zaterdag, december 04, 2010

Boeddha in de sneeuw...

BoeddhaImage by drhenkenstein via FlickrDe mannen (én vrouwen!) van het weerbericht kennen er de botten van! Het zou pas na de middag beginnen sneeuwen, wij dus met een gerust hart naar de rommelmarkt te Gent... Toen we er aan kwamen begon er nu en dan een vlokje te passeren, maar niets om je ongerust over te maken, bovendien, de weermannen... Ja, tarara ! Toen we binnen waren keken we op een bepaald moment naar de ingang, waar neef Mark staat ticketjes te trekken... Achter hem zagen wij grote vlokken "en masse" neervallen, voortgejaagd door een venijnig koude wind...
We liepen meteen niet meer op ons gemak, en gingen veel haastiger door de rijen met kraampjes. De man die schilderijen en kunstvoorwerpen verkoopt stond er ook weer. Ik koop heel zelden iets bij hem, want de meeste dingen die hij bij heeft zijn originele schilderijen en veelal van redelijk bekende meesters... Nu sprak hij me weer aan, hij weet dat ik geïnteresseerd ben in houtsnijwerk, hij had boeddha's staan, hele oude, van een of andere tempel...
De beelden kosten 50 euro, maar je weet, voor jou doe ik iets speciaals... Enfin, na wat praten en keuren kreeg ik een beeld voor 20 euro... Toen vertelde hij mij dat hij er een prachtige had, maar daar was het hout van gekloven. Volgens hem onverkoopbaar. Ik bekeek het beeld, en volgens mij was het alleen te danken aan het drogen van het hout, en aan het feit dat het beeld uit één blok was gekapt. "Weet je wat," zei hij, "kijk, ik kan dat toch niet verkopen, als je wilt, dan krijg je het erbij..." En zo ben ik met twee Boeddha door de sneeuw naar huis gereden. Zonder ongelukken... Boeddha waakt niet alleen in het warme India, maar ook in de ijzige hoogvlakten van Nepal, dus ook hier in de sneeuw op de heuvels van de Vlaamse Ardennen... En was het dat niet, dan had ik misschien geluk. We zijn heelhuids thuisgekomen, met twee polychrome boeddha's en een Afrikaanse wandelstok...
Waar gaan we dat nu weer zetten?
Maar ja, zot zijn doet geen zeer, en we zien beiden graag die dingen, en zeg nu zelf, een beeld voor noppes, dat kun je toch niet laten staan hé....
Maar het was erg om door de sneeuw te rijden... Heel de weg, vanaf Zwijnaarde tot aan de Brouwerij Roman, heb ik achter een voorzichtig flik gereden. Heel rustig, heel behoedzaam... En 't was er dan ook nog ene die zijn verkeersreglementen kende, hij pinkte op de juiste manier op de ronde punten... De meeste flikken rijden in wagens waarop geen pinkers zitten, die dingen zijn op flikkenwagens blijkbaar in optie...
Maar die voor ons, dat was dus ne goeie !
Je ziet, wedden dat er links of rechts ook nog een goede politieker bestaat ? Hoogstwaarschijnlijk is hij wel al een paar honderd jaar dood, maar toch, wellicht is er toch ooit wel eens ene geweest...

Mocht er iemand het boek van Frans De Waal "Chimpanseepolitiek" hebben liggen, je zou me een onmetelijk plezier doen mocht ik het eens mogen lezen... Weet je dat de Amerikaanse senatoren het krijgen als verplichte literatuur ? In de hoop dat ze dan wat minder aapachtig zouden zijn... Tevergeefs.
Hier krijgen de politici dat boek niet, wellicht omdat ze nog meer inspiratie zouden krijgen om dom te doen...
Ik ga stoppen, ik ben gelukkig, heb weer eens mijn gal kunnen spuwen...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Hoi Toon. Ik kan me niet voorstellen dat dat een boeddha, die bij een beetje droogte doormidden gaat, jou heeft beschermd in het verkeer. Sterker nog: wie weet heeft dat verdroogde ding ons al die sneeuw bezorgd. Omdat de luchtvochtigheid voor zichzelf te verbeteren.

Een plezierig weekend voor jou en Anny gewenst.

Henk