zaterdag, maart 06, 2010

zwateldag

Willem VermandereImage by pieter.morlion via Flickr

Vandaag was het weer sjacherbeurs te Gent, en ook dag van de Kringloopwinkels, op de zelfde plaats: Flanders Expo... Druk, druk, druk...
Toch nog een babbel gedaan met kozijn Marc Pauwels. Hij beloofde deze zomer eens langs te komen. Wij zijn dus in blijde verwachting...

Deze namiddag naar tanteke, en vanavond gaan we kaas en wijnavond gaan doen in de school van Els. Drukke dagen! G'hebt er geen gedacht van !

Deze week is anders maar somber voorbijgegaan! Nu heeft Nederland ook zijn Blok, al hebben ze het daar meteen al een andere naam gegeven. Maar het is een beangstigend verschijnsel dat er zo'n sterke zwenking wordt gemaakt naar rechts!
Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat Willem Vermandere de nagel op de kop klopt met zijn liedje "Bange Blanke Man"... Ik heb ook het gevoel dat het een vaag gevoel van schrik is, dat mensen doet kiezen voor een partij die "zekerheid" belooft, weliswaar, als je hun zekerheid wilt doorvoeren opteer je pas voor geweld!

En de mensen zijn niet gerust... Nu weer een madammeke doodgeschoten in Ukkel, en de daders zijn weer, aan de naam te horen, van een vreemde origine. Meteen klinkt dan weer de angst op, en de wrevel tegen al wat vreemd is...
Zijn die mensen slechter dan wij, inboorlingen? Ik geloof het niet, maar het is wel zo, dat dergelijk geweld het meest beoefend wordt door laag geschoolden, mensen die zich niet kunnen waarmaken in de maatschappij...en die maatschappij, dat zijn wij! Dus vreemdelingen plegen meer geweld omdat zij laaggeschoold en kansloos zijn, daardoor staan wij huiverig tegenover de vreemdelingen, nemen ze niet zo vlug in dienst als een man/vrouw met een Belgische naam, dus blijven ze kansloos en blijven ze in die groep zitten... Het is een vicieuze cirkel... We zullen pas tot een oplossing komen, als wij zo moedig zijn onze vooringenomendheid aan de kant te zwieren, en speciale inspanningen doen om ook in die groep de scholing te verbeteren. (Ze vertrekken veelal met een achterstand, daar ze de taal niet spreken... Er is dus wel iets te zeggen voor het voorstel dat ze de taal moeten spreken! (dus leren!))

Maar makkelijk is het niet, en de mindere economische toestand maakt het niet makkelijker, en jaagt de fobie nog de hoogte in!

Vannacht kwam ik van het toilet, en stond even stil in de slaapkamer, om mijn ogen aan te passen aan het duister... en dan pas dacht ik er op, dat er geen hond meer in de weg kan liggen... Weet je, nu en dan mis ik die beesten!, en toen ik het vertelde aan Anny, zei ze dat zij ook al had staan pieren in de duisternis, voor iets wat er niet meer is... Ik weet pertang nog dat Alzheimer de voornaam Aloïs heeft...djudedju...

Buiten is het goed weer, maar koud! In Gent moesten wij een beetje staan aanschuiven om binnen te kunnen in de rommelmarkt, en het was daar bbbrrrrrkoud...

Ik ga stoppen, ik moet gaan eten !
tot de volgende ?


Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: