vrijdag, december 21, 2007

mooie smog

Kijk, ik ga me moeten herscholen! Ik ben niet meer mee !
Sinds het grote en eerste smogalarm dat we leerden kennen in London, met al die doden, wist ik (of dacht ik te weten) dat smog mist (fog)was, beladen met allerlei smerige deeltjes ... vuil dus., zwart, vettig, smerig...
Vanmorgen sta ik op in een wondere wereld waar alles overdekt is met blinkende kristallen...Schitterend wil en stralend.

Nu zeggen ze op tv en in de radio dat dit smog is ???

Als ik hen goed begrijp, dan zou het zo zijn, als ik heel zorgvuldig die mooie witte schitterende kristalletjes in een emmer verzamel, en dat ik dit zou laten smelten, ik terug smog zou hebben (of op zijn minst smerig vuil sop)... Ik ga het niet proberen, laat mij aub de illusie dat het hier nog mooi is, wit, schitterend, en laat die vuile dinges maar in de grootsteden, of jaag het terug naar het duitse rurhgebied waar het vandaan komt als ik de weerkaart bekijk.

Ik zie aan de takken waar er een vogeltje is geland, want daar ontbreekt een minuscuul laagje sneeuw of rijm zo je wilt...

Het veld voor mijn deur heeft het nu ook opgegeven, sinds enkele dagen hangen de eertijds zo groene blaren paraplu, en ze zijn nu ook wit berijmd. Straks, als het weer wat warmer komt, zal het veld eerst een vaalgele kleur krijgen, dan zullen die verslenste blaren vallen en zal hier een groot veld staan vol vaalgele stokjes...tot bemesting van moeder aarde...

Hoe zou het hier vroeger geweest zijn? Het veld voor mijn deur schijnt te bestaan uit opgevoerde grond, en hiervoor zou het een mooie diepe vallei geweest zijn... Ooit werd het bestemd voor ambachtelijke zone, onteigend, en aangekocht door het ploegenfabriekje hier iets verder... Nu is alles weer anders geworden, en nu wordt het veld telkens en telkens weer per teelt verhuurd aan een of andere geïnteresseerde boer. (Naar het schijnt kan de boer subsidie krijgen om zijn eigen veld braak te laten liggen, en nog winst doen als hij dat hier voor een teelt huurt...of is dat overdreven???)

Wellicht waren hier vroeger in plaats van één groot veld, verschillende kleine stukjes grond, maar met de verkavelingswoede zou dat toch naar de filistijnen geholpen zijn... Er is wellicht geen grote misdaad tegen de natuur begaan dan die verkavelingswet ! Vroeger waren het allemaal kleine stukjes grond, ieder met zijn eigen teelt, waardoor er al minder sproeistoffen nodig waren, afezoomd met een grachtje, waardoor er een goede afwatering was, het ene in zo'n en 't ander in die richting bewerkt, waardoor de erosie veel bepeerkter was, en noem maar op...Nu is het precies een wedstrijd om ter eerst de volledige laag teeltaarde in de riool krijgen.

Als het hier een echt goed regent, dan zie je op al di mooie kleine wegen van bij ons, dikke lagen smurrie liggen...teeltaarde die bij iedere nieuwe vlaag weer op onze wegen vloeit... Nu en dan moeten ze zelfs met een bulldozer de baan weer vrij maken, omdat de laag smurrie te dik wordt. In dit tempo zal er geen volgende generatie boeren meer nodig zijn...de graanprijs zal weer wat stijgen, en het voedsel voor de armen van deze wereld zal volledig onbereikbaar worden? Ook een manier om de bevolkingsexplosie in de ontwikkelingslanden tegen te gaan... djudedjudedju...

Vandaag zijn we winter. En 't is nog koud ook verdomme! Nogal een geluk dat er sprake is van opwarming van de wereld, of het zou niet meer te doen zijn met de huidige prijs van de mazoet...

De koudste en langste winter die ik mij herinner, was de winter 62-63...Toen sneeuwde het daags voor kerstmis, en de sneeuw dooide ergens in maart. Dat jaar liepen we een stukje op de zee, zagen vogels die we nog nooit gezien hadden, en speelden we in de sneeuw en op de dichtgevroren vijvers. Dat jaar reden we via de kortst mogelijke weg naar school: over de vijver... Ik moet eerlijk bekennen dat ik lange tijd niet meer wist in welk jaar dat geweest was, maar toen ik later de "vorstkaarten" in handen kreeg van talloze bouwvakarbeiders, zag ik daar aan het aantal vorstdagen dat het die winter moet zijn geweest... Ik denk dat dat ook het jaar was waarin we een sneeuwman maakten die zo groot was dat we de kop er niet alleen op kregen, we moesten hulp hebben van een volwassene... Daar was ook ?Walter? bij (ik ben begot niet honderd procent zeker van zijn naam), die eigenlijk niet met ons mocht spelen van zijn vader, want mijn vader was een kalote (hier zeggen we een tsjeef) en hij was een sosje (ne rooien)... Hij weigerde ook jaren goedendag te zeggen, tot hij op den duur toch antwoordde op eeuwige vriendelijke groet van mijn moeder. En de geschiedenis herhaalt zich...Hier iets verder woonde er een echte donkerblauwen, die nooit goeiendag wou zeggen tegen mij...Tot de stoet van de liberale kandidaten bij een verkiezing bij mij stopte, en Lucien, mijn "collega" vakbondsmens, maar dan van de liberale vakbond, die ook op de lijst stond, uitstapte om eens met mij te babbelen... Hij gaf mij een stylo (dan mocht dat nog) en vroeg of ik er nog wat moest hebben voor de gasten... Sindsdien kreeg ik ook goedendag van de man...
En toch zijn we ons allemaal bewust van het feit dat de "grote" samen grote flessen champagne drinken, en de kleintjes doen vechten... en toch zijn er nog die echt zouden vechten...

Ik ga stoppen...ik zit weer te dromen over wat geweest is... en schrik dan van het besef dat ik niet meer weet of Walter wel echt Walter noemde ...

tot de volgende ???

Geen opmerkingen: