dinsdag, november 27, 2007

Water, wasser, l'eau, aqua, nattigheid

De waterellende van tanteke hoort (bijna) tot de verleden tijd...De definitieve rekening is met ongeveer 2.500. eurootjes verminderd...blijft toch nog iets minder dan 3000 eurootjes te betalen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om tot die prijsvermindering te geraken ! Nu, rest ons alleen maar de zaak verder te vergeten...

Wie gaat de waterrekening van de stad Oudenaarde betalen??? Dat is nogal een ander pak drinken hé !
Maar uit de berichtgeving meen ik te kunnen afleiden dat het hier niet gaat over water van de TMVW, maar over water uit het eigen waterleidingsnet van de stad. Ja, in Oudenaarde wordt een gedeelte van de stad nog bevoorraadt met water uit eigen bron ! Wellicht zijn er niet veel steden die dat nog hebben. Mater krijgt echter zijn water uit de TMVW, zoals bijna iedereen. (Toegevoegde Maatschappij voor Waterbedeling)...dus niet van het Oudenaardse water. Ik meen dat het slechts het oude Oudenaarde en Volkegem is dat van het Oudenaardse water drinkt. Dus al met al zal het wellicht nog meevallen met de kostprijs, het hun eigen water die wegstroomt...

Gek is dat ze het blijkbaar niet kunnen vinden ! Ik heb nu de gesofisticeerde toestellen gezien om water op te sporen, en nog kunnen ze het niet vinden ??? Raar !

Ik zit me nu af te vragen of er iets gedaan wordt met het water van de melkerij? In Horebeke hadden wij vroeger een melkerij, anex kaasmakerij, die door fusies verdwenen is. Er rest alleen nog een overslagstation van melk, en een winkel van de produkten van de groep. Daar kun je goedkoper kaas en diergelijke kopen...
Vroeger was daar dus een compleet fabriekje, die duizenden liters water per dag verbruikte. Dit water kwam uit eigen bron, een bron die zoveel water leverde, dat op zaterdag en zondag, bij minder verbruik, zomaar overliep en verdween in het rioleringsstelsel en grachten omheen de fabriek... Doet men iets met deze enorme waterhoeveelheid ??? Ook de brouwerij Roman zit hier met verscheidene bronnen, onder meer een hier in mijn straat, iets lager op de berg. De naam van ons dorp Mater, zou te maken hebben met Moeder van alle bronnen ... In het dorp hebben we ook nog de bron van de Heilige (?) Amelberga, en iets verder was er eertijds een fabriekje van waters en limonades, die ondermeer water leverde aan het uz voor de patiënten aan de nierdialyse... (Zo vertelde mij een dergelijke patiënt die hier net om de hoek woont) Vroeger nam ik ook water uit mijn eigen bron, maar toen men aan de overkant van de baan begon met een plastic-verwerkend bedrijfje, had ik plots geen water meer....
Mijn eigen bron werd hier gezocht door een pendelaar, en de firma die waterputten stak, werkte alleen met deze man ! Zonder de pendelaar steekt men geen putten... Ik heb het geprobeerd, en effectief, op mijn eigen grond vond ik drie bronnen (en ik heb niet veel grond ). De pendelaar kwam later eens op bezoek (hij woont op de parochie sorry, woonde, hij is ondertussen exit) en ik vroeg hem eens te kijken of ik nog andere bronnen had. Hij vond ze ook exact op dezelfde plaats waar ik ze vond, alleen bij het bepalen van de diepte van het water zat ik er een meterke naast... Volgens de man werken al die aders negatief op de mens. Ik vertelde dat ik een positieve ader had gevonden in mijn huis, hij beweerde dat dit niet kon. Ik vroeg hem om eens te kijken, en tot zijn verbazing had ik gelijk...Wat het is weet ik niet, hoe je het voelt weet ik nog minder, maar ik ben er zeker van dat het ergens gelijklopend is met electriciteit ! Waarom ik dat zeg ? Ooit waren we op een wandeling aan het stappen, toen ik plots lichamelijk iets voelde, ik kan het niet omschrijven, maar ik herkende het als hetzelfde gevoel van toen ik water voelde met de pendel, alleen veel sterker... Ik begon rond te kijken, en ontdekte plots dat we onder een hoogspanning door liepen.... Neem dus maar aan dat het wel degelijk invloed heeft onder dergelijke dingen te wonen !

