zaterdag, januari 19, 2013

De grote browsertest...

English: Browser usage share on Wikimedia Foun...
English: Browser usage share on Wikimedia Foundation projects on June 2011. (Photo credit: Wikipedia)
Ik weet niet wie dit organiseert, maar nu en dan zijn er mensen die voor ons eens gaan uittesten welke zaken wij nu eindelijk maar eens moeten gaan gebruiken als we het neusje van de zalm willen...

Nu zijn de browsers weer eens getest: Internet Explorer, Chrome, Firefox en dergelijke werden in het lang en in het breed getest en vergeleken.

Nu zou je kunnen denken: "Nu weet ik het eindelijk !", maar niets is minder waar !
Al naargelang je dezelfde test beoordeelt en geïnterpreteerd ziet in het ene tijdschrift, of in het andere, zie je totaal verschillende interpretaties over de uitslag.

Als ik als leek de test bekijk, dan lijkt me Chrome er het vaakst het best uit te komen, en dus denk ik: Joepie Chrome dan maar... Maar als ik de beoordelingen lees, dan lees ik heel andere zaken. Een tijdschrift die nogal gebonden is aan I.E. van Windows, belicht dan waarom het zo interessant is dat IE uw browser moet zijn, want die is het best in huppeldepup. In een ander blad opteert men dan eerder voor Firefox, want kijk, daar en daar, en dat zijn toch de belangrijkste eigenschappen, daar is Firefox de beste...

Ik heb dan binnenpretjes...
Ik heb twee browsers op mijn pc staan, en ik heb er zeker een vijf à zes uitgetest. De browser die ik het meest gebruik is Chrome, en voor de zaken waar ik Firefox beter vind, ga ik op Firefox werken. Ik ga niet ontkennen dat andere browsers wellicht  beter kunnen zijn voor andere zaken, maar met die twee heb ik alles wat ik - voor mijn gebruik- nodig heb.

Maar mijn binnenpretjes gaan verder...
We zien een test, we lezen de cijfers, en we zien die cijfers als feiten, tot we de interpretaties van de "keurders" er bij lezen... En dan zie je dat je met cijfers alles kunt bewijzen, alles kunt interpreteren zoals jij het wilt, zoals het in uw kraam past...

Ik heb een paar jaar "Test Aankoop" gekocht, en hoe langer ik dat las, hoe kwader ik werd.
 Ik ga niet zeggen dat hun testen verkeerd zijn, maar ook daar zie ik weer interpretaties, maar als lezer van dat blad krijg ik maar één interpretatie: de hunne.
Bovendien stelde ik vast dat bij die testen er telkens een bepaald gamma van producten werd beoordeeld... Niet alle merken, maar een bepaalde keuze aan merken.
Nogal dikwijls stelde ik vast dat het merk dat mij interesseerde er niet bij stond.

Dat is ook in wat ik zag over die browsers het geval. Het kan best dat jij al jaren werkt met browser X, maar dat staat dan net niet in die test...

Met andere woorden, die test is maar een test die gaat over de keuzes van een één of een beperkt aantal testers... Dus, niets om je druk over te maken.

Net zoals de test in het boekje van Testaankoop, een besluit over een beperkt lijstje van producten...

Zegt het ons dan niets ?
Oh ja wel, maar het is maar wat het is, en de kans zit er in dat men een bewuste keuze maakt van producten, om er zeker van te zijn dat merk X er goed uit komt ...
Bovendien, wie zegt dan welke punten de voornaamste zijn? Wie zegt dat dit voor U de punten zijn die jij het belangrijkste vindt ?
Kortom, trek je niets aan van die dingen...

Ga op je eigen oordeel af, daar voel jij je toch het beste bij.
Stel dat je nu een andere browser gaat installeren, op basis van die testen, denk je dan dat een garantie is voor een beter product ? Negen op tien zul je er niet tevreden over zijn, omdat je weer moet leren hoe dat ding te gebruiken... Pas als je het een hele tijd gebruikt, zul je eventueel vast stellen dat het een goed product is, maar of het dan beter is, is iets waar je steeds aan zult blijven twijfelen.

En eigenlijk is dat met bijna alles zo...
Je eet liefst de soep die je vrouw maakt, omdat je die gewoon bent... En hoogstens heb je ook goede herinneringen aan de soep van je moeder... De soep van een ander smaakt wel, maar niet voor alle dagen... Tenzij je die soep ook gewoon zoudt worden.
Wij zijn vooral gewoontedieren...

Daarom is het zo moeilijk om op een ander manier te gaan leven. Het doorbreken van een stramien, dat vergt inspanning, en inspanningen... dat mijden we liefst...
Dus blijf, test of geen test, rustig bij de browser waar jij je goed bij voelt...
En zoek je een uitdaging, probeer dan maar eens een ander...
Maar doe je oude nog niet weg, zodat je er op kunt terugvallen. Toen ik Chrome installeerde, was ik er helemaal niet tevreden over, nu vind ik dat de beste... Ik heb het leren gebruiken... In het begin alleen voor de zaken die ik vond die daar het best gingen, en voor de andere dingen schakelde ik over op mijn oude browser. Maar als het voor een kleinigheid was, bleef ik maar, het was de moeite niet... Toen ik het eenmaal gewoon was, deed ik bijna alles met Chrome... Gewenning. Meer niet...

En gewenning, dat is een groot stuk van "het zich goed voelen"...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: