dinsdag, januari 22, 2013

Gouverneur

Bisschopskwartier in Oudenaarde. Oudenaarde, E...
Bisschopskwartier in Oudenaarde. Oudenaarde, East Flanders, Belgium (Photo credit: Wikipedia)
wijkraden
jeugdraden
gemeenteraden
politieraden
arrondissementscommisarissen
intercommunales
provincieraden
regioraden
federale regeringen
Vlaamse regering
Waalse regering
Brusselse regering
Duitssprekende gemeenschapsraad
en ik vergeet er nog enkele honderden...

En allemaal hebben ze voor zichzelf een niche gemaakt, waar ze onmisbaar in zijn geworden...
En allemaal krijgen ze een vergoeding voor hun gewichtige taak
En velen er van zitten taken te vervullen in verscheidene van die raden en commissies

... en wij ?
Wij betalen dat allemaal.

Soms krijg ik een onbestemd gevoel, mochten al die taken van al die raden en al die commissies eerlijk verdeeld zijn over de bevolking, dan was er geen werkloosheid meer, maar werd er geen klop meer gedaan.

En al die vroede heren en dames zitten nu de koppen bijeen te steken, om te oordelen of het wel nodig is om een troonopvolger in de veertiende graad alsnog een inkomen te verschaffen uit die pot waaruit ze liever zelf putten.
De prins heeft geen schijn van kans, zou je dan denken, maar niets is minder waar !
Heel die poespas van raden en besturen en commissies hangt met haken en ogen, touwen, kabels en vergeten stukjes breiwol aan elkaar, en het gevaar bestaat, als je er een stukje uithaalt, dat dan het hele wankele bouwwerk uit elkaar valt.
En wij?
Wij blijven dat allemaal betalen.

Ik ben 25 jaar rechter geweest in de arbeidsrechtbank te Oudenaarde.
Toen ik daarmee begon, kreeg ik de volledige sociale wetgeving ter beschikking. Dat waren dan 3 classeurs vol. Toen ik stopte, na die 25 jaar waren dat een vijftiental classeurs.
En ik spreek alleen over het luikje "Sociale wetgeving"... Daarnaast zijn er nog legio andere wetgevingen. Burgerlijk, strafrecht, en  alle mogelijke en onmogelijke aanhangsels daarvan en nog andere en nog...
Een kat vindt er haar jongen niet in terug.
Dat is wellicht ook de bedoeling.
Op die manier is alles strafbaar en is niets nog strafbaar.
Hangt er van af.
Van je kapitaalkracht ?
Van je standplaats op de ladder van al die commissies en raden en besturen?
Van je partijkaart?
Van het feit dat het net die partij is die aan de macht is?

We zoeken een gouverneur.
We zijn het nog niet eens over de kleur.
Wordt het een smurf, of een Chinees ?

De twee partijen zijn aan het touwtrekken.
en ik ?
Ik droom van een scherp mes om heel stilletjes die koord...
djudedju

tot de volgende ?

PS: op de foto... een instantie die ik potdorie nog vergeten was !!!!!


Enhanced by Zemanta

1 opmerking:

koenie zei

Dag toon,

Mee eens...
Alleen zijn niet alle raden betaald. Ikzelf zit in twee raden: cultuurraad (voorzitter) en Gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking. Enne...geen euro krijg ik daarvoor. Terecht hoor! Niet alles hoeft betaald te worden.
Ik zag er ook de jeugdraad tussen zitten. Ook dat is een volledig vrijwillige raden...
MAar ik volg je standpunt wel ergens. In de klassieke adviesraden is het niet makkelijk om mensen te vinden die zich willen engageren.
In de betaalde raden en commissies wordt er gevochten voor een plaatsje!
Koen