, in den beginne moesten we een halve stad door om een kopietje te gaan maken in een bureel die dat al in zijn bezit had... Ik heb de tijd meegemaakt dat wij teksten gewoon overschreven, en dat als kopie konden en mochten gebruiken bij een geschil op de rechtbank...
Heel wat dingen zijn ook al weer aan het verdwijnen.. Hoelang is het geleden sinds jij een telegram zag ? Of een briefkaart  (van die gele)?

Ik hoor in mijn geheugen nog ons moeder vertellen over de eerste gesproken film, de radio, de eerste vliegmachines die verschenen boven Nieuwpoort... En hoe zij verwonderd was over die razendsnelle evolutie... 't Mensje zou nu wellicht verstomd staan kijken naar die nieuwe ultra-platte TV's, en veel andere dingen, en ons vader die al meer dan 35 jaar overleden is, zou zich wellicht helemaal niet meer kunnen aanpassen aan de nieuwigheden.
Het gaat allemaal zo vlug, dat wellicht bijna niet meer mogelijk is, na een ziekteperiode van een paar jaar, om terug op je "vertrouwde" arbeidsplaats terecht te komen en het werk weer aan te vatten... Negen keer op tien is de manier van werken helemaal veranderd...werk je met ander gerief, op een andere wijze, met nieuwe producten...
We zijn veroordeeld om voortdurend bij te benen... te zorgen dat we "mee" blijven.

Blijkbaar lukt me dat nu nog behoorlijk... Ewoud kreeg wel 100 Facebookberichtjes over een berichtje dat ik aan hem schreef. Toen hij meldde dat dit zijn Opa was, was de verwondering groot, en zegden ze dat Ewoud een "coole" opa heeft... 't Is maar dat je het weet, ik ben cool....
djudedju

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Hoi toon. Jij hebt vroeger, voor het kunststoffen tijdperk, vast ook nog wel op je fiets gezeten met zo'n loeizware dichtgeweven poncho.En dan van die heerlijke gevoerde handwarmers aan je stuur. Het was allemaal wat ongemakkelijker, maar het had ook wel wat.

Gr. voor jou en Anny,

Henk