zaterdag, februari 23, 2013

Hoest, hoester, hoestst

Paracelsus
Paracelsus (Photo credit: Wikipedia)
Al twee dagen zit ik hier te snotteren en te hoesten, en al mijn botten doen zeer. Toch voel ik me niet grieperig, hoogstens wat mottig zoals je altijd bent met een valling. Zou het misschien toch een afgezwakte vorm van griep zijn, afgezwakt dank zij de inenting?
De hoest komt niet van diep, is niet scheurend, maar eerder iets die zit te kriebelen in de keel. 't Is van zelf gekomen, dus zal 't vanzelf wel weer overgaan... En ondertussen slik ik alles wat ik liggen heb tegen vallingen, en moet ik neusdruppels nemen om adem te hebben.
djudedju

Ach, ja, 't is winter, en iedereen loopt wel eens met een valling of wat grieperig. Alleen voel ik dat dan niet... en die valling van mij voel ik wel.

Nu en dan zie je bij deze blog mooie foto's staan. Die komen (bijna) altijd van Zemanta, een dienst die heel vriendelijk een resem beelden geeft naast mijn tekst, beelden die dan gebaseerd zijn op woorden uit mijn tekst. Schrijf ik hier Paracelsus, dan staat daar al heel snel een afbeelding van die geleerde bol van indertijd... Heel handig, ware het niet dat deze dienst eigenlijk niet Nederlandstalig is, en in mijn blog woorden uitpikt die ik helemaal niet bedoeld heb. Neem nu Hoest, wist jij dat er een tekenaar was met die naam? Als ik maar schrijf, dan zie ik afbeeldingen van een Maar in Duitsland, een meer in een uitgedoofde vulkaan in de Eifel... Zoiets simpels als heel geeft dan weer aanleiding tot afbeeldingen van een dorpje met de naam Heel...

Soms werkt dat op mijn zenuwen, soms vind ik het grappig.
Tot op heden heb ik daar nog nooit mee gespeeld... Misschien moest ik dat wel eens doen?  Dan kun jij, lieve lezer, jezelf zitten af te vragen wat dat prentje van Heel doet bij een tekst over vallingen en griep... Soms moet ik zelfs eens nadenken over hoe die prentjes in verband staan met mijn tekst... Ik zie een man met een raar bord in zijn handen, ene meneer Hutcheson... Waar halen ze dat? Dan zie ik zijn voornaam: dan... In welke tekst komt er geen dan en geen heel en geen maar voor ??? Toch zijn er nog die ik, met de beste wil van de wereld niet in verband kan brengen met mijn teksten... Wellicht zijn dat dan de gevolgen van vreemde vertalingsperikelen in de automatische vertaling?

Ach, al bij al is en blijft het wel een handig ding, vooral ook omdat er bij vermeld is of de beelden vrij van rechten zijn. Soms is er geen een afbeelding die me past én vrij van rechten is ! Dan maar even bij Google afbeeldingen gezocht. Je moet dan rechtsboven op het tandwieltje klikken,  in het vakje dat dan te voorschijn komt klikken op "geavanceerd zoeken", je krijgt dan weer een ander scherm, en onderaan zie je dan "gebruiksrechten", met een balkje er naast met daar in "niet gefilterd op licentie" en in dat vakje staat ook een miniem klein driehoekje daar klik je op, en dan opteer je voor "onbeperkt te gebruiken, zelfs voor commerciëel"... Je was gestart met een hele resem afbeeldingen, meer dan 5.000 stuks, en plots blijkt er dan geen een vrij van rechte te zijn... Oeps ! Geen prentje dit keer...

Ik vraag me af hoeveel van die Powerpointjes die we krijgen in onze mailbox, met hele resems mooie foto's in feite wel in regel zijn met deze voorschriften ! Je ziet soms er bij vermeld "foto's van internet" of zoiets... Ik denk dat er daar vele overtredingen bij zitten...
Let er mee op, want er zijn advocaten die zich daarmee onledig houden, en dan bij de maker gaan melden dat ze wellicht zoveel honderden, duizenden dollars ze kunnen beuren van de misbruikers... Je krijgt dan een briefje dat je zoveel tienduizenden dollars moet betalen of dat ze je gaan vervolgen voor het gebruik van beschermd beeldmateriaal...

Eigenlijk snap ik dat niet helemaal... Als je een beeld op internet zet, dan is het toch de bedoeling dat vele mensen het zouden zien, en dan lijkt me dat toch op een bepaalde manier het vrijgeven van de afbeelding? Maar blijkbaar ben ik daar verkeerd in...

Als je dus een blog ziet zonder afbeelding, dan wil dat zeggen dat ik niets vond zonder rechten...
djudedju
't Is maar dat je het weet, en je  jezelf niet blootstelt aan vervolging voor het gebruik van een foto...

tot de volgende ?


Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: