vrijdag, december 17, 2010

de verwoeste gewesten...

Nee, ik heb het niet over "Bachten de kuupe" na de verschrikkelijke grote oorlog (14-18), die er onkenbaar bijlag, volledig verwoest, de velden omgewroet door bommen en granaten en loopgraven... Nee, daar heb ik het niet over...
Het heeft gisterenavond en vannacht flink gesneeuwd, en de wereld ligt er maagdelijk wit bij... Uitgenomen in de verwoeste gewesten, vlak voor mijn deur...
De putjes van Belgacom zijn lieflijk afgedekt met witte tentjes die dan ook nog eens wit besneeuwd zijn...Dus dat is het ook al niet.
Ik spreek over de verschrikkelijke ravage die veroorzaakt is door wat de bedienaar laconiek "een bietenmachine" noemde. Een onding als een berg zo groot die door zijn gewicht en zijn manier van werken een heel diepe spoor heeft nagelaten...De sneeuw kreeg het niet toegedekt, de zijkanten van de diepe scheuren in het veld steken nu vuil af tegen het witste wit (kan geen een waspoeder tegenop !)...
Dat zijn nu voor maanden mijn verwoeste gewesten... Tot het voorjaar er is, en men vanuit het fabriekje weer een tractor het veld op stuurt, met het nieuwste type van ploeg er op gemonteerd, die dan dodelijk diep het veld in dikke sneden legt... tot weer een of andere boer het veld huurt voor één teelt...

Maar ik ga niet weer een jeremiade afsteken tegen de manier waarop men onze velden verwoest... Ik deed dat al zo dikwijls, en zij die moeten horen, horen niet...

Gisteren ging ik dus naar de huisdokter... Er was toch één ding die mij een beetje bekommerde... Jeuk.
De laatste winters heb ik telkens jeuk aan mijn enkels en een stukje van mijn been, het gedeelte dat bedekt is door mijn sokken. Ik dacht al aan een allergie voor zeep of wasverzachter, maar het bleek een veelvoorkomend iets te zijn... De dokter heeft het ook (is dat geen referentie ???).... Blijkt dat het gewoon een droogteverschijnsel is... In de winter is de huid te vochtig, en je lost dat op met een vochtinbrengende zalf. Hij begon dure merken te noemen, maar ik suggereerde uierzalf (in grooooooote potten te koop in de melkerij!!!) en hij moest toegeven dat dit ook uitstekend was, wel iets vettiger...

Ik dus gisteren naar de melkerij, ik moest toch mijn voorraad yoghurt gaan halen, dus meteen ook een reuze pot uierzalf... Ik heb het gisteren aangedaan en vanmorgen, en ja hoor: geen jeuk meer !!! Maar er is meer...
Ik heb er zelfs ooit al eens over geschreven in mijn blog, mijn handen worden oud, ik heb ze ooit vergeleken met de handen van ons moeder, een beetje perkamentachtig... Welnu, mijn handen zien er dank zij de uierzalf weer uit als twintig jaar geleden... Ik ga toch nog moeten geloven in Make-up... djudedju....

Ik heb nog her en der onderdelen die er wat ouder uit zien... Eens proberen?
Och ja, de man van de melkerij vertelde me dat er geen beter product is tegen zonnebrand dan die uierzalf... Met mijn twee rosharige kleindochters is dit een wetenschap die kan van pas komen...

Gisteren zijn we ook nog naar de boekenbeurs te Gent geweest (nee, zus, ik heb je buurman niet gezien, noch een stand over adoptie)... Druk, druk, druk ! Wie AVS kan ontvangen heeft het misschien op TV gezien hoe druk het er wel was ! Nu, dat was niet zo erg, maar naar boeken op tafels kijken betekent dat je nu niet precies de beste houding aanneemt voor je rug. Halverwege zijn we wat gaan zitten in de "bar" en een cola-light gedronken, om wat te rusten en mijn rug weer wat te laten herstellen, dan weer verder, boeken zoeken voor de kerstcadeautjes van mijn kleinkinderen... En dan nog wat neuzen in de "Varia", waar altijd wel een en ander te vinden is voor de hobby van Ziekenzorg... en dan naar de kassa's... Ellendig lange rijen... Wij hebben net iets meer dan een uur aangeschoven voor we onze centjes kwijt raakten... ik heb me wat moeten zetten op een verloren stoel (lekker gevonden !), anders zou ik niet meer tot aan mijn wagen geraakt zijn, in de gietende regen... Vannacht bijna geen oog toegedaan van het eeuwige zeer... Wat moet een mens afzien voor boeken...djudedju.

Vanmorgen heel voorzichtig mijn gymnastiek gedaan, en nu gaat het weer enigszins. Wel is mijn linkerbeen nog helemaal "dood", en moet ik zien hoe ik zit, maar allee, we leven nog...

En kijk eens aan, de politiekers denken dat ze eindelijk een been gevonden hebben om op te knagen... Zou er in de loop van 2011 dan toch nog een regering gevormd worden???

Ik lig er niet meer wakker van... Ik stel vast dat het zonder regering blijkbaar ook gaat. Mocht je dat in een bedrijf zien, dan werd die afdeling gewoon gesloten... Niet nuttig.

Maar ja, die kluivers benoemen hun eigen zich zelven hé... Bepalen zelfs zelf hun pré... Dus zullen ze hun aanwezigheid en hun bestaan wel verder verzekeren, op onze kap...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: