maandag, april 15, 2013

Peta

PeTA
PeTA (Photo credit: OscarAvila)
Ik heb nooit veel sympathie gehad voor Gaia, en nog veel minder voor Peta, die zich zeer aggressief opstelt in de verdediging van de rechten van het dier...
Gisteren lees ik dan een bericht waarin gedetailleerd vermeld staat dat Peta omzeggens geen enkel dier dat hen wordt toevertrouwd in leven houdt. Schrijnend zijn de verhalen over hele nestjes puppies die ze mee nemen, met de stellige belofte dat ze de puppies zullen plaatsen... Ze geraken niet eens levend tot in het "opvangcentrum", reeds in de auto worden ze gedood.

Als ik iets heb tegen een Gaia en een Peta, dan is dat wel de agressie... Ik kan het niet begrijpen dat je met geweld tegen mensen wil pleiten voor een betere behandeling van het dier.

Toch hebben ze met hun acties iets wakker geschud, en er zijn een deel werkelijk goede gevolgen voor de dieren bekomen, door het voortdurend aandacht trekken door die organisaties. Maar desondanks hou ik er niet van dat ze dit onder meer doen door mensen lichamelijk aan te vallen of door hen zo erg
te belasteren, dat ze hun werk verliezen, en een gans gezin het slachtoffer wordt.

Het kan best zijn dat sommige beelden authentiek zijn, maar blijkbaar geldt daar de wetgeving op de privacy niet, en worden de "daders" goed herkenbaar aan de wereld getoond. Een moordenaar heeft het recht te weigeren dat zijn beeltenis getoond wordt, wie op een koe slaat heeft dit recht blijkbaar niet.
Let wel, ik keur die mishandelingen niet goed, en in die zin acht ik hun actie goed, maar niet op die manier !

Als ze dan nog zelf dieren doden in plaats van hen een tweede kans te geven, dan heb ik vragen...

Ook sommige van hun acties kan ik niet goed praten ! Als ze inbreken in een kwekerij van nertsen en die dieren vrij laten, dan veroordelen ze die dieren tot een hongerdood, want deze dieren hebben er geen benul van hoe ze aan eten kunnen komen in de natuur. Bovendien gaat het meestal over niet natuurlijke kleuren, en dieren die niet beschikken over de normale schutkleur zijn veel rapper het slachtoffer van predatoren.

Dat  men acties voert tegen het dragen van bont als een luxe-artikel, daar kan ik hen in volgen, maar nog eens, de manier waarop niet.

Wie even zoekt en nadenkt, kan talrijke van die misplaatste acties vinden... Dat ze toch leiden tot positieve resultaten, kan dit niet verrechtvaardigen ! Ze kunnen actie voeren op manieren die én het dier redden én de mens.

Maar aan de handelingen van Peta te zien, lijkt dit dus niet echt het doel... Blijkbaar is het niet  het doel de dieren te redden, te helpen...

Ik weet wel, ze zijn gewoon tegen alles wat maar naar huisdier zweemt... Ik kan hen volgen in die zin, dat het doel waarvoor die dieren ooit werden geselecteerd en gekweekt , in veel gevallen niet meer valabel is. Je hoeft geen trekpaarden meer te fokken, het trekken wordt nu gedaan door machines... En zo kun je heel wat voorbeelden geven. Maar moet men daarom het dier vernietigen ? Ik ben ook niet gelukkig met de manier waarop men kippen vetmest of kweekt tot levende legmachines, maar blijkbaar is er nog steeds een markt voor die dieren, die eieren, die goederen...
Wat we dan moeten doen is streven naar een menselijke manier om die dieren te kweken...

Daar is stilaan ook beweging in gekomen, en ook dat kun je deels op rekening schrijven van Gaia, Peta en andere soortgelijke organisaties... Maar ook daar stel ik me vragen over de manier waarop het gebeurt...

Kortom, van mij mag Peta en co er zijn, op voorwaarde dat ze hun acties voeren in een geest van bescherming, van het dier én van de mens !

Ik heb ook kippen, enkele, die loslopen in een ren, die een goed en veilig nachthok hebben, en ik heb lekkere eieren... Mijn kippen met een haan lopen er tot ze van ouderdom sterven...
Het kan dus
met een klein beetje moeite
het nut paren aan het welzijn...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: