maandag, december 10, 2007

pootjebaden

Het klinkt gek, maar ik zat met natte voeten in mijnen auto ! Het bleek niet erg te zijn, alleen ergens een kleine verstopping aan de blazer... Maar 't kostte toch wel eventjes voor ze het gevonden hadden, en in de moderne auto's plaatsen ze zo veel mogelijk op zo weinig mogelijk plaats, zodat je er ook niet meteen bij kunt.
Nu, het is (hopelijk) hersteld, en mijne car is weer goedgekeurd voor een heel jaar van een lang jaar (echt waar, een lang jaar 366 dagen !)

Ik zat in de garage ongeveer drie kwartier te zitten, en aan de keuring zat ik een uur aan te schuiven, er waren 4 wachtenden voor mij, maar er waren onder meer twee bussen bij, en die worden naar mijn mening minstens zeven keer alles uitgemeten....

Nu staat mijn auto in mijn garage (met electrische poort) en met een raampje open om uit te drogen. Bovendien heb ik (verplicht) met heel warme voeten rondgereden. (Om het tapijtje weer droog te krijgen.)

Bovendien heb ik al altijd warme voeten. Ik ben vastbenoemd als persoonlijke voetenwarmer van Anny, die heeft altijd koude voeten. Je kunt je nu indenken dat ik hier aan mijne pc zit, met mijn voeten op de blote grond...kwestie van de domp te laten vrij komen. Eigenlijk zou ik nu een blazerke moeten hebben om diezelfde domp aan de andere kant te laten waaien, want nu zit ik precies in een kaaswinkel.

Ik mis blauw in de straat, niet OP de straat, daar zijn er al een heel pak, maar ik mis het blauw van de lucht in mijn straat. Nu is het een zwarte asfaltbaan, en erboven een donkergrijze lucht. Er moet ergens een begrafenis zijn, alles is in de rouw. Het is ook niet koud genoeg om de winterbloeiers in gang te trekken, dus zie je geen bloempje meer staan. Oh ja, ik zou liegen, ik heb een yucca gezien die in bot stond...Duidelijk nog voortgaand op de kalender van het oord van oorsprong van de plant. Aan mijn linde hangen nog twee restanten van blaadjes. Waarschijnlijk de kramp in hun handen, zodat ze niet weg geraken. Sjonge jongens, wat een kloteweer ! Toen ik vanmorgen wegreed naar de garage, zag ik aan de hoek van de jagerij een echte bergbeek passeren, maar niet met kristalhelder bergbekenwater, nee, met bruine smurrie, in hoog tempo de vruchtbare laag grond afvoerend. Waar de geiten in enkele honderden jaren de saharawoestijn hebben uitgebreid met duizenden vierkante kilometers, daar lukken onze boeren in in één generatie. Straks zitten wij hier ook in een woestenij ! Bovendien verdwijnt op die manier ook de enige zekerheid op droge voeten ! Als ze het lang genoeg volhouden zijn er hier geen vlaamse ardennen meer, alles weggespoeld als steun voor de verdronken gebieden.

Ik heb hier een folder van het mini - sterie, met richtlijnen hoe je zuinig en minder vervuilend moet rijden, tot baat van het milieu en van je portemonnaie...Ik heb daar bijna niets uit geleerd, ik rij al heeeeeel zuinig...Maar kom ik in de garage, dan testen ze ook de uitlaatgassen van je auto, en dan zeggen ze dat het slecht is, dat je voorzekers veel te zuinig rijdt, niet genoeg eens je gas wijd open zet...Dus moeten ze een of ander brol in je motor gieten, om de roetvorming te verminderen... Ondertussen zitten ze dan gas te geven dat het niet mooi meer is, en zie je rookwolken het milieu versieren... Hoe moet ik eigenlijk rijden ? Tja, er is geen goeie manier zegt de garagist...ik zou goed rijden, precies zoals het moet, als...als ze in de keuring dan niet overvloedig gas zouden zitten te geven...want dan rij ik duidelijk verkeerd...
't Is maar dat je het weet. Ik kreeg de raad om goed gas te geven in het rijden naar de keuring... en dan, nadien, weer mooi zuinig en milieuvriendelijk doen..

Ik heb een mooi groen papiertje gekregen dat mijn wagen technisch volkomen in orde is. Oef. Nu weer zuinig zijn, tot volgend jaar...

De oude zon krast in mijn hoofd
de kleine naampjes van de dood.
En van de vogel die nog rood
van vuur en warme dromen hoog
genesteld zat, resteert alleen
een bleke vlam, het boeiend
en vergeten hart dat klopt
en nog maar even wacht.

... (Jozef Deleu)

Je ziet, het moet niet steeds rijmen om mooi te zijn...

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: