zaterdag, december 18, 2010

koud

The lady and the trampImage by roel1943 via FlickrKijk, ik kom justekes van Merelbeke, en onderweg zag ik dat het nu, bijna middag, nog -5,5° C. is... 't Is koud! En dat zag je ook op de rommelmarkt. In Merelbeke is er anders altijd veel volk, maar nu was het er ""eenzaam en verlaten..." En het mag gek klinken, maar als er geen of bijna geen volk is, dan is de sfeer ook maar zozo... Blijkbaar is een van de elementen die me zo bevallen op de rommelmarkt ook de sfeer door de vele bezoekers geschapen.
Het wordt weer een slecht jaar voor mensen die het moeilijk hebben. Met de prijzen van de brandstof wordt het verwarmen wel heel duur. Bovendien stel ik vast dat net bij die mensen de isolatie minder goed is. Want isolatie is duur, en dus wordt deze kost opgeschoven. Ik woon in een sociale woonwijk, en heb indertijd mijn huis kunnen aankopen. Ik heb alles zo goed mogelijk geïsoleerd, maar ik stel vast dat de bouwmaatschappij, die instaat voor de verhuur en het onderhoud van de sociale huurwoningen, ook niet het minste doet om effectief te isoleren. Neem daarbij het feit dat hun huurprijzen ook al niet meer echt sociaal te noemen zijn, en ik vraag me eerlijk af of je niet goedkoper af bent in een niet-sociale woning...
Bij ons Veerle is het dan ook nog eens iedere vijf voeten miserie met de chauffage, en zit ze ook nu weer haar huis te warmen met een kachel en een petroleumvuurtje... De brander is wéér kapot, en nu moeten ze van de fabriek komen om hem te herstellen. Miserie, miserie, miserie...

En dan is zij nog bij de relatief goeien, want er zijn tegenwoordig veel echte sukkelaars, en de armoede neemt weer toe. Met zo'n weer denkt een mens toch eens daar op... Stel je maar voor dat je op straat leeft, je mag dan al een slaapkwartier krijgen van een of andere dienst, de rest van de dag loop je toch maar in die bittere kou rond.

We lopen in een wereld die zo danig is ingericht, dat alles en iedereen zou moeten opgevangen worden, maar de praktijk leert dat deze sterkte ook net de zwakte van het systeem uitmaakt! Door een overmaat een strikte regeltjes, wetten en Koninklijke besluiten, is het zo, dat als je eenmaal door de mazen van het net bent gevallen, het verdomd moeilijk is om weer in het systeem te geraken... Alles hangt zo strikt administratief aan elkaar, dat er bijna geen terugkeer mogelijk is.

In Gent is het OCMW virtueel failliet, en moet zelfs geld lenen om de armen te kunnen blijven helpen. Ik weet wel, daar zit men met een serieus aantal armen die eigenlijk op een manier bij de problematiek van de allochtonen horen, maar net zo goed hebben ook zij het koud, en hebben ook zij honger.

Mensen oordelen en veroordelen zo vlug, maar mochten wij in een van die armoe-landen leven, en de kans zien ons te verbeteren, wij zouden ook de kans wagen... Wie de oorlog heeft meegemaakt en honger heeft gehad, weet dat hij of zij ook zou stelen om eten te hebben voor jezelf en voor je kinderen... Dat er nu in verhouding veel te veel neerdalen in ons kleine Absurdistan heeft te maken met de slechte wetgeving terzake, maar vooral met het feit dat er zo veel hongerigen zijn in deze wereld. Zolang we dat probleem niet oplossen, gaan we hier te kampen hebben met illegalen die hier proberen te overleven, en hun kansen zijn hier, zelfs in een situatie die wij slecht noemen, nog beter dan waar zij vandaan komen... Erg, heel erg... en al even erg dat wij dan zitten te sakkeren op die dutsen. Als je wilt sakkeren doe het dan op de wetgeving en vooral op het systeem waarop onze wereldeconomie georkestreerd wordt door het grootkapitaal...

Ik weet het wel ik kan alleen maar mee huil in het koor der wolven, het verandert er niet door... In tegendeel, ondanks die hongerigen en verkleumden die hier in ons landje rondlopen, vinden de Heren en Dames politici het nog niet nodig om eens serieus te worden en aan het werk te gaan in plaats van te chicaneren over een millimeter meer het laken naar hun kant of naar de andere kant... Die sukkels hebben zelfs geen tipje van dat laken...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: