donderdag, december 13, 2007

miljaardenonde...

Maandag heb ik een licht onderhoud gedaan van mijn aquarium, dit houdt niet veel in, een beetje vuil afzuigen en de filterpompen zo nodig wat kuisen...Bij het terug in gang zetten bleek een pomp het zeer moeilijk te hebben, er terug uit, nazien, conclusie...sleet...
Dinsdag is de aquariumwinkel in Oudenaarde en die in Lierde gesloten, dus beetje voortsukkelen...
Gisteren naar Lierde, we moesten toch nog boodschappen doen voor Veerle, dus dat was dan het dichtst...
Nieuwe pomp gekocht.
Thuisgekomen, nieuwe pomp gemonteerd, oude pomp uitgehaald, de darmen van oude naar nieuwe pomp verhuist...Pomp in de filter en joep, in den heiligentriek ! Het was een plezier, de pomp is veel krachtiger en het water in de aquarium circuleerde!!!!....niet...
Want ... door de veel vluggere wateromzet, bleek dat mijn filtermassa dit niet meer aankon, de massa was door het maanden filteren te dicht geslibd om nog zo vlug zo veel water door te laten...
Dus, filtermassa ook vervangen.
Ik heb daar een ingenieus systeem voor ontworpen. Daar die filter nogal onhandig helemaal achteraan in de aquarium zit ingebouwd, heb ik aan alle onderdelen van de filtermassa een koordeken gebonden, en ik moet dan maar stuk per stuk de vervuilde delen aan het koordeke ophalen, dus geen probleem... Alleen het koordeke van het onderste, het moeilijkst bereikbare stuk filter bleek niet meer vast te zitten... En dan begin maar te sukkelen... met een speciale tang kreeg ik het stuk niet te pakken...dan naar de garage een stuk ijzerdraad halen, een haak maken en beginnen te vissen...Oef, na 1432 pogingen had ik al beet ('t kan ook iets minder geweest zijn). Dan weet je dat er in de bak van de filter een grote massa slib ligt, en je doet er beter aan dit af te zuigen, zo niet blaas je al dat slib in je aquarium en door je nieuwe filter, die meteen weer aan het vervuilen is... Dus darm er in, Anny water aanzuigen...Ieder filterhok zo goed mogelijk leeggetrokken van slib (er rest altijd een beetje...) en dan de filter stuk voor stuk weer opbouwen, pomp er in...vaststellen dat er opnieuw water in de aquarium moet worden bijgedaan (kuisen van slib in filter), dus darm gehaald, kraan op de gewenste temperatuur ingesteld, waterdarm aankoppelen, bak bijvullen.
Filter aan zetten....grote wolk slib door de aquarium, geen vis meer te zien, te mistig. Maar het werkt, dus alle ok.
Dekglazen terug gelegd, lichtinstallatie teruggezet, deksel op de kast terug gelegd, front van de kast terug aangebracht...Anny kuist de ruiten nog wat, en ik kan niet meer zitten, staan of liggen...en hangplaatsen zijn er niet...
Moet nog naar de apotheek en naar de meelmarchand om kippevoer. Oef.
Mijn zetel... aah mijn rug... En zeggen dat ik de nacht voordien al bijna geen oog had dichtgedaan van de pijn...deze nacht was wonder boven wonder iets beter, maar wakker met pijn.
Moet bad nemen, moet naar dokter in Kortrijk.
En nu zit ik hier, tot uw groot jolijt mijn leed te vertellen. Schoon mannen gijlie !

Vanmorgen is mijn aquarium een bijoutje , en lach niet meer !

tot de volgende ?

Geen opmerkingen: