maandag, september 19, 2011

200 miljoen eurootjes...

Naar de overkantImage by elwin.nu via Flickr't Is of dat het niets is... 200.000.000 euro...
En weet je wat het erge is ?
Het is ook niets........................................

Het gaat hem over de brug van het Italiaanse vasteland naar Sicilië... Alleen, die brug ligt er niet... Sinds 1969 zijn ze bezig met er over te praten en onderzoeken en plannen te maken... Dat kost nu dus al 200 miljoen !
Hebben, of dreigen wij niet ook zo'n ding te krijgen in Aantwaarpen ???

Ik vraag me af hoeveel geld er in ons Europa (het verenigde - weet je wel) al is verdwenen aan allerlei "plannen" ?
Dus eigenlijk volkomen nutteloos ? Als ik het Zwartboek in ons eigen landje bekijk, en dat extrapoleer naar Europa, dan spreken we zelfs niet eens meer over zoiets futiels als een brug naar Sicilië...
Wat ik me wel afvraag: gaat dat geld naar beroeps-ontwerpers, of gaat er vooral naar de roemruchte strijkstok? Bestaan er procedures om dergelijke dingen te voorkomen, of om de gevolgen ten laste te leggen van ... ?
Neem nu de metro die daar staat te liggen in de ondergrond van een onze steden... Volkomen nutteloos. Kan daar alsnog iets mee gebeuren? Of houden we het als reservaat voor vleermuizen aan ?
Ik weet niet of ze er nog staan, maar toen ik nog veel en ver kon rijden met mijn auto, zag ik regelmatig bruggen die daar stonden te staan, zonder op- of afritten... Symbolen van doelloosheid, van verspilling, van verkeerde planning, van mis inschatten... van noem maar op...
Indertijd hadden we zelfs een autostrade die doodliep. Zo maar. Aan de taalgrens, symbool van ons verdeelde landje.
Daar ik ooit toevallig een dergelijk programma zag, al zappend, in La douce France, vermoed ik dat ik rustig het zwartboek en de bijhorende nutteloze, weggeworpen centen kan en mag extrapoleren naar de rest van de beschaafde wereld. Misschien ook naar de minder beschaafde gebieden, maar daar hebben ze andere zorgen dan het bouwen van nutteloze bouwwerken. Alhoewel, als ik alleen maar denk aan die replica van de St Pieters Basiliek in een duister Afrikaans land...
Het lijkt er dus op dat verspilling ook al "des mensen" is...
Terwijl er miljoenen sterven van de honger.
En dan klap ik nog niet eens over al die etenswaar die we vernietigen om de prijzen beter te kunnen beheersen,of gewoon... in de gezinnen waar ze verschrikkelijk veel "overschotjes" bij de vuilnis deponeren. Ik zag ook daarover een filmpje, mensen die gewoon leefden van de vuilnisbakken op de straat, en die er gezond en weldoorvoed uit zagen...
Ik ga niet beweren dat wij hier nooit restjes hebben, maar het zijn er niet veel, en die gaan dan nog naar de kippen, en het oud brood naar de geitjes van Bart. Er gaat hier echt niet veel verloren, maar ik herinner me nog mijn studententijd en de tijd dat ik in Brussel werkte... De massa's brood en ander eten dat je buiten zag liggen... Niet te doen. De maandag de rest van de zondagse pistolets, niet aangeraakt en echt nog niet "oneetbaar"...  Wel iets harder en/of taaier, maar we gebruiken onze tanden toch al te weinig. Hier eten we dat op. Ook al is het taaier. Eten, dat is iets wat je niet wegwerpt als het ook maar enigszins anders kan. Maar ja... we zijn van de ouden bak... We zijn niet modern, volgen de trends niet...

Wel maken we hier ook bruggen naar Sicilië...
Of hoe noem je anders het feit dat ik lessen ga volgen aan de academie. Je kunt moeilijk beweren dat dit iets fundamenteels bij brengt in the struggle for life... En zo zijn er massa's kleine Siciliaanse bruggetjes in ons leven. Zij kleuren het leven... Ze kosten ook . Maar het zijn dingen die kleur geven, die het leven aangenaam maken. Het verschil met de Brug naar Sicilië en mijn academische lessen is gewoon: ik betaal zelf voor mijn kleurtjes, en voor de brug naar Sicilië betaalt heel de staat Italië, en misschien straks, als ze verder de Griekse weg op gaan, heel Europa...

Je kunt zelfs niet eens beweren dat dergelijke miskleunen helemaal nutteloos zijn ! In ieder geval zijn er diegenen die er aan "werken" er goed mee, en met hen, hun gezin, en met hen de buurtwinkels, de grootwarenhuizen...kortom heel onze economie. Je kunt het - het klinkt wat oneerbiedig- misschien vergelijken met de werkloosheidsvergoedingen...  Als je werklozen geld geeft om niets te doen, dan kun je dat ook nutteloos en zelfs weggegooid geld noemen. Maar eigenlijk is dat niet echt zo !
Als je werklozen zonder inkomen zet, dan loop je niet alleen gevaar dat de arme mens moet gaan stelen om te overleven, maar bovendien leg je de economie stil. Hoe gek het ook klinkt, het is beter de werkloze geld te geven, zodat de economie blijft draaien... Want economie, dat is onder meer: arbeid... en dat is wat we tekort hebben, dat tekort is de reden van de werkloosheid, hen geld geven kan de kans op hernemen van de economie alleen bevorderen.
Ik stel het hier héél erg simpel, maar toch is het zo. Er komen wel een pak andere dingen bij kijken, en het resultaat is niet zo zuiver zwart/wit, maar toch is dat de basisgedachte.
Minstens één van de nevenwerkingen van dit systeem is, dat je het gevaar loopt dat werkloosheid zich installeert in het systeem, en nog erger dat door de druk van de kosten daaraaan verbonden, de lonen van de werkenden te duur worden, en dus netto afgeroomd moeten worden, waardoor er soms een situatie dreigt te ontstaan dat het verschil tussen werkloosheidsvergoeding en loon te klein wordt, en op die manier stimuleer je uiteraard niet de "lust naar werk"...

Kortom, het is allemaal niet zo simpel...
Ook dat van die brug niet... Er zal wel een zekere behoefte ontstaan zijn die aanleiding gaf aan die planmakerij, maar op een bepaald moment zie je dat de planmakerij op zich een eigen leven gaan leiden...
Los van het doel.
... en dan krijg je naderhand "Het Zwartboek"...
Heb je er op gelet ? Ik heb dit keer niet eens de schuld bij de politici gelegd, omdat dergelijke problematieken eigenlijk een eigen leven gaan leiden. Je kunt hoogstens de politici verwijten dat zij het ei hebben gelegd, maar de kip, dat leeft op den duur op zich. En het blijkt dat kippen veel sterker zijn dan we denken ! Je ziet ze tegenwoordig her en der als "wild" rondlopen.
Bruggen en metro's ook...

tot de volgende ?

Enhanced by Zemanta

Geen opmerkingen: