zondag, september 18, 2011

Ronde van Vlaanderen

Town Hall of Oudenaarde, BelgiumImage via WikipediaOef, we hebben nogal geluk !
Want alhoewel de ronde nu in Oudenaarde toekomt, en hier ettelijke keren ronddraait, passeert hij toch maar één keer aan mijn deur !
Dat is een verschrikkelijk geluk ! Niet dat ik iets tegen de ronde heb, te contrarie, maar ik heb er wel iets tegen dat er hier zo'n 20.000 wielertoeristen de ronde eens dunnetjes overdoen en mij de hele dag verplichten van binnen te blijven. (En te kijken hoeveel er hier hun plastic-afval in allerlei vormen en drankkartonnetjes in mijn voortuin deponeren).

Of de ronde nu mooier of minder mooi zal wezen ? Ik heb er geen idee van, ik wacht af, en zal na het passeren van de rennerinnetjes en nadien de renners in mijn zetel duikelen, en kijken naar de koers met een glaasje wijn in mijn hand...

Maar die "liefhebbers van het véloke", daar lig ik van wakker !
Als de koers hier passeert, dan is dat in een ik en een gij allemaal gepasseerd en voorbij. Bij de rennerinnetjes duurt het wel wat langer, die rijden niet zo rap (Gelukkig, er is meer aan te zien hé?)... Maar die toeristen, die passeren hier van 's morgens tot na 18 uur 's avonds, zonder stoppen, over heel de breedte van de weg. Je hoort er alle talen en dialecten.
Ik kan me goed indenken dat het voor die mannen en vrouwen best plezant moet zijn om met zo'n massa rond te toeren, maar voor de bewoner waar ze allemaal na de bergop wat stil vallen en mijn oprit gebruiken om wat uit te blazen, iets te drinken en te eten (en de afval in mijn tuin te gooien), waar ze wachten op die minder goede "coureurs" om dan weer samen aan te zetten... Voor die bewoner is dat een pest. En de nood is het hoogst op het parcours in de Vlaamse Ardennen...

Nogal een geluk dat ik niet langs de Patersberg woon, daar passeren ze een keer of vier !!! Met 20.000 wielertoeristen = 80.000 keer twee wielen met zuchtende en blazende toeristen daar tussenin...
Ik mag er niet op denken !
Ik denk dat ik dees jaar een tapvergunning zal aanvragen, en frisdrank en iets straffer zal verkopen aan al die uitblazende véloërs (Iemand met een fiets is een fietser, dus is iemand met een vélo... een véloër !)
Kan ik aan aan mijn miserie nog een stuiver over houden. Om klei te kopen voor in de keramiekklas.

Vandaag op de rommelmarkt te Zegelsem (Op de Haaghoek, ook al een geliefkoosde kasseiweg van de ronde), zag ik drie heel mooie beeldjes, een St Jozef, een Maria en een kindje in de kribbe... 't Is wat vroeg om al aan Kerstdag te denken, maar 't was mooie keramiek. Ik ben gek, ik betrap er nu mezelf op dat ik nu de keramiek sta te bekijken. En weet je wat ? Ik zit dan de technische kant er van te evalueren. In het buurthuis staat ook een expo... met onder meer keramiek. Dat rechthoekige ding is niet goed gemaakt, het heeft een "buik"... Nu weet ik dat het best wat vaardigheid vraagt om mooi recht te werken...

Vorige jaren zagen wij daar best wat aardige kunst, nu vond ik het maar zozo... Het enige wat me echt beviel waren een hele reeks iconen. Die waren best aardig. Er lagen ook oude prenten met zichten uit de streek. Dat was én mooi, én interessant om te zien hoe alles ondertussen veranderd is. Met oude foto's is dat ook zo... Veel van die dingen maken me wat weemoedig. Vroeger zag je veel ruimte, nu lijkt wel of alle wegen volgebouwd zijn. Ach, het is natuurlijk een uiting van onze welvaart, maar het maakt ons land toch maar lelijk. Ik mis de ruimte...

tot de volgende ?
Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: