woensdag, december 15, 2010

Normen

Peyton Place (TV series)Image via WikipediaEr is iets geks aan onze normen. Neem nu het begrip discriminatie, dan denken we bijna meteen aan rassendiscriminatie...net of er geen andere vormen zijn. Er is discriminatie over leeftijd, sekse, taal, nationaliteit, geloof en ga zo maar door...
Maar daarover wil het niet eens hebben, ik wil gewoon weer eens wat moeilijk gaan liggen doen, en wat ambetante vragen stellen...
Als je een mop vertelt over een Turk, dan ben je een racist. Vertel je een mop over een Hollander, dan niet. Je mag rustig moppen vertellen over domme Limburgers, gierige Schotten, domme Belgen... geen mens die er van wakker ligt. Als je echter een mop vertelt over die groepen van mensen die hier gewoonlijk onder de noemer allochtoon vallen, dan is het hek van de dam...
Bizar...
Voor mij is een mop gewoon een mop, als hij leuk is.
Maar wat leuk is voor mij is niet hetzelfde voor u, of voor Jan met de Pet, en ook niet voor Suus met het sjaaltje...
Met andere woorden, er is iets met onze normen.
Hetzelfde met het bloot en met de seks, ook daar verschillen de normen over.
Toch is er één vaststelling, onze normen worden bepaalt door de maatschappij waarin we leven, en de maatschappij die wordt bepaald door wie (echt) regeert, en dan heb ik het niet over de staat en haar regering, maar over "Das Kapital", de werkelijke macht in onze wereld.
Ik herinner me dat mijn ouders de film "Peyton Place" hadden gezien, en er vol lof over waren. Daar mijn ouders fervente boekenlezers waren, kochten ze nadien ook het boek. Na lezing was het verdict negatief, het was een slecht boek, slecht in de zin dat het de moraal zou kunnen aantasten. Maar om zeker te zijn, gaf ons moeder het bewuste boek ook nog eens mee aan Lambert, iemand die in haar ogen ook een juiste kijk op de zaken had. Ook Lambert kwam tot de vaststelling dat het een slecht boek was, en kostelijk of niet, ons moeder opende de kachel en wierp het boek in het laaiende vuur... Ik zie ze het nog doen.
Een paar jaar geleden zag ik het bewuste boek op de rommelmarkt, en door nieuwsgierigheid geprikkeld, kocht ik het boek. Ik kon er niet echt iets verkeerds in ontdekken.
Met andere woorden, mijn normen zijn al heel wat anders dan de normen van een halve eeuw terug...
En dan zit ik te denken: "Hoe komt dat ?"

Het is niet makkelijk om de vinger er op te leggen. Dat komt omdat het niet gaat over één reden, maar over een heel pak redenen. Wij kunnen stellen dat de wetenschap en de evolutieleer iets heeft veranderd. Nee, ik keur die wetenschap en kennis niet af, maar plots werden we ons bewust van het feit dat ook wij, de mensheid, een onderdeel waren van de Fauna... Onze basis is gewoon dierlijk. En meteen werden een deel zaken veel logischer, omdat ze terug te voeren waren naar natuurlijke fenomenen. We kunnen stellen dat het "kleiner" worden van de aarde ons ook heel wat heeft bijgebracht. Plots waren wij niet meer in een wereld van Christenen en een klein beetje ongelovigen, nee, we maakten kennis met heel wat nieuwe ideeën en denkbeelden, veel religies en hun waarden en hun waarde in onze ogen. We kunnen stellen dat het feit dat we met zijn allen leerden lezen en schrijven heel wat met zich mee bracht... En de plotse macht van de media, iets wat vroeger niet eens bestond...
Media... Je moet eens de dag- en weekbladen van 100 jaar terug bekijken! Ik heb hier een hele ingebonden verzameling van "La Patriote Illustrée" liggen uit de dertiger jaren van de vorige eeuw... Geen blote madams, geen sex-getinte verhalen... alles bekeken en beoordeeld van uit een degelijke katholieke kijk op de zaken. Bij het overlijden van Koning Albert I staan er niet alleen de feiten en de droefenis, maar ook een gebed voor de zielerust van de Grote Koning (met hoofdletters)...
Neem nu een Vlaamse krant van katholieken huize, dan kun je lang zoeken naar een gebed...
En sensatie en seks zijn er wel te vinden.
Met andere woorden, het is niet van de ene dag op de andere gebeurd, het is zeer geleidelijk gebeurd.
En het ziet er lang niet allemaal uit als slecht, "Peyton Place" is ergens een bewijs van dat feit. We zien het kwaad dat heel duidelijk was voor onze ouders, wij, wij zien het niet eens meer.

...of we zien het niet meer als slecht, onze normen zijn duidelijk anders dan toen.
Slechter ?
Ik durf dat niet te zeggen. Het is opener, vrijer, breed-denkender en er zijn aspecten aan die ik betreur, maar er zijn ook heel wat dingen aan die heel goed vind.
Het is gewoon anders. We leven anders, maar we zijn ook anders, en de jonge mensen zijn nog anders dan wij waren, en ik zie nu al dat mijn kleinkinderen weer anders zijn dan mijn kinderen.
Sommige dingen zijn duidelijk beter, andere ???

Maar als je weer iets verder kijkt, en eens buiten onze eigen wereld gaat zien, en probeert de Afrikaanse wereld te bekijken, de Aziatische wereld (Dit is een gekke bedenking, je kunt alleen kleine stukjes bekijken van deze heel grote werelddelen) gewoon, andere culturen, andere godsdiensten, dan zie je ook andere normen, andere zienswijzen...

En als je dan de Kerk neemt, die zowat overal aanwezig is, dan gaat die Kerk plots DE norm vaststellen, voor iedereen in al die verschillende wereldjes... Geen wonder dat wij hier soms steigeren ! Want de universele norm, dat zal wel een paar schoenen zijn die niemand echt passen...

Niet makkelijk, normen... Als je er over nadenkt, krijg je het gevoel dat je midden een mijnenveld aan het kuieren bent...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: