zaterdag, december 25, 2010

Belgische Kerk stort in...

2009_01_08_Eupen_155916Image by Timo_Beil via FlickrIk dacht eerst: "Dat is al een eindje bezig!", maar 't was potdorie een echt gebouw die ingestort is, vlak na de nachtmis, geen gewonden... Ergens in een dorpje van Diepenbeek met een gekke naam die ik nog nooit hoorde en al weer niet meer weet...
Maar eerlijk, ik dacht eerst dat het beeldspraak was, en men het nog eens zou hebben over Mgr LĂ©onard...de kampioen in het zich ongelukkig uitdrukken. Zelf in zijn eigen taal. Ik dacht eerst dat het gedeeltelijk voortkwam uit zijn gebrekkige kennis van het Nederlands, maar hij kan het evengoed in zijn eigen taaltje. Iedere keer weer denk ik te weten wat hij eigenlijk wil zeggen, maar de manier waarop hij het zegt maakt het voor tegenstanders wel heel makkelijk om het anders te interpreteren. De man zou veel beter een goede woordvoerder in dienst nemen (en houden!), die zijn bedoelingen duidelijk kan maken, want hij kan het duidelijk niet. De kans zit er, met hem aan het stuur, dik in, dat de Belgische Kerk ook in beeldspraak in stort...

Ik heb de foto van de ingestorte kerk gezien, het ziet er nog een modern gebouw uit, niet een van die oude monumenten... Denk nu niet dat de kerken nu zwakker zijn dan die oude, heel wat van die oude kerken zijn al lang verdwenen en vervangen, en heel wat kerken zijn al tijdens het bouwen ingestort in dat verre verleden... Toen was architectuur nog geen wetenschap, en nogal dikwijls bleek de draagkracht van de muren tegenover de massa en/of tegen over de spanningen niet bestand.

Vannacht heeft het niet meer gesneeuwd, en gisteren is de bulldozer langs gekomen om de baan een beetje berijdbaar te maken, maar ergens was die machine hier te vroeg... Het was nog volop aan het waaien, en de sneeuw heeft her en der weer hopen gevormd op de baan. Gisterenavond heeft mijn buur blijkbaar bijna vast gezeten met zijn auto... Ik zag hem net met zijn sneeuwschop passeren. "Waar ga jij nu gaan sneeuw scheppen?" 't Bleek de baan te zijn, want straks moet hij weer weg, en hij zou graag veilig zijn... Danke buur, straks moet ik ook langs daar...

Oh ja, mag ik jullie allemaal een Zalig kerstfeest wensen ?

Ik ga stoppen, 't is feest vandaag... Straks gaan we bij Bart Kerst vieren, en hier bij me staan een hele hoop pakjes, straks gaan de kinderen bij Bart weer nummertjes op de pakjes schrijven, lotjes maken, en dan mogen de kinderen een na een een lotje trekken. Ieder jaar is er wel eentje die eindeloos lang moet wachten voor zijn of haar pakje getrokken wordt, en vermits er dan ook nog wat pakjes tussen zitten met een prulletje van niks in, gewoon om veel pakjes te hebben en het spannend te maken...is het trekken van dat verlossende lotje nog niet altijd het verwachte pakje...

Dus ook bij ons is kerstmis pakjesdag in plaats van Kerst...
Heerlijk voor de kinderen, maar toch mis ik iets...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: