zondag, april 21, 2013

dag visserke vis

Nederlands: fieldtester (HaKa tackle) mark met...
Nederlands: fieldtester (HaKa tackle) mark met weer een mooie karper (Photo credit: Wikipedia)
met de pet, dag visserke vis met de pijp... Paul Van Ostaijen...
Misschien denk je nu, hoe komt hij daar nu weer bij, hoe komt hij op dat gedichtje van Paul Van Ostaijen ?
Ik zal het u vertellen... Het is de vis !
We zijn naar de rommelmarkt geweest in Gent...
En daar zijn twee zaken gebeurd, die voor mij in verband staan met vis...

Oh ja, het was een mooie en grote rommelmarkt, het was goed weer, maar weer KOUD... Niet zo erg als gisteren, omdat er geen wind was.

Op die rommelmarkt zag Anny plots dat we een viswinkel passeerden, niet een viswinkel waar men vis verkoopt om op te eten, maar een handel in Tropische vissen. Ik zag dat de winkel open was, en we zijn eens binnen gaan kijken. Niets wat interessant was...

Ietsje verder stond er een man die zijn visgerei aan het verkopen was. Heel wat mooie hengels, een mooie paraplu en nog een en ander. De hengels stonden in een mooie opbergzak, en ik vroeg of die zak te koop was. Dat was zo... Na wat gepingel kocht ik een prachtige en zeer degelijke zak om mijn hengels in te stoppen...

Voilà, nu weet je hoe ik op dat visserke vis ben gekomen...
Luc zal jaloers zijn !
Het is echt een prachtige en degelijke zak, die normaal veel kost.
Bovendien bleven er in de zak ook nog twee stel ijzers zitten om je hengel in te plaatsen aan de oever van het water. (Die kreeg ik er zo bij...)

Het wordt dus hoog tijd dat het wat warmer wordt, en we weer kunnen gaan vissen... Mijn gerei is niet alleen in orde, het is ook nog eens voor een groot deel "nieuw"...

Ik weet wel, je kunt evenveel vangen met een gewone stok dan met een gesofisticeerde hengel, maar het is leuker te vissen met degelijk en licht materiaal... Maar wil je dat kopen in de winkel, dan kost dat tegenwoordig heel veel geld, en voor de keren dat ik ga vissen lijkt het me, voor mezelf, niet verantwoord om stukken van mensen uit te geven.

Het gekke is, dat ik, dank zij de rommelmarkt, momenteel beschik over heel degelijk en modern materiaal, zonder veel geld uit te geven. Ik heb zelfs heel wat materiaal in het dubbel, wat makkelijk is als de kleinkinderen ook eens mee komen vissen...

Al heb ik vragen hoelang ze nog met opa zullen mee komen... Er zitten er tussen die tegenwoordig veel meer interesse hebben voor het andere geslacht dan voor het hengelen... Ik denk dat ik hen niet meer ga moeten laten lot trekken om te weten wie het eerst mee mag... Ze zullen steeds minder staan te dringen. Misschien, heel misschien heb ik wel de kiem gelegd, en zullen ze binnen enkele jaren weer interesse hebben voor het vissen. Wie weet ??? Onze Bart ging vroeger ook graag mee, maar die heeft helemaal geen interesse meer.

Nu ja, als ik eerlijk ben, dan heb ik ook wellicht twintig jaar niet meer gevist... Geen tijd, of liever te veel andere interesses... Wie weet komt zelfs Bart ooit nog terug aan het water te zitten.

Op het fotootje hierbij zie je een karpertje... Ik denk dat het er eentje is van een dikke twintig kilo, met andere woorden, zo een beest heb ik nog nooit gevangen ! Ik hoop zelfs dat ik er nooit zo een aan de lijn krijg, want als ik er in slaag die te landen, dan zal ik wellicht veertien dagen in mijn bed mogen liggen van de pijn... De grootste die ik ooit ving was zo'n 11 kilo, en dat is al een serieuze vis ! En daar had ik al een paar dagen pijn van...

Voor mij dus niet van die kolossen van vissen ! Geef mij maar karpers van vier à zeven kilo, die zijn al groot genoeg, en geven gewoonlijk zoveel "werk", dat het vangen echt voldoet aan de benaming "sport"... Wij bekijken die vis dan eens, wegen hem, en zetten hem dan heel zachtjes terug in het water, zo dat we hem ooit nog eens kunnen vangen...

Maar vang ik niets, dan heb ik toch genoten van het zalige gevoel aan het water te zitten, en te genieten van de natuur en de stilte... Wie weet zie ik weer ijsvogels !

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: