woensdag, februari 27, 2013

winterdepressie

Nederlands: Het eeuwig licht detail torentje o...
Nederlands: Het eeuwig licht detail torentje op kerkhofmuur Deurne-centrum (Photo credit: Wikipedia)
Ik denk dat ik behoor bij het gedeelte van de mensheid, die last heeft van een lichte vorm van winterdepressie...
Op een of andere manier voel ik mij minder happy als er minder licht is.
Toch ben ik de man die hier altijd zo vlug mogelijk de elektrische verlichting uit doe, maar dat is vooral ingegeven door een vorm van zuinigheid.
Misschien ga ik dat anders moeten aanpakken ! Ik las dat een manier om het winterdipje te overwinnen gewoon lichtbaden zijn (Een ligbad is iets anders).
Men zou moeten koud licht (? dat is waar infrarood en ultraviolet uitgefilterd zijn) van 4.000 watt (van welke soort lampen? Van de oude peertjes? van de nieuwe spaarlampen die voor minder watt meer licht bieden?)
Enfin, om een lang verhaal kort te houden, men moet de lichtsterkte heel hoog opvoeren, veel hoger dan in huis gebruikelijk is, en daar per dag enkele uren in doorbrengen. Ik denk dat je gewoon een hoeveelheid licht moet hebben, die ongeveer overeenkomt met "in de zon gaan zitten"...

Nee, ik ben niet van plan hier een hele batterij TL's op te hangen ! Maar het troost me te weten dat mijn heimwee naar licht plots een wetenschappelijke onderbouwing lijkt te krijgen. Met andere woorden, mijn schreeuw naar zon is een doodgewone en heel normale reflex !

Vandaag is het weer zo'n rotdag ! De lucht heel grijs, heel somber, de einder verdwijnend in een vuile smoor die over de velden hangt, en al regent het niet echt, alles is zeiknat en voelt en oogt vies...
Hoe langer dat weer aanhoudt, hoe moeizamer ik uit het dal van mijn wintergevoel kruip... Het helpt me niet aan de zomer te denken, het helpt me niet om mijn visgerei klaar te maken, niets brengt de zon in mijn hart. Het is winter. Het is al veel te lang winter.

Dat het ook nog koud is, ik met een valling loop, een snotneus heb, hoofdpijn... dat werkt allemaal niet mee om me beter te voelen ! Het is weer een van die rotdagen, winterdagen...

Deze namiddag voor het eerst weer naar de academie... Een paar lessen gemist door mijn verkoudheid. Mijn valling is nog wel niet helemaal over, maar ik hoest (bijna) niet meer, en mijn neus loopt niet meer zo vlug dat ik hem niet meer kan bijhouden... Dus, het gaat weer...

Ik heb bijna geen last gehad van het hoesten, misschien wel dank zij de fles Tijm-siroop ? Die siroop op basis van honing en tijm voel je inderdaad je keel verzachten ! En het is een natuurlijk iets.
Ik neem al zo veel medicamenten, dat ik er een hekel aan heb om er nog meer te moeten nemen.
Soms heb ik het gevoel dat ik familie ben van dat batterij-konijntje uit de reclame ! Alleen, ik loop niet bij gratie van batterijtjes, maar dank zij pillen in allerlei kleuren en geuren...
('t Is een beetje als met dat mopje: Een kleine staat heel aandachtig te kijken naar een man met van die heel dikke zware brilglazen... "Mijnheer, u moet wel heel goede ogen hebben om daar door te kijken Hé ?" Ik moet wel een heel sterke maag en lever hebben om al die hulpmiddelen te verteren !)

't Is nog steeds donker en grijs
't Is nog steeds winter
Zou ik toch het licht aansteken?

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: