donderdag, februari 07, 2013

re-sneeuw

Isaac Israëls - Twee meisjes in de sneeuw
Isaac Israëls - Twee meisjes in de sneeuw (Photo credit: Wikipedia)
Het is weer aan het sneeuwen. Het is echter nu niet berekoud, zodat de sneeuw op de baan eerder een pap vormt, dan wel een mooie witte laag.
Of het glad is of niet, is bijna niet te beoordelen van hier aan mijn kwampjoeter... Ik zie auto's die voorbijvliegen alsof er geen sneeuw is, en anderen kruipen heel voorzichtig over de baan. Als ik dan mag denken aan mijn eigen ervaringen over dergelijk gedrag, ik reed ook plots heel traag, onmiddellijk nadat ik ik een glijpartij had meegemaakt...

Ik heb zelfs de indruk dat er tussen de sneeuwvlagen door plots kleine regenbuien zitten... Kortom, het is vuil weer. Voor het moment sneeuwt het heel hard, met dikke grote vlokken... Als kind stonden wij dan buiten, tong uit de mond, om te pogen een sneeuwvlok op te vangen met de tong. Ik zou dat nu niet meer aanraden... met al die vervuiling !

Die vervuiling, dat doet mij denken aan regenwormen... Men heeft nu ontdekt (!) dat regenwormen zorgen voor een fikse verhoging van de broeikasgassen. Regenwormen verhaasten het ontstaan van humus, en net dat omzetten in vruchtbare aarde gaat gepaard met het vrijkomen van grote hoeveelheden  koolzuurgas en lachgas...
Ik wist wel dat gaan vissen ook een ecologisch kantje had...

Koeien laten te veel winden (broeikasgas), en nu ook gasmakende regenwormen. Straks mogen we geen spruiten, geen erwten en geen schorseneren meer eten, omdat we dan te veel gassen produceren... Mijn lijkt het vooral dat we gewoon een veel te succesrijk beestje zijn, dat we met te veel leven op de aarde. En daar is ook iets geks mee aan de hand: De landen waar de mensen de hoogste aantallen kinderen op de wereld zetten, zijn net diegenen die er geen eten voor hebben, en de landen waar massa's voedsel in de afvalbak gekieperd worden, die hebben heel weinig kinderlast. Het woord alleen toont aan wat we van kinderen denken: kinderLAST...
In die arme landen zet men nog steeds veel kinderen op de wereld, om zeker te zijn dat er een deel van overleven. Dat overlevende kind is het pensioen van de ouders ! Als de ouders het "geluk" hebben oud te worden in die arme landen, dan is een kind de enige bron van voedsel die je, als oudje niet meer kunt verzamelen....

Als we de rijkdom van het rijke deel van deze aarde eerlijk zouden verdelen, dan was iedereen behoorlijk voorzien van inkomen... Maar zelfs hier, in het rijke Westen, zit de echte rijkdom in handen van enkelingen... die helemaal niet bereid zijn te delen. Och ja, van hun miljarden geven ze dan met veel vertoon een klein miljoentje weg aan de armen, en iedereen roemt hen als gulle mensen, die veel over hebben voor de armen... Als een gewone arbeider 20 euro geeft aan 11.11.11., dan is hij in verhouding al guller dan die hele rijke "donateur"...

Macht en rijkdom... Wat is er toch mis met de mens, dat hij steeds maar streeft naar macht en rijkdom ? Is het een overblijfsel uit de tijd dat er moet gevochten worden om een bete voedsel?  Ik weet het niet... Ik weet alleen dat ik het wel besef, maar het ook niet doe. Ik ben ook niet echt bereid om al mijn hebben en houden op te geven voor de anderen. En ik ken niemand die het wel doet...

Zelfs in die heel arme landen zien we rijken, die dan gewoonlijk in verhouding nog veel rijker zijn dan de rijken hier ! En telkens weer zie ik een beetje tot mijn verwondering dat we makkelijker een duit in het spreekwoordelijke zakje doen voor heel verre armen, dan voor een sukkel uit onze straat. (Daar is het zijn eigen schuld ! Hij moest maar...)
En ook dat is blijkbaar een vast gegeven. Hier geven wij voor de armen in die verre warme landen, en tot mijn verbazing las ik dat men in het arme Pakistan hele omhalingen organiseerde voor de arme Hollanders ten tijde van de grote watersnood in 1953 !

Ik zie dat allemaal, ik weet dat allemaal, maar snappen doe ik het niet !
Ook van mezelf niet !

En als we kijken naar de uitdeling van de voedselbank, dan hebben we dan weer meer compassie met de armen van onze eigen bevolking dan met die "Turken" die staan aan te schuiven voor wat eten... (Ook daar zijn we wat bizar, alle vreemdelingen worden hier Turken genoemd, wellicht omdat dit de grootste groep vreemdelingen is in onze streek?)

Ik vraag me af, hoeveel mensen er nu in onze eigen buurt zitten kou te lijden, omdat de brandstof zo schrikbarend duur is...
Sneeuw... mooi wit, maar koud
koud

bijna zo koud als ons hart...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

ali khan zei

ik ben echt onder de indruk ... ik bezoek eerst deze site en ik vind het gewoon. grote inforamtive en behulpzaam berichten ...
Dresses 2013