dinsdag, november 06, 2007

sugar babe

Hebben ze eindelijk een stukje van de sluier opgelicht ? In ieder geval was er gisterenmorgen plots wat paniek onder het verplegend personeel...De suiker (het suiker ?)stond plots véél te laag en er dreigde een hypo (een nijlpaard ?) Als de schrijfwijze van hypo kerveerd is, sorry, de materie is mij vreemd, ik ga straks eens grasduinen op internet...

Ik ben niet lang bij Anny geweest, ze had 's middags geen eten gekregen, en moest nog een onderzoek ondergaan. Rond 15 uur kwamen ze haar halen, en ben ik naar huis gegaan...al een beetje gerusterder nu ze toch iets gevonden hadden. Stel je voor dat ze niets vinden, en er dus ook niets kunnen aan doen...je hebt geen gerust moment meer !

Als het suiker is, dan zullen we straks wat dieetregels krijgen... Nu, dat is niet erg, ik zie dat bij Roland, een vriend, die moet ook oppassen voor zijn suiker, maar het lijkt me niet zo'n erg regime, alleen moet hij opletten voor bepaalde dingen, en altijd druivesuiker bij hebben.

Wat verontrustender is, Anny zou blijkbaar iets hebben moeten voelen van die lage suikerstand, maar ze voelde niets niemendalle... Dus wellicht zit de kans er in dat er zal moeten gemeten worden...

De zon komt er door...Heb je er ook al eens opgelet dat de kleur van het licht in de herfststst en winter véél geler is 's morgens vroeg ? Waarschijnlijk door het feit dat het zonlicht veel schuiner invalt dan in de zomer ? Wellicht zouden de moderne onheilsprofeten daaraan toevoegen dat de verkleuring van het licht het gevolg is van de vervuiling, van het stof in onze atmosfeer. Ik heb je al meerdere keren gezegd dat dit dikke zever is ! Toen wij echt veel stofdeeltjes in de lucht hadden, dan hadden wij in London ook te maken met smog, en vielen er iedere winter hopen doden die stierven omdat ze geen lucht meer hadden. Nu hebben wij dat niet meer, of bijlange zo erg niet meer als toen.

Let op, je hoort mij niet zeggen dat we geen inspanningen moeten doen om wat minder te vervuilen, maar ze moeten mij niet zeggen dat het nu slechter is, nee, het is juist al iets beter dan pakweg 50 jaar geleden. En het feit dat op Mars en Venus blijkbaar ook een stijging van de gemiddelde temperatuur te zien is, wijst er op dat de schuld van de opwarming niet alleen een zaak van vervuiling is. (Ik vraag me af hoe ze dat weten dat op Mars en Venus er ook een stijging van temperatuur is ? Wegsmelten van de polen? Zoals hier ?)

Ik denk dat de meeste mensen niet beseffen wat het smelten van de polen voor ons zou betekenen !
Het is niet alleen een kwestie van een hoeveelheid water die vrijkomt (Gelukkig is dat veel minder dan je zou denken, als ijs smelt, dan is het volumeverschil tussen ijs en water niet zo enorm, erger is de zuidpool, waar het geen drijvend ijs betreft, maar een enome ijsmassa op land)
Het erge van een stijgend waterniveau is niet dat het peil van de zee stijgt, maar dat dit betekent dat het zeewater moet verhinderd worden om binnen te stromen via de rivieren. Als het zeewater een halve meter stijgt, dan wil dat zeggen dat je bv de Schelde moet beschermen tegen het binnenstromende water, want de rivierdijken zijn niet voorzien op een bijkomende stijging van die halve meter. Dat betekent dat je niet alleen alle rivieren beter en hoger moet indammen, maar ook dat je alle sluizensystemen moet aanpassen. Dat betekent dat je ook het "blijvend" waterniveau moet optrekken om scheepvaart van op de stroom naar de zee en omgekeerd toe te laten. Dat blijvende water betekent ook toenemende druk en noodzakelijk onderhoud van de rivierbeddingen. De kosten zullen de pan uit vliegen !...of je geeft land prijs aan de zee. Dat is wat er in de arme landen (4/5 !) staat te gebeuren. Heel wat van de paradijselijke stranden zullen - met een groot stuk van het hinterland - verdwijnen. Maar dit betekent ook dat er én woonruimte, én landbouwgebied (en het vruchtbaarste gedeelte !) zullen verdwijnen. Dat betekent ook dat er een migratiedruk zal ontstaan naar de hogere gebieden, en een escalatie van honger en van oorlogen... We kunnen er niet naast kijken, en dat zijn de werkelijke redenen waarom men zit te hameren op het nemen van alle mogelijke maatregelen, niet de stijging van het water op zich, maar de druk op de wereldbevolking die er het gevolg van zal zijn. Ieder beetje winst is belangrijk in die optiek.

Veerle is weer aan 't kuisen, en Frederik die thuis is wegens weersomstandigheden is bezig de tapijten uit te kloppen tegen mijn linde. Wat heeft die boom hem misdaan?

Vannacht heb ik redelijk goed geslapen, de pijn is dus ook wat beter.

Tot de volgende ?

Geen opmerkingen: