maandag, april 01, 2013

april en koud

Het blijft maar winteren ! De temperatuur is nog steeds onder nul, en het is vandaag al 1 april (nee, dit is geen aprilgrap)...
Als ik door het raam kijk, zie ik in de verte nog steeds restanten van de hopen sneeuw liggen...En de volkswijsheid predikt dan "Sneeuw vraagt om sneeuw"...
Ik zit weer met een valling (met dit weer lijkt heel de wereld te snotteren en te hoesten), en mijne apotheker vond het nodig om op verlof te gaan...

Ik zit hier maar te hoesten, ik ben een echte hoester... Als West-Vlaming zeggen we dan "oester", en geef toe, dat klinkt veel duurder. (maar het blijft even lastig)

De natuur blijft ook maar op zijn winters... Zelfs de planten waarvan je denkt, nu komen ze, die komen nog niet. De enigen die ik al kon opmerken, waren de sneeuwklokjes (What's in a name ?) en enkele bibberende bloempjes van het kleine hoefblad.

Voor de rest lijkt alles nog diep onder de grond te schuilen voor de kou... Vanmorgen stond ik voor het raam (turnen hé), en plots zag ik naast de kerk van Horebeke een piepklein stukje rood boven de bomen uit komen piepen... De zon ! En door de nevel was de zon zichtbaar als een rode schijf. Ik ben blijven kijken, en het is verrassend te zien hoe vlug de zon van achter de einder te voorschijn komt ! Al heel snel stond daar aan de hemel een rode schijf, precies alsof daarboven iemand vergeten had het elektrisch kookfornuis uit te zetten... Mooi !

Dat koude weer, die liggende sneeuw, het gebrek aan groen, en daarbovenop nog eens een uur vroeger moeten op staan... het vloekt een beetje. Zomeruur zeggen ze dan, en je bekijkt in je kleerkast je T-shirts, je korte broek... dan kijk je buiten en ziet het ijs liggen op de tuinvijver... In de garage zie ik in de hoek mijn visgerei staan, een beetje bestoven... Ook de nieuwe hengel, die ik maanden terug (het lijken wel jaren) kocht, en die ik nog niet eens kon gebruiken... Van arremoe heb ik het zaad van mijn daglelies (kruising tussen twee variëteiten) maar gezaaid in van die kleine kartonnen bloempotjes, die potjes in mini-serres (heel erg mini) voor het raam gezet, hopend op wat fris groen... Zou er iets uitkomen? En welke bloemen worden dat dan ? Pas op, bij daglelies (Hemerocallis) kan het dat je het eerste jaar een andere bloem krijgt dan de definitieve... ! Dus niet te vlug juichen of in tranen uitbarsten...

Nu ga ik iedere dag boven de mini-serre hangen, turend door het bedauwd plastic, of ik nog niets zie... Ach, ik smacht naar een warme zon, een zacht windje, het kabbelende water in de vijver, het plots onderduiken van mijn dobber, de geur van bloemen, het geluid van de grasmachine bij de buur... kortom, ik tracht met heel mijn ziel naar goed weer... Ik kan me alleen troosten met wat weemoedig te kijken naar mijn orchideeën... Die bloeien volop... Vooral de Venusschoentjes staan in volle glorie...

Hier, van achter mijn ramen in dubbel isolerend glas, ziet de zonovergoten wereld er warm en uitnodigend uit...
je doet de deur open en komt in de vorstkou terecht...
niet te doen !

tot de volgende ?
ps: Op de foto, een van de "stamouders" van mijn zaailingen...



Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

Henk zei

Het weer heeft inderdaad wat onwerkelijks Toon. Tot vandaag! Want vanmiddag hebben we bij +7 !!!!! een uurtje uit de wind in de zon kunnen zitten. En morgen gaat het alweer mooi worden en wordt het zelfs een graadje warmer! Ik verheug me er nu al op om dan naar mijn volkstuin te gaan.

Het komt er aan, Toon, het komt er aan, het mooie weer!

Gr. voor jou en Anny