Ik vermoed dat Bart ook die gevoeligheid zou hebben, mocht hij het proberen. Waarom ik dat denk ? Omdat hij ook dezelfde gekke dingen tegenkomt die ik vroeger ook regelmatig tegenkwam: Ik heb regelmatig voor gehad dat de lichten van de straatverlichting uit doofden als ik er met de wagen onder passeerde. Of liever al iets voor mij, want ik zag ze telkens uitgaan; soms wel tien palen na elkaar ! Bart vertelde mij dat hij dat ook had... Raar he ? maar wel echt waar !

Ooit waren wij in een café van een gekende "wonderknaap" Azaire, toen iemand in onze groep zich kwetste, en hevig begon te bloeden...Azaire nam de hand in zijn handen, keek in haar ogen en zei, kijk, het stopt al, en effectief op slag was het bloeden gedaan... Toen enige tijd later Jan Browaeys hier speelde met Bart, kwetste hij zich ook, en deed het truukje van Azaire, en ja hoor, het werkte. Ik denk dat iedereen bepaalde "machten" heeft, op voorwaarde dat je er zelf in gelooft, en vooral dat je "slachtoffer" er voor open staat !

There is more between heaven and earth... Ik denk, nee ik ben zeker, dat alle mirakels ook terug te brengen zijn tot de kracht van de geest ! In ieder religie zijn er mirakels, die controleerbaar zijn, dat zou niet kunnen volgens de religie waar jij in gelooft, ieder religie eigent zichzelf de unieke macht toe. Dus moet het iets anders zijn, en het enige logische dat rest is de kracht van de geest. En ik zeg dat niet alleen ! Lees maar eens het evangelie: Als je het geloof hebt van een mosterdzaadje, dan zou je bergen verzetten... Wat wil dat anders zeggen ? Je moet echt geloven in je eigen krachten om "wonderen" te doen, en dan lukken ze ook. Het moeilijke is alleen je eigen ervan te overtuigen dat het ook werkt, en het is bijna onmogelijk om dat voor je eigen te doen, omdat je de ziekte of de pijn echt voelt, en niet kunt aannemen dat dit ook te behandelen is met de geest. Dus wat doen echte, oprechte gelovigen, zij leggen de oorsprong van die kracht in hun geloof, en behandelen zo zichzelf... Het wonder, voor mij, is dat er mensen zijn die zo diep geloven dat zij die eigen kracht kunnen gebruiken !

sjongejonge, er gaan er weer met hunne kop zitten schudden, en denken waar haalt hij dat toch allemaal vandaan? Uit datzelfde kleine bronnetje, de menselijke geest ! Weet je dat het amerikaanse leger mensen die bepaalde "gaven" hebben in dienst hebben, om te onderzoeken in welke mate het bruikbaar zou kunnen zijn als wapen ! Nieuw is dat niet ! Denk maar aan de tovenaars en hun invloed in de "onbeschaafde" (????) landen ...of lees weer eens de bijbel, de joden hadden alleen overwicht in de strijd zolang Mozes met zij armen wijd open tot de Heere sprak... Lijkt er sterk op hé? Maar ja, je moet het ook eens durven bekijken van uit een andere hoek, dan de hoek die men je altijd heeft voorgehouden...

Dat is ook de reden dat religie voor mij niet slecht is ! Het geeft de mensen die er in geloven daadwerkelijk een houvast,en bovendien is het een veel steviger fundament bij de meeste mensen om zich te houden aan de geboden tot een goede samenleving. Het wordt echter ook misbruikt (Gott mit uns), maar ja, wat wordt er niet misbruikt?? Het "dwingende " van een religie heeft voor mij een grotere invloed dan een "neutrale" moraal.

Ik ga stoppen, ik heb je weer een "voer" gegeven om eens op te sjieken...
tot de volgende ?

Geen opmerkingen